Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /   
 

Project van CX500C naar CX500B

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver borisz
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 16 feb. 2016 23:22 | Aangepast door: borisz 
Lang heb ik lopen zoeken naar een ultieme motorfiets om een cafe-racer van te maken. Rond 2011 was ik naarstig op zoek en in 2012 liep ik dus tegen een CX500C aan die ik voor een appel en ei kon overnemen. Ofschoon ik mijn bedenkingen had vertelde de verkoper mij dat het geen enkel probleem was om met de Custom van Eindhoven naar Leeuwarden te rijden. En verdorie het ding liep perfect, zijdezacht met weinig bijgeluiden. Eigenlijk was ik toen al verkocht.

Eenmaal thuis bedacht ik me dat ik er nog wel wat extra onderdelen bij moest hebben om mijn plannen te vervullen. Ik moest en zou 2 tanken nodig hebben: eentje als tank en de andere als basis voor mijn zitje. Bij de zoektocht naar 2 tanken liep ik tegen een gedemonteerde CX aan. Die heb ik maar meegenomen en vanaf dat moment was ik besmet met het CX-virus.

Hierna volgden nog meer CX-en. Een CX500A die ik een paar jaar geleden in bezit had is me erg goed bevallen, helaas heb ik deze CX een dik jaar geleden verkocht aan iemand die er de zaag in ging zetten. Het deed zeer tot in mijn ziel om zo'n originele goede CX te verzagen.

De custom heb ik nooit verbouwd, enerzijds omdat het een leuk ding was om op te rijden en anderzijds was hij te goed om te verzagen. Nadeel van die custom is dat ik er niet echt lekker op zit. Boodschappen doen in de stad en naar een vriend 20km verderop is goed te doen maar langere afstanden zijn niet te doen. Ik zit te opgepropt op de Custom, iets waar ik bij de CX500A geen last van had.

Met het voorgaande in beschouwing nemende lijkt het mij dus een verstandig besluit om mijn CX500C om te bouwen tot een CX500B. En al helemaal toen ik wat fotos zag van een Finse film waarin een CX wordt getoond. De mooie Apple-Candy-Red kleur en het rekje en de two-tone buddyseat, wauw. Dat lijkt me wel wat. Zowat alle onderdelen voor een conversie liggen hier wel en aangezien ik per 1 maart een klusruimte ga betrekken is het dus ook mogelijk om een project te hebben waar een tijd aan gewerkt kan worden. Ik zal bij de verhuizing van de onderdelen meteen de meest geschikte onderdelen apart houden en hier en daar eens prijsopgave laten doen van Poedercoating en verchromen van diverse zaken. Mocht iemand een goed adresje hebben voor Poedercoaten en Verchromen dan hou ik me aanbevolen!

Net als in de film

Dat wordt dus poetsen
Wie later remt is langer snel!

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 16 feb. 2016 23:30 | Aangepast door: Hansv 
Borisz schreef:
Het deed zeer tot in mijn ziel om zo'n originele goede CX te verzagen.

Ik ken dat..... een beetje

Maarre een CX500 'C verbouwen tot 'B' ? Dat ken ik niet. Is het wel mogenlijk? Is het frame niet anders en zo? Stuur en tank ook anders en zadel bevestiging en....

Je weet je projectjes wel uit te zoeken....


Succes !

Harmony,
Hans.
( heeft ook nog een projectje te plannen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 17 feb. 2016 10:16 
Zelf ben ik ook als eerste besmet door een C, en zat daarop te veel opgevouwen, blijkbaar net als Borisz . Opgelost door een A te kopen, wat later een Z, enzovoort. Na een serie heb ik nu dus al lang de Z, en daar zit ik redelijk goed op.

Ombouwen lijkt me bewerkelijk, er is nogal wat verschil. Kan je niet beter gewoon een B kopen en desnoods blok overzetten? Hoe dan ook,

plezier,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Marco
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 17 feb. 2016 11:19 
succes, ik ben benieuwd

Schrijver Kees de Jong
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 17 feb. 2016 11:34 
Ik ben het met Brinkcx eens, voor de centen van het ombouwen naar van C naar A kan je beter een Z a of B kopen. Er zitten idd nog al wat verschillen in, zoals Tank en zadel steunen, achterwiel 18"

Je zou dat laatste eens kunnen proberen, een 18" I.p.v de 16" maakt al erg veel verschil, ik heb het anders om gedaan maar ik heb nogal korte pootjes.

Succes.
Beter goed gepikt dan slecht bedacht.

Schrijver beinhart

Bestuur 
#6 | Geplaatst: 17 feb. 2016 13:49 | Aangepast door: beinhart 
boris eh ik bedoel sjoerd hahaha

ik weet hier op het dorp (o nee stad) nog een ''gewone'' cx te staan, nee niet van mij, maar als ik die nu koop kunnen we hem omruilen tegen jou custom?

groetjes werner (dan rij ik hem naar jou toe hihi)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver beinhart

Bestuur 
#7 | Geplaatst: 17 feb. 2016 13:52 
chantal komt net binnen, mijn externe geheugen; die roept, das geen ''gewone'' maar een E
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver borisz
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 17 feb. 2016 16:19 
Ik meende dat er tussen een C en een A/B/Z slecht heel weinig verschil zit. De voorkant van de tankbevestiging moet aangelast worden en de bevestiging van het zadel is aangeschroeft op een A/B/Z en die beugel is op een C niet aanwezig. Ik zal binnenkort eens gaan meten (heb hier nog wel een gewoon als een C-frame liggen).

Een andere motor kopen kan ook, maar ik heb hier al 7 motoren staan en alle ombouwonderdelen zijn in meervoud aanwezig. De ombouw gaat toch rigoreus aangepakt worden met poedercoaten en dergelijke zaken, zodat de motor weer jaren meekan.

Ow ja, alleen het achterwiel van 16" naar 18" veranderen zal geen verschil maken voor de zitpositie. Ik zit dan nog steeds opgepropt op de C.
Wie later remt is langer snel!

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 17 feb. 2016 17:00 
Tsja, soms doe je projecten gewoon omdat het kan!
Ben benieuwd hoor, gaan we dit volgen op het forum?
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 17 feb. 2016 17:02 
Eigenlijk wordt het na de verbouwing een Honda CX500CB...
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 17 feb. 2016 18:05 
De zit op een C is anders, en de belangrijkste verschillen die dat veroorzaken zijn:

- Zit op buddy verschilt
- voetsteunen en rem/schakel pedalen verder naar voren
- ander stuur

en dan allerlei "kleinigheden" er omheen. Zet je een ander stuur, moet je andere kabels en remslangen. Elektrisch spul van een A past niet op de C kabelboom. Verzet je de voetsteunen (las werk?) passen de pedaaltjes niet meer, veranderen dus. Maar dan raken ze de hitteschildjes op de balanspot, en die van een Z/A/B passen er niet op. Enzovoort...Geen beloning voor wie raadt hoe je daar achter komt.

Zo blijf je bezig, dus mijn eerste en enige C is dan ook niet meer


Maar toch : plezier,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver borisz
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 17 feb. 2016 20:14 
Begint steeds meer als een uitdaging te klinken!!!
Wie later remt is langer snel!

Schrijver beinhart

Bestuur 
#13 | Geplaatst: 17 feb. 2016 21:07 
brinkcx:
voetsteunen en rem/schakel pedalen verder naar voren

ik heb op mijn rat ook voetsteunen en schakel/rempedaal van een c


groetjes werner (of van een gl1000?)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver borisz
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 17 feb. 2016 21:24 
Op de "tank", mijn challengebike van 2014 zaten ook voetsteunen van een C.
Wie later remt is langer snel!

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 17 feb. 2016 23:15 
borisz:
Op de "tank", mijn challengebike van 2014 zaten ook voetsteunen van een C

Ik wil ze wel doneren voor je nieuwe project. De tank is immers geïntegreerd...
tank
Hoe moeilijk kan het zijn?

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /
 Project van CX500C naar CX500B

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven