Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Nieuw dagelijks vervoer

 
Schrijver Brecht
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 25 aug. 2017 13:17 | Aangepast door: Brecht 
De reden dat ik ooit op dit forum kwam is mijn GL project wat nu al jaren loopt. Inmiddels vind ik het ook gewoon leuk om af en toe mee te kijken en mee te lezen. Mijn dagelijks vervoer was een triumph trophy 900 uit 93. Maar sindskort is dat wat anders. Ik ben er erg enthousiast overr en deel het graag!

1

2

3

Als deels duurzaamheidsfreak en deels petrolhead zit ik altijd een beetje in een spagaat. Met het nieuwe vervoer heb ik wat van beide: èn heel gaaf dagelijks vervoer (alhoewel niet oud, wel leuke techniek) èn de footprint van mijn dagelijks vervoer is drastisch omlaag gegaan.

Het GL project kabbelt ondertussen lekker verder hoor....

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 25 aug. 2017 13:36 
Een elektrische motor? Dat is een heel gaaf ding zeg!
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 25 aug. 2017 21:49 
Lijkt mij heel vet! Maar (voor mij) is de lol toch wel het gevoel en het geluid... Hoe is dat hier? Veel geluid kan je niet hebben denk? (wel veel acceleratie denk ik)

Schrijver jakob

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 25 aug. 2017 22:22 
Lijkt mij wel interessant,

Zou je ons als petrolheads ook eens na een half jaar een update willen geven ?
Wat blijft er over van je actieradius, wat voor gevoel heb je na een langere periode over een elektrische motorfiets, onderhoud intervallen ect.

ben wel benieuwd,.

Jakob
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 26 aug. 2017 10:21 
Mooi hoor! En een actieradius van 177 km is niet verkeerd. Heb ik ook wel interesse in.
Maar hier in België kost zoiets 12700 euro, dus dat vind ik dan weer duur. Je kan het blijkbaar wel 15% inbrengen bij je aangifte als particulier, en geen taks en minieme BIV. En natuurlijk is het verbruik geweldig .
Moest ik niet met de gewone fiets mijn woon-werkverkeer afhaspelen, was dit een dikke kanshebber.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver coenox

Voorzitter 
#6 | Geplaatst: 26 aug. 2017 11:02 
Woon-werk doe ik nu ook duurzaam: fiets en trein. Maar heb deze ontwikkeling ook interessant gevonden. Hou ons op de hoogte!
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Arnold

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 27 aug. 2017 09:56 
Ik heb er eens een proefritje mee gemaakt en vond het een leuke ervaring.
Hij was super vel in vergelijking met een GL500, maar ik had na een ritje van ongeveer 20 minuten al 40% van de batterij opgebruikt.
Black on White Wing . . . . . . . http://silverwing-gl500.jimdo.com

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 27 aug. 2017 17:08 | Aangepast door: Hansv 
Ik heb al een tijdje met aandacht zitten kijken wat er zoal van dit soort dingen op de markt is. Maar het is het nog niet helemaal, of misschien wel helemaal niet voor mij. Als hoofdpunt wordt vaak genoemd de ontzettende accelaratie. Want dat wil je toch echt wel hebben. Nou nee, ik niet.......
Voorbij gegaan word dan wel het feit dat de actieradius niet, of amper, voldoende is om eventjes naar de kust en terug te rijden. Een bezoekje aan bijv. Vechta kun je ook wel vergeten, met 177 km bereik. Ga je op vakantie, dan is het 150km rijden, tent opzetten en de volgende dag weer 150km rijden.
Naast de toch wat forse aanschafprijs is het vooral de actieradius waar ik meestal tegen aan loop.
Maar de modellen zien er wel steeds beter uit, niet meer accu-blok op wielen, maar wel een beetje meer motorfiets-achtig, en dat is wel weer mooi. Zo ook deze DS, ziet er goed uit....
Dus Brecht, gefeliciteerd met je woon-werk machien, en hou ons aub op de hoogte van de prestaties, en hoe het voelt en verders ervaart......

Harmony,
Hans.
( Ik wil een ruime actie-radius, maar heb ik dat nodig ..... ? )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Brecht
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 28 aug. 2017 09:10 | Aangepast door: Brecht 
JimI: thnx!

Certifiable: Het gemis van gevoel en geluid zal nog wel eens mee kunnen vallen! Het is een super mooie rij-ervaring: soepel, krachtig, en het geluid.. ik vind de vvvwhoeoeoeoeoiiiiiiiiingnngngngngngng! die uit de electromotor komt nu al super verslavend! T'is geen verbrandingsmotor nee: anders, minder luid, maar zeker niet afwezig.

Jakob: Coen: zal ik doen. Ik ben er zelf ook benieuwd naar en vond dat er maar 1 manier was om er achter te komen Gewoon doen. Binnenkort voor de 1e 1000 km beurt. Over duurzaamheid: ik heb ook even gedacht aan zo'n snelle e-bike, Had wat reistijd niet eens veel gescheeld. Maar ja: als je ook op deze motor kan rijden.... keus snel gemaak.

Daniel: Eerlijk is eerlijk: ik zou deze ook niet zelf kunnen betalen. Gelukkig heb ik een ruimdenkende meedenkende werkgever. (en zitten we ook nog eens in de duurzame energie) Als bedrijf valt de BTW weg, is er een MIA (milieuinversteringsaftrek) en als het mee zit ook een kleine investeerdersaftrek. Dan blijft er niet veel meer van de nieuw-waarde over. Dat over 5 jaar afschrijven levert een maandbedrag op wat prima op te brengen is. Officieel is de motor dus van het bedrijf en ik mag er mee heen en weer naar huis rijden en hem ook prive gebruiken. Daarvoor heb ik wel mijn reiskosten vergoeding ingeleverd. Iedereen blij: Ik heb een motor die ik met mijn reiskostenvergoeding zelf niet zou kunnen betalen, de maandlasten voor mijn werkgever zijn waarschijnlijk lager dan dat hij mij betaalde aan reiskosten, ik heb een hele vette motor, hij heeft ook weer wat display...

Arnold: Hoe lang geleden was dat? Zero maak t al een aantal jaar elektrische motoren en de actieradius gaat met sprongen vooruit. Maar ik herken wat je zegt: Ik ging proefrijden op een DSR, da's dezelfde motor, maar dan met een kleine wijziging in de spoelen of zo en een ander motormanagement: nog meer vermogen dus. Wat een beest was dat! Op zo'n proefrit ben je echt aan het spelen en weet je toch dat de motor snel weer op stal moet, dan rij je ook wel zo onzuinig mogelijk

Die actieradius is wel het eerste wat iedereen vraagt hoor. en ik snap het wel. Ik denk dat het er echt vanaf hangt hoe je rijdt. Ik forens vooral met de motor, woerden-Zeist. De accu is nog nooit onder de 60% geweest. Mijn DS is standaard en heeft geen accu-leegtrekkend extra vermogen. wel heeft hij 3,5 kWh extra accu. Dus ik zou er best 180 km gedeeld snelweg-N weg mee kunnen rijden. Dat moet ik echter nog ervaren.

Voor lange vakanties moet je echt nog geen Zero hebben nee, maar zelfs voor een dagje touren is het waarschijnlijk een prima optie. Want wie rijdt er nu echt meer dan 200 km op een dagje touren? en dan doe je ook wel ergens een bakkie of een broodje en dan kan je hem (met een gewone computer stekker!) ook weer ff aan het stroom leggen.

en dan als laatste
Hans: die trekkracht is inderdaad verslavend en een groot voordeel, maar voor wie dat niet zoekt is er nog een ander erg fijn punt aan electrisch rijden. Het is zo soepel! vergelijk de twee eens:
- een verbrandingsmotor, waar een heen en weer gaande zuiger dmv duizenden explosies een krukas laat draaien, welke weer een versnellingsbak aan drijft welke vaak weer onder 90 graden een ketting...
- en dan een elektromotor met ... niets.

Gelijk vanaf de uitgaande as naar het achterwiel. Geen trillingen, niet schakelen en altijd hetzelfde koppel beschikbaar. Ik vind het echt een fantastische ervaring.

Schrijver GL5
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 3 sept. 2017 18:14 
Voorlopig nog een veel grotere footprint dan mijn GL

Maar neemt niet weg dat het hele mooie techniek is.
Zelf heb ik een elektrische tandem gebouwd en das leuk.
Gedacht om ook een motor te bouwen, maar das me nog net even wat te
moeilijk en onhandig voor mij.

De auto's worden ook steeds beter en hebben het dikke voordeel van die (onkundige)
positieve propaganda van de overheid. Globaal blijven het immers ook flinke vervuilers.
Maar ja, je kunt beter al die CO2 uitstoot nu beter gaan stoppen in electriek als olieverbranders.

Maar stoppen met het CO2 neutraal geneuzel lijkt me ook een betere stap in de goede richting.
Want dat is alleen lokaal en qua rest zijn we er nog lange na niet.

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Nieuw dagelijks vervoer

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven