Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /   
 

CX500 - Opknappen en verbouwen

 
 
Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende »

Schrijver Tom

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 29 okt. 2017 10:59 | Aangepast door: Tom 
Zo. Daar gaan we dan.
Zoals ik al zei in de voorstelronde, heb ik een aantal maanden geleden een CX500 kunnen bemachtigen.
Ik wilde al een tijdje wat opknappen/restaureren/verbouwen, dus internet een beetje in de gaten gehouden en op een gegeven moment een CX500 voor weinig te koop zien staan op Speurers.
Ik was op zoek naar "een frame, motorblok en kenteken", zodat ik er mee kon doen wat ik wilde. De CX heeft natuurlijk een mooie historie in het assortement van Honda, maar een aantal punten vond ik (persoonlijk) toch niet zo fantastisch.
Ik had van tevoren in het hoofd om ooit een (sorry jongens, ik weet, ik weet...)klassieke (Honda GB500 TT -achtig)racer geïnspireerd apparaat te bouwen. Echter is het wel het doel om de CX eer aan te doen. Geen rare seat pipes, geen clipons, wel wat klassieke punten als een mooie losse koplamp zonder kuip/topkuip, zoals mijn eerste motorfiets, de CB600F Hornet.

Het doel is dan ook om de motor "Oem waardig" op te bouwen. fatsoenlijke lak, veilig, normaal werkende elektronica, nette afwerking en een fiets waarmee je gewoon een dag kan rijden zonder dat je je zorgen hoeft te maken over het eerstvolgende onderdeel dat je weer gaat verliezen.

In den beginne nemen we de motorfiets. Redelijk compleet, het meeste erop en eraan:
Nr1 Nr2 Nr3 Nr4

De motor deed het uiteraard niet toen ik hem ophaalde, volgens degene waar ik hem van kocht stond ie al 10 jaar stil.
En dit is hoe het avontuur begon...

Schrijver Tom

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 29 okt. 2017 11:22 
Stap 1. Eerst maar eens een nieuwe accu erin. Eens kijken of de elektronica uberhaubt nog wat doet.
Verdict: Het achterlicht gaat aan, neutraalstand lichtje brand en 1 van de vier knipperlichten lijkt te werken.... Winst
lichtje brand

Stap 2.
Tijd voor wat stripwerk en inspectie.
Algemene staat van het frame valt me in eerste instantie mee:
zonder tank1 zonder tank 2

Stap 3.
De motor wil niet rollen in de versnelling met de koppeling ingetrokken.
De metalen schijven wat opgeschuurd, zaten wat vieze plekken op. de tussenschijven waren echt aan vervanging toe
koppeling1

Stap 4.
De motor rolde weer zoals het zou moeten. Omdat de fiets al lange tijd stil stond, toch eerst maar even de carbs reviseren voordat het start knopje aangeraakt wordt.
Wat scheste echter mijn verbazing? Volgens mij is de motor nog voor een goede beurt weggeweest voordat ie gestald werd...
De carbs waren brand schoon.
carb1 carb2

Dan maar weer in elkaar en voorzichtig kijken wat ie doet...
Contactje om, verse benzine erin, start en.... helaas, op naar stap 5....

Stap 5.
Het start relais ratelde er vrolijk op los, maar het blok kwam niet in beweging.
Echter, in z'n versnelling draaide hij wel rond (na ff aanduwen uiteraard), dus tijd voor de start motor inspectie.

Deze bleek vol met koolstof te zitten. Even uit elkaar, schoonmaken en weer inbouwen. Helaas wel een boutje moeten uitboren, lastig te krijgen die lange bouten, m4x130 ofzo... nou ja, kijken we later wel weer naar.

Nu echter kwam de CX grommend tot leven . Liep mooi, maar al snel duidelijk dat er flink wat werk aan de winkel wat. Alles aan de uitlaat was zo lek als een mandje, van bocht tot eind demper. En daar begint de bodemloze financiele put die bij deze hobby past :-P

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 29 okt. 2017 11:49 
Mooi werk Tom. Het roept direct veel herinneringen bij me op na de "Hoop op Behoud". Ook ik moet nu weer verder aan de gang. Veel succes verder!!
Jaap

Schrijver Tom

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 29 okt. 2017 13:29 | Aangepast door: Tom 
Bedankt Jaap.
Nadat de motor eindelijk liep, toch maar even snel wat online aan het neuzen geweest voor om te kijken naar "hoe nu verder".
De motor wordt volledig gestript voor nieuwe poedercoating, dus als er nog wat aangepast moet worden, dan maar meteen meenemen.
Online een nieuw zadeltje met "bult" gevonden, "speciaal voor de cx500" stond erbij.
Ik was al benieuwd naar wat er aangepast moest worden, want dat gaat natuurlijk nooit zomaar passen.
Toen ie binnen was meteen maar even gepast om te kijken of ik het wat vond:
metbult
Niet verkeerd, al zeg ik het zelf.
uiteraard moet er (helaas) toch een stukje frame aangepast worden. Maar, originele stukken bewaard, vind ik het niets, lassen we ze er zo weer aan :-P.

Ik heb contact gezocht met een oude klasgenoot die z'n eigen custom shop is begonnen, die heeft me geholpen met het laswerk:
zonder bult 1 Zonder bult 2

Goed, dat past.

Op naar de volgende stap, de achterbrug...
Stap 7.
Na het strippen kwam ik erachter dat de achterbrug echt niet meer wilde. Deze was aardig door:
achterbrug1 achterbrug2 achterbrug3

Na wat navraag te hebben gedaan bleek dat deze lastig te lassen was. Vooral de plek het het relatief dunne materiaal zou er voor zorgen dat de achterbrug waarschijnlijk krom zou trekken, wat de veiligheid niet echt ten goede kwam. Op naar een andere dus. Gelukkig hadden ze bij Woestoff in Brummen nog een nette liggen, dus die maar ingekocht.

Stap 8.
Frame roestoratie
Ook het frame zelf was er niet zonder kleurschuren vanaf gekomen.
het ophangpunt voor de rechter demper is ook door geroest
ophangpunt1 ophangpunt2

Inmiddels staan het frame en de onderdelen klaar om verscheept te worden naar de poedercoater. Daar wordt ook het laswerk reparatie uitgevoerd, dus kunnnen we daarna weer gaan opbouwen! (hoop ik...)

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 29 okt. 2017 14:42 
Hey tom, goed bezig...
Mocht je vragen hebben, mail gerust.
marcobecker@zonnet.nl
Google maar op mijn naam, dan kom je er wel achter hoe of wat.
En op you tube kan je me ook terg vinden, heel veel uitleg over het blok.
Wie weet heb je er wat aan.
Ook poeder coaten frame heb ik filmpjes van.

Mocht je om onderdelen verlegen zitten, mail gerust, ik maak offerte aan van de nog te leveren onderdelen, als dan niet imitatie en of origineel. En soms ook 2e hands.



groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 29 okt. 2017 19:55 
Welkom nog hier Tom ! Lekker bezig zo te zien
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Tom

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 29 okt. 2017 20:03 
Marco,
Nogmaals bedankt, ook voor de uitgebreide reactie via de mail. Ik rij graag eens jou kant op wanneer ik wat onderdelen nodig heb. Is maar een klein eindje en een mooie route verwijderd .

Schrijver coenox

Voorzitter 
#8 | Geplaatst: 30 okt. 2017 09:49 
Welkom Tom en dank voor de uitgebreide introductie. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat, veel plezier in de tussentijd!

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver prosper

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 21 nov. 2017 11:29 
Jo

Schrijver Koen

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 22 nov. 2017 11:48 
Goed bezig Tom, stukken al terug van de poedercoater?
You only fail when you stop trying

Schrijver Tom

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 22 nov. 2017 12:53 
Helaas niet koen. Er moest nog het een en ander aan het frame gebeuren en dat een en ander is zojuist nog meer gebleken. Duo stepje houder/uitlaat demper houder rechts vertoonde wat tekenen van roest. Toen ik die zojuist kaal schuurde kwam ik erachter dat niet alleen het steuntje, maar ook de frame buis is aangetast. Weer een klein tegenvallertje. Van de week brak mn nokkenas bij het loshalen van de ventilator, dus gaat de goede kant op... Vanavond even lekker bij Marco shoppen, aanvraag voor het laswerk is alweer de deur uit. We klussen door...

Schrijver Koen

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 22 nov. 2017 13:18 
Ai Tom, klinkt jammergenoeg herkenbaar Bij mn scrambler project blijkt ook steeds iets stuks te gaan nadat ik het vorige heb gefixt... Frame komt wel goed, een ervaren lasser kent wel wat truukjes om een frame te herstellen (busjes inlassen en zo) Nokkenas klinkt pijnlijker, best eens goed uitzoeken wat er fout gelopen is!
You only fail when you stop trying

Schrijver Tom

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 22 nov. 2017 14:33 
Steuntje:
steuntje
Nokkenas:
nok1
nok2

Schrijver Tom

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 24 nov. 2017 16:57 
Zo. Eergister even een lekker avondje geshopt bij Marco.
Buit?
Een mooie achterbak vol met puzzel materiaal:
auto1
Even "uitgestald":
werkbank1
werkbank2

Het reviseren kan beginnen. Eerst alles maar eens goed schoonmaken en voorzien van een nieuw likje verf.
Vanmiddag ook bij de spuiter langs geweest om m'n tank/achterkant te bespreken. We zijn het eens geworden over een prijs dus volgende week breng ik de spullen weg. Heel benieuwd

Schrijver Tom

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 24 nov. 2017 17:00 
Update m.b.t. frame: De lasser zag het nog wel zitten, maar gaf aan dat het waarschijnlijk makkelijker was om het geheel eerst te zandstralen, zodat evt. andere gebreken direct boven water komen.

Hopelijk kan ik het zandstralen voor een klein bedrag ergens laten doen, de lasser zal nog wel even bezig zijn

Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende » 
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /
 CX500 - Opknappen en verbouwen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ Wim van der Vlis ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven