Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Paar vragen na een nuttige zaterdag :-)

 
Schrijver Bertbig

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 23 aug. 2015 19:02 
Zaterdag heerlijk een middagje gerommeld aan de CX500c: kleppen gesteld; was nodig; vooral de twee inlaatkleppen van de rechtercilinder stonden te ruim; 0,10 in plaats van 0.08. Is ineens verbazend minder luidruchtig. Ik heb ook braaf het boekje trachten te volgen door de bout die de automatische nokkenaskettingspanner vastzet, los te draaien zodat hij automatisch de ketting kan spannen.

In mijn boekje staat echter; draai de bout twee slagen los.... In mijn beleving is dat 2 x 360 graden, maar na één slag kon hij niet meer verder los, en ik heb dat ook maar niet meer verder geprobeerd, uit angst de boel af te breken. Mijn eerste vraag is nu: weet iemand waarom mijn motor het niet doet volgens het boekje? Of snap ik het niet?

Dan het volgende; ik heb wat gerommeld aan de stationairschroeven. Dat ging best aardig; het is (waarom natuurlijk niet bij een CX?) duidelijk te horen wanneer het hoogste stationaire toerental wordt bereikt. Goed dus. De kleur van de rechter bougies ging dan ook van te bleek naar mooi bruinig. Links ging ook beter, maar bleef wat lichter. Hij pikt ook beter op bij het gasgeven. Kortom; er is vooruitgang, maar ik ben er nog niet gerust op dat alles goed staat. Ik heb het gevoel dat het een beetje te "ongeveer" is.

Heeft iemand een betere methode om het mengsel af te stellen? Iets gewoon echt meten of zo of zeg ik nu iets geks. Hoe doen jullie het?

Vast bedankt voor het meedenken!

Bert
CX500c '83 Candy Universal blue en een CX500 '81 in Candy Sapphire Blue (en een Yamaha XT500)

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 23 aug. 2015 19:12 
Lees twee slagen maar als twee kwartslagen om je spanner te lossen, max. 180° dus. Niet teveel aan wringen of hij gaat daar algauw olie lekken. Geef eventueel tikje op je carter met een rubber hamer als je denkt dat hij niet verschuift.
Wat die stationairschroef betreft, dat was iets als volledig indraaien en dan 3 toeren terug uit draaien dacht ik. Dit is dan wel 3 keer 360° .
Ben daar zelf wel nog nooit van mijn leven aan geweest bij mijn twee cx500C 's .
Veel succes!
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver Bertbig

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 23 aug. 2015 19:30 
Ok dat verklaart dan dat ik de schroef van de kettingspanner maar 360 graden kon losdraaien... Ik heb geen klap op het blok gegeven, dus zal ik het desnoods binnenkort voor de zekerheid nog een keer doen. Bedankt!
CX500c '83 Candy Universal blue en een CX500 '81 in Candy Sapphire Blue (en een Yamaha XT500)

Schrijver chantal

Bestuur 
#4 | Geplaatst: 24 aug. 2015 07:51 
denk dat je de carburateurs moet synchroniseren zodat ze gelijk staan, lijkt alsof links dichter staat dan rechts als ik het zo lees. en dat kun je alleen doen door ze er onderuit te halen, Marco heeft een filmpje gemaakt zie hier Uitleg carburateurs synchroniseren en legt het daar heel mooi uit hoe je de carbs moet afstellen, mij heeft het erg geholpen....

Schrijver Bertbig

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 24 aug. 2015 09:50 
@Chantal: ik ga ze inderdaad synchroniseren, maar ik was eigenlijk van plan om dat te doen nadat het mengsel goed staat. Maar misschien is dat inderdaad wel de verkeerde volgorde. Ik ga ze trouwens dynamisch synchroniseren, dus met van die vacuümslangen op de carburateurs...
CX500c '83 Candy Universal blue en een CX500 '81 in Candy Sapphire Blue (en een Yamaha XT500)

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 24 aug. 2015 14:41 
mengsel..... 2x 360 co2 schroefjes uitdraaien. Meer niet.
Als ze niet gelijk staan, dan staan of de kleppen verkeerd, of de gaskleppen verkeerd.
Dan zeker de carbs schoon maken.
Mocht je willen afstellen, dan raad ik aan om altijd de zaak schoon te maken. 90% van alle gevallen heeft daar mee te maken.
Eigenlijk hoef je nooit af te stellen. Carbs staan goed, of ze zijn vuil.

Groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Bertbig

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 24 aug. 2015 16:13 
Ok dank je Marco!
CX500c '83 Candy Universal blue en een CX500 '81 in Candy Sapphire Blue (en een Yamaha XT500)

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 25 aug. 2015 09:56 
gisteren avond ben ik ook weer behoorlijk bezig geweest met een amarikaanse carbs.
Het lijkt wel of ik ze nu achter elkaar krijg om na te lopen.
Deze had dus vast sproeiers. We wisten dat de cx500c niet lekker liep.
De eerste vast sproeier kreeg ik er wel uit, de tweede ook, maar ik kon er geen doorgang in zien.
Wat bleek, er zat waarschijnlijk nog een afgebroeken boortje in.
Kut,,, klote, hoe ga ik dat nu op lossen.
Heb ik die sproerer uit geboord met 2,5 mm boor tot aan het boortje. Met een dunne naald heb ik van de andere kant lopen drukken en tikken tot dat het afgebroken boorjte er uit was. Ben er ver.*%# een heel uur mee bezig geweest om die sproeier voor elkaar te krijgen.
Vandaag de boel opbouwen, en kijken of de schade mee valt. Nu maar hopen dat de cx weel lekker gaat lopen.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Phoenicx
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 25 aug. 2015 21:49 
Bedoel je die ingeperste sproeier? Ik heb ook zo'n setje liggen met een sproeier die ik er niet uit krijg

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Paar vragen na een nuttige zaterdag :-)

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven