Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Zwak brandende koplamp doormeten

 
Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 21 mei 2017 08:47 
Ik probeer erachter te komen waarom de koplamp van mijn CX zo zwak brandt. Als eerste heb ik de weerstand gemeten tussen de dubbelzwarte draad op de koplampaansluiting en de massa op de accu. Dan geeft de meter zo'n 1,5 Ohm aan. Dat lijkt mij zo'n lage waarde dat ik niet verder hoef te zoeken naar een massaprobleem. Of denken jullie dat 1,5 Ohm te hoog is?

(Mijn volgende stap is de pluskant doormeten, want de meter geeft zo'n 11,5V aan op de koplampaansluiting tussen de blauw/rode draad en de dubbelzwarte draad. Dat lijkt mij de werkelijke oorzaak van het probleem)
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 21 mei 2017 09:12 
Vaak is het de stekkers schoon maken. Die zijn vaak geoxideerd met dat wit/groene roest van koper.
Natuurlijk kan het ook dat er een groene draad niet goed zit. Of een stekker die niet helemaal in elkaar zit.
Succes.

Groet Erik

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 21 mei 2017 09:42 
Ik heb het laatst bij mijn cx ook gemeten. Ik had nog maar iets van 9 volt bij de lamp. Ik heb nu een draad direct van de accu naar de lamp gelegd. En die draad schakelt via een relais de lamp aan. Dat scheelt een stuk in lichtopbrengst! Zelfde verhaal als HansV met zijn achterlicht heeft gedaan.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 21 mei 2017 11:23 
Tijd om een extra draad (met zekering) van de accu naar voren te trekken en die door een relais de lamp te laten schakelen.

Groet Erik. (het lijkt zo simpel....)
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 21 mei 2017 11:40 | Aangepast door: amsilverwing 
Weerstand tussen 0 en 5 ohm op aarde is goed ,1,5 Ohm is goed 0 is beter.

Ik zou beginnen met de spanning te meten bij de lamp zwartte draad van de multimeter op de accu.
Even de twee achter lampen los maken, en de voorlamp eruit.
En meet dan de blauwe en de witte draad apart in de lampfitting zijn deze gelijk 11,5 v en de accu bijvoorbeeld 13 v,
Ga dan naar de b/w draad van je dimschakelaar is deze 13 volt weet je waar het probleem licht.
Op deze manier zoek ik meestal.
En pak wel de juiste tekening erbij.
Het probleem zit meestal in de stekkers of een schakelaar.
De schuifjes die in de stekkers zitten zijn los te koop bijvoorbeeld bij een revisiebedrijf of een winkel voor dynamo's
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 21 mei 2017 21:22 
Dank allen voor de reacties. Ik heb het gevonden. @Amsilverwing ik heb gedaan zoals jij zegt en kwam snel bij de boosdoener terecht. Het knijpstekkertje van het dimlicht in de Polaris-kuipstekker zat los. Die heb ik aangedrukt en nu geeft hij weer >12V in plaats van 11,5V. Nogmaals dank.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Zwak brandende koplamp doormeten

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven