van de Duitse begraafplaatsen die ik de afgelopen 2 keer bezocht heb (in Orglandes en in La Cambe) vond ik die in La Cambe de meest indrukwekkende. luguber is misschien niet het juiste woord, maar je krijg er een wat naargeestig gevoel als je daar rond loopt. en als je dan ook nog een gedenksteen tegen komt van iemand met jouw achternaam, en je ziet dan zijn leeftijd... (op 2,5 maand na 19 jaar...)
een heel prettige weg, qua afstand tot de bezienswaardigheden is de D514, die op ongeveer 1km van de kust langs de kust loopt. de D514 begint in Cabourg en loopt zoals gezegd dicht langs de kust. niet missen: Pegasus Bridge nabij Bénouville. de eerste geslaagde actie van de Geallieerden en de eerste bevrijde huizen, als je het zo wil zeggen. de D514 loopt over deze brug, dus je komt er vanzelf.
een mooie route is deze:
http://www.routeyou.com/nl-nl/route/view/1518411/toermotorroute/motorroute-landingsst randen-van-normandie.nldeze route (280km) loopt langs alle hoogtepunten van de Invasie, inclusief Ste. Mère-Église. ik wil 'm zelf ook eens rijden.
over het boutje van je KM-teller: begin eerst eens met een goed passende kruiskop (Phillips) schroevendraaier nadat je 'm ingespoten hebt met kruipolie (niet zijnde WD40). misschien dat het werkt.
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet