Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Help: ontstekingsprobleem of brandstofprobleem.

 
Schrijver arthurdewaard
Gast 
#1 | Geplaatst: 13 aug. 2016 11:26 
Ik ben Arthur de Waard uit Haarlem. Ik heb sinds 2,5 jaar een GL650 Silverwing uit 1984 met ca. 102.000 op de teller. Ik heb er zelf 27.000 op gereden. Vroeger startte mijn motor altijd perfect: 1 druk op de startknop en hij liep. 2 maanden geleden begon hij op 1 cylinder te starten, de 2e kwam er na een halve minuut bij, daarna reed de motor zonder problemen. Herstarten met warme motor ging normaal. 1 maand geleden duurde het soms wel 1 a 2 minuten voordat de 2e cylinder erbij kwam. Dit ging ook steeds vaker gepaard met harde knallen in de uitlaat en af en toe een benzinelucht. Als hij eenmaal liep reed hij perfect. Bij herstarten met warme motor vaak toch eerst weer starten op 1 cylinder. Na vervangen van de bougies (ze leken mij vrij zwart) was het probleem tijdelijk minder, maar uiteindelijk nog steeds starten met harde knallen. 2 weken geleden trok ik snel op op de snelweg. Ik schakelde mis tussen de 2e en 3e of 3e en 4e versnelling, het toerental liep hoog op, ik dacht net niet in het rood. De motor reed goed tot de volgende afslag 10 km verder. Ik nam gas terug en op dat moment voelde meteen dat de motor afsloeg. Op de vluchtstrook lang geprobeerd te starten maar geen enkel leven meer, alsof er geen vonk meer was of geen brandstof. De ANWB toonde aan dat er wel goede vonken waren maar kon niks zeggen over de timing. Ik ben met motor en al met de pechwagen thuis afgeleverd
Wat kan er aan de hand zijn? Waar zou ik moeten beginnen te kijken? Ik begrijp uit het Honda motortechniekboek dat er niks valt af te stellen aan de ontsteking maar tich ook dat dit werkt met veertjes en contragewichtjes.

Alvast dank voor je reactie !!!

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 13 aug. 2016 14:04 | Aangepast door: MAST 
Welkom hier op het forum Arthur!
Als de ANWB constateerde dat je een goede vonk had, zou je aan een carburatie probleem moeten denken. Misschien is het vacuum slangetje van de benzinekraan losgeschoten met je mis-schakel actie. Toch kan het ook geen kwaad om je bougiedoppen en kabels eens na te kijken. Zijn bv de weerstanden al uit de bougiedoppen gehaald? Draai de bougiedop eens van de kabel en bekijk het koper van de binnenkant van de kabel. Als dat groen is, knip dan een klein stukje van de kabel en schroef de dop er dan weer op.
De ontsteking kan je normaal gesproken niet afstellen. Alleen als het blok open is geweest kan je de timing verkeerd zetten, maar dan loopt het blok echt niet! ( ra ra hoe ik dat weet)
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver beinhart

Bestuur 
#3 | Geplaatst: 13 aug. 2016 21:10 
ja arthur,

welkom hier op het forum...

groetjes werner (ook wel eens problemen, maar nog geen voorstelprobleem gehad hahaha)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 13 aug. 2016 22:15 
Kijk zelf eens of het echt goede vonken zijn. Geen gele, maar knetterende blauwe felle vonken.
Ik had heel erg gelijkende problemen ooit, met een Ignitech te plaatsen ipv de CDI was het opgelost.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver norby
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 13 aug. 2016 22:19 
ook zou je een extra aardedraad van min pool naar chassis kunnen maken.
Het lijkt mij of slechte bougiedoppen, slechte aarde of evt een probleem in carburateur bv vaccuumslang van benzinekraan.
Ik zou eerst bougiedoppen evt kabel iets inkorten, dan dat extra massadraadje doen, dan vaccuumslang controleren of
hij benzine krijgt. de tank zit nog goed vol?
Als je deze drie zaken hebt gecontroleerd zou het nog evt in carb kunnen zitten. gr norby
nb

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 14 aug. 2016 10:12 
Arthur goede morgen en welkom.
Ik vermoed dat het probleem zit in de carburateurs.
Het elektrische gedeelte is voor elke cilinder apart.
Als je over alle twee de bougies een krachtige vonk hebt ben je al een stuk verder.
Test 1: trek je benzine slang van de tank zet de kraan open en kijk of er genoeg benzine uit loopt.
Als er een vacuüm gestuurde kraan op zit moet je de motor even starten.
Geen benzine : kraan stuk of vacuüm slang los of stuk tank vuil.
Test 2: zet nieuwe bougies erin en pak rem reiniger of snel start dat is een spuitbus voor slecht startende motoren, haal de lucht filter er uit spuit tijdens het starten rem reiniger erin, geef ook een beetje gas.
Als hij dan wel aanslaat zit het een probleem in de cabs.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 14 aug. 2016 10:34 
Welkom Arthur,
Zelf heb ik geen verstand van de GL650, maar je verhaal laat me denken aan of de carburatuers, of de benzine kraan. In elk geval geen ontstekings probleem, maar een brandstof probleem.

Harmony,
Hans
( telt af naar treffen SJK )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver arthurdewaard
Gast 
#8 | Geplaatst: 14 aug. 2016 12:17 
Mannen, heel erg bedankt voor de nuttige adviezen. Hier kan ik zelf echt wat mee. Misschien kan ik met deze adviezen het probleem zelf oplossen, voordat ik de motor moet wegbrengen naar een motorzaak. En natuurlijk is er ook altijd nog Marco Becker uit Biddinghuizen, maar dat is zo ver weg als je motor niet rijdt... Voor wie naar het SJK weekend gaat, heel veel plezier! Ik kan er spijtig genoeg niet bij zijn want ik ben dan nog op vakantie. Ik heb een aantal leden van de CX-V club al ontmoet bij het Gullepumpen Treffen 2016 in Vechta. Daarna ben ik lid geworden. In Haarlem, waar ik woon, en in Heemstede heb ik al 2 andere Silverwing eigenaren ontmoet. Groet, Arthur

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Help: ontstekingsprobleem of brandstofprobleem.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven