Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Start probleem,

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Dylan
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 4 juni 2016 20:19 
Goedenavond leden,

Na motor te hebben gereviseerd was vandaag de dag om zijn eerste klappen te maken, dit verliep echter anders.
Buiten dat de rechter carburateur op een wazige plek lekt (achter het ontluchtings nippeltje met kogeltje). Daar kan ik mee leven.
Had ik graag gehoopt dat er wat zou gebeuren op moment van startknop indrukken.

Helaas gebeurde er niks. Schema's erbij gepakt en gaan meten. Accessoires werken allemaal, startrelais door verbinden, motor wou starten. Toen maar eens gemeten. Op startknop geen spanning. Vervolgens gemeten op de 2 dunne kabels (geel/rood & groen/rood) op startrelais ook niks, zekering startrelais is ook goed.

Waarschijnlijk staar ik me teveel blind op het startrelais, maar het lijkt me toch dat kabel startknop rechtstreeks spanning krijgt van het relais?

Iemand ervaring met zo'n storing?

Alvast bedankt.

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 4 juni 2016 21:26 | Aangepast door: MAST 
2 "vreemde" zaken vallen mij op. 1e: ontluchtings nippeltje met kogeltje. Zover ik weet zit dat niet op de standaard CX carburateurs. Maar misschien heb jij ivm de ombouw een ander merk/type carburateur gemonteerd?
2e: de startknop krijgt geen spanning van het relais. Het is juist andersom. Als je op de startknop drukt, komt er spanning op het relais te staan, waardoor het relais ervoor zorgt dat er een grote stroom kan lopen die de startmotor laat draaien.
Op de home pagina, bij het knopje "techniek" kan je de elektrische schema's van de verschillende types CX of GL vinden.
Marcel. (of je klikt HIER)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Dylan
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 4 juni 2016 21:48 
Oh ja tuurlijk met kleine stuurstroom een grotere stroom inschakelen haha, soms naar een dag meten ga je gekke dingen doen
Ja ik weet niet of die zo heet is goud kleurig buisje aan de binnenzeide van de caburateur

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 4 juni 2016 22:35 | Aangepast door: Hansv 
Even uitgaande van een amerikaans schema, europees is iets anders. Amerikaans schema, want je had/hebt amerikaanse carburateurs...
Op startknop geen spanning
Startknop heeft zwart - rood/geel en zwart/geel aansluitingen vgls schema.
Op zwart staat spanning als het contact aan is. Daar staat spanning want je schrijft 'accessoires werken'
Bij het indrukken van de startknop komt er , normaal gesproken, spanning op rood/geel. Dit gaat rechtstreeks door naar het startrelais.
Als je het startrelais doorverbind start de motor.... schrif je.
Wat ik mis is : 'klikt' het startrelais, of hoor je helemaal niets?

Hoe dan ook, als je niet al te veel verbeterd hebt aan je CX caferacer zou het niet moeilijk mogen zijn.

Zit de diode er nog wel? Want de weg naar massa vanaf het startrelais loopt via de diode.
Werkt het startrelais wel als je de koppeling inknijpt ?

Harmony,
Hans.
( caferacer.... tsss..... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Dylan
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 5 juni 2016 10:10 
Goeiemorgen hans,

Als ik startknop indruk gebeurd er niks, ook niet als ik de koppeling inknijp, je bedoelt denk ik de diode die in de zekeringhouder zit?
Het probleem is dat ik de motor uit elkaar heb gekocht dus weet ook niet of alle sensoren goed zijn.

Maar ben er ook al achter gekomen dat geel/rood kabel die de startrelais in gaat ook op soldeer verbinding los is geraakt, weet niet of het zo al was ofdat het met loshalen is gebeurd. Dus moet nou op zoek naar startrelais neem aan dat je hem niet los kan halen tot aan de spoel.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 5 juni 2016 10:36 
Dylan:
weet ook niet of alle sensoren goed zijn.

Sensor? Je bedoelt een 'staat mijn jiffy nog uit'sensor.
Als je dat bedoelt: Nee, die is er niet. Gewoon ouderwetse 'gebruik je verstand' techniek. Werkt vaak heel erg goed.

En wat betreft het relais:
relais
Je kunt een heel eind komen met dat ding. Ouderwetse techniek, weet je wel......
Als de soldeerverbinding los is, dan doet 'ie het niet. Dus ook geen 'Klik' . Bij afwezigheid van een 'Klik' in het relais bij het indrukken van de startknop is het relais zelf de eerste verdachte.

Harmony,
Hans.
( soms ook wat ouderwets )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Dylan
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 6 juni 2016 20:55 
Startrelais repareren zit er helaas niet in zit er nog verschil in startrelais van cx500e en cx500 of andere type?

Schrijver Dylan
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 12 juni 2016 18:25 
Startrelais is vervangen en de draden nog een keer nagelopen, blijkt me voorganger 2 kabels omgewisseld te hebben
eindelijk had ik reactie op me startknop en de startmotor gaat rond maar wel moeizaam, hij krijgt de cx blok niet rond gedraaid.

toen de accu een nachtje aan de lader gehad meet gewoon 12volt nu op de accu( is tevens nieuw), maar nou gaat de startmotor helemaal niet rond en me startrelais gaat snel tikken

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 12 juni 2016 18:49 
Start-relais gaat snel tikken..... , schrijf je. Ben benieuwd of de rest ( vrijstand/olie lampje ) in dat ritme mee knippert.
Startmotor is schoon aan de binnenkant ? Flinke klap er op wil wel eens helpen, maar doe dat pas nadat je dat geklapper van het relais hebt opgelost.
Het klinkt als :
relais wordt aangetrokken, er ontstaat (ergens ) sluiting, relais valt af, wordt weer aangetrokken, valt vanwege sluiting af, wordt weer .... etc.

Harmony,
Hans
( electriek blijft me verbazen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Dylan
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 12 juni 2016 21:51 
Startmotor heb ik een klap opgegeven toen relais nog niet zo snel begon te klikken. Toen start motor eraf gehaald en massa steun startmotor schoongemaakt, daarna proberen te starten en toen begin startrelais zo snel te klikken. Heb nog geprobeerd startrelais met schroevendraaier door te verbinden kreeg wel vonken maar geen kick van de startmotor

Het is een nieuw startrelais, en de zekering 20a in startcirciut blijft ook heel, hoeveel spanning heeft cx nodig?

Schrijver MAST

Moderator 
#11 | Geplaatst: 12 juni 2016 22:25 
Je startrelais is snel aan het klikken. Dat lijkt mij toch duiden op een accu die niet genoeg spanning levert.
Je schrijft dat de accu nieuw is, maar ook dat je hem een nacht aan de lader hebt gehad? Het is belangrijk dat tijdens het starten de accu genoeg energie blijft leveren/ Probeer het eens met een tweede accu erbij. De CX heeft een echt goede en volle accu nodig om vlot te kunnen starten.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Dylan
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 14 juni 2016 21:30 
@ mast heb geprobeerd wat u zei, maakt niks uit wat betreft het klikken. Heb daarna startmotor uitgebouwd en rechtstreeks op een accu gezet er zit geen leven meer in startmotor doet helemaal niks. Dus nu proberen startmotor los te halen dan kijken of ik er wat aan kan zien.

Schrijver Dylan
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 18 juni 2016 09:40 
Nou startmotor is weer tot leven gebracht zat veel roest en vuiligheid in.
Maar alles weer terug gebouwt, en startrelais blijft raar doen.(tikken)

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn, wellicht zijn er hier mensen op het forum die het zelfde hebben meegemaakt.

Schrijver borisz
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 18 juni 2016 10:05 
Tikken startrelais wijst doorgaans op een versleten accu. Hang hem eens met startkabels aan de autoaccu.
Wie later remt is langer snel!

Schrijver Dylan
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 18 juni 2016 19:56 
Accu is net nieuw

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Start probleem,

Dit onderwerp is gesloten. Je kunt niet meer reageren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven