Ja, hoera! Stephanie is geslaagd voor haar A2 rijbewijs. We zijn blij, nu kunnen we haar hopelijk op de Groene Draeck (CX500 C) laten rijden. Waarom hopelijk? Tja, dan wil ik toch nog een keer mijn frustratie kwijt...
Toen ik ongeveer net zo oud was als zij nu, haalde ik mijn rijbewijs en kocht een tweedehands CX500. Die CX is mede de oorzaak van deze club. De CX werd omschreven als een ideale beginnersmotor. De situatie is wat rijbwijzen betreft nu anders. Lees maar na:
motorrijbewijs A1, A2, A.
Vanaf haar 18e mocht ze op een 125 cc motor rijden. Gaat iets harder dan een bromfiets. Levensgevaarlijk op de snelweg. Voor de goede orde; een Porsche 911 met 400 pk, daar mag ze gewoon in rijden. Is alleen financiëel voor ons even niet haalbaar... Nu is ze 20 en heeft ze A2, oftwel ze mag een motor rijden tot en met 35 kw. Wat kun je dan rijden? Nou, bijvoorbeeld:
Honda VT750 (33 Kw)
Honda NC700S/X (35 kw)
Honda CB650F (48 pk uitvoering, oftwel 35 kw)
En er zijn er meer. Ik noem natuurlijk alleen Honda's
Indrukwekkend. toch? Maar ja, wij zijn van de CX. Dus het moet een CX zijn. En dan natuurlijk de groene Custom van Lieke. Is toch mooi als die van moeder op dochter gaat?
Probleempje: de ooit als beginners geprezen CX heeft 1 paard te veel, en komt daardoor op 37 kw. Kortom: Stephanie moet wachten tot ze 22 is en voor de vijfde keer (scooter, auto, motor, motor, motor) examengeld aan het CBR heeft betaald. Er zijn nog twee andere opties;
- Een andere motor kopen: valt af voor ons om eerder genoemde reden.
- Motor laten herkeuren door de RDW. Hiervoor hoeven we technisch niets te laten veranderen. Die 1 extra pk van fabrieksopgave zal die toch niet meer halen. Kosten: 400 euro.
We zijn nog aan het kijken of er alternatieven zijn, maar ik vrees dat het de laatste optie zal worden. Het zal de pret ook niet drukken, maar een beetje frustrerend vind ik het wel.
Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison