Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

olielekkage honda cx 500a

 
Schrijver norby
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 6 aug. 2016 20:58 
Hallo,
Na een mooie rit vandaag toch maar het oliepeil gecontroleerd.
Er moest bijna een liter bij. Op zich niet tragisch maar bij rijden altijd lekkage.
En dat is tevens mijn vraag, heb al langer gezien dat bij de carteronltuchting waar ook
de zwarte slang aanzit olie lekte dat weer op de balanspot kwam.{rechterkant van blok boven}
Heb al enkele keren de o ring daarvan vervangen.
Kan het zijn dat de olie er vlak hierbij weglekt, ik denk dan aan de bout van de manuele spanner?
De olie kan haast niet uit de carterontluchting komen, ik heb dat ook bij een motorzaak
in ambt delden laten zien en hij zei dat moet dicht zijn.
Ik hoor het graag!
nb

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 6 aug. 2016 22:01 
Hoi Norbert
Ik heb daar bij mijn vorige blok ook last van gehad de oorzaak was dat ze die te vast hadden aangedraaid waardoor het aluminium vervormd was en dus niet meer vlak ik heb toen van een oude binnen band een ring gemaakt met een zelfgemaakte holpijp die er strak omheen paste dan hoef je de carter ontluchting maar met de hand vast te draaien en dat is al genoeg om hem niet te laten lekken kijk wel even of er niet al iets gescheurd is is de slang naar het luchtfilter niet te hard geworden waardoor er schueren in zijn ontstaan ?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 6 aug. 2016 22:27 
Hallo Norbert,

lekkage bij de bout van de manuele spanner kan zijn - gebeurt wel vaker. Zolang je de nokkenasketting niet hoeft te spannen kan je de bout en er omheen even vetvrij maken en dan dicht smeren met siliconen kit. Geen gezicht maar werkt wel.

Verder is er in die buurt niet zoveel dat weleens lekt lijkt me. Wel heb ik eens gehad dat de keerring van de uitgaande (die met die flens) een tik had gehad bij ander werk en net even scheef naar achter was geschoven, dat geeft bij het rijden olie over de hele achterkant. Duurt even voor je er achter bent ... En een paar maanden geleden had HansV een lekje in de pakking achterdeksel op die hoogte links. Uiteindelijk is dat gevonden met de ouderwetse methode : schoonmaken en handje meel erover, dan zie het lek(je).

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver norby
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 7 aug. 2016 08:11 
Beste Heren,
de slang zou nog goed zijn, de kelk is een keer vervangen, was toen te vast gedraaid ook al om die lekkage.
Ik vermoed toch de bout van kettingspanner, het oliespoor is echter moeilijk te zien waar het precies vandaan komt.
Het pasvlak van carterontluchting ziet er op het oog goed uit. Alvast dank voor de reacties.
nb

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 7 aug. 2016 12:29 
Hoi Norbert,

dan kit je toch even die bout dicht, dan weet je 't zeker? Even schoonmaken, klodder goedkope siliconen kit er over, laten drogen, rijden ?

groet, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver norby
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 7 aug. 2016 20:35 
Frans, dat ben ik ook van plan.
Ik heb er vanmiddag nog over nagedacht om als dat het probleem is om er een passend buisje met een kant dicht
erover te zetten natuurlijk gevuld met siliconen kit.
Dan oogt het ook wat mooier, groet norbert.
nb

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 7 aug. 2016 21:06 
Norby
Voordat je begint met kliederen maak het gedeelte goed vetvrij.
Pak een oude schoolkrijtje en zet een paar strepen op het blok waar je vermoed dat het lekt.
En je ziet zo waar deze lekt.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver norby
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 8 aug. 2016 09:21 
dank je andre, dit is al een behoorlijk oud probleem waarbij andre{dre 67} toen nog heeft geholpen.
We hebben toen een gedeelte van het blok vervangen ivm kapotte krukas.
Sindsdien lekte het blok ietsjes bij deze plek.
nb

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 olielekkage honda cx 500a

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven