Gelukkig delen veel mensen mijn mening. Een aantal jaren geleden vond ik het prachtig. Die caféracer-projecten. En als het goed gedaan is, nog steeds. (Vormgevings)technische hoogstandjes en voor veel jongeren reden om zich in de techniek van de CX te gaan verdiepen. Dat is mooi. Maar het bouwen van een custom project is voor velen vaak een kwestie van wegzagen, een paar clip ons en een te klein zadel. En als dat ten koste gaat van een - in potentie - mooie motor is dat echt zonde.
Ik kan ook niet bepalen wat mensen met hun motor doen. En, nogmaals, als het goed gedaan is kan ik het waarderen en mooi vinden. Maar af en toe komen er dingen voorbij waarbij mensen zich moeten schamen wat ze met een CX/GL hebben uitgehaald. Nog even los van het feit of de veiligheid niet in het geding is. Officiëel moet je een motor laten herkeuren door de RDW als je aanpassingen aan het frame doet. Ik heb niet de indruk dat dit altijd gebeurd.
En nog erger is het als het wordt gestimuleerd. Op marktplaats wordt door een motorzaak een mooie originele CX aangeboden. Voor te veel geld, dat dan weer wel. In de tekst staat letterlijk 'De zaag erin, het uiterlijk veranderen en rijden maar'. Ik heb bijna de neiging om de verkoper te bellen en te zeggen dat ie zich moet schamen. Ik was geen purist, maar begin het langzamerhand te worden.
Zie
AdvertentieCoen
(die overigens dol is op mooie kontjes, maar dat terzijde)
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison