Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /   
 

Wat zal ik er eens van maken ..

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 22 dec. 2017 23:43 | Aangepast door: brinkcx 
In het rek hier staat al jááááááren een reserve CX500 blok, maar dat blijk je nooit te gebruiken, Maar zou wel leuk zijn om eens te zien of het nog wil lopen, en dan moet je dus een frame en zo hebben. Eens rond gekeken en dit gekocht :

bij binnenkomst

voor niet al teveel geld (jaja, zuinig, ook in de Achterhoek ) en dus weer een verrassingspakket. Ziet er niet uit ! Zes jaar onder een zeiltje buiten gestaan, zo zo, maar kentekenplaat type had al in 2003 vervangen moeten zijn. Bij eerste poging op te bokken breekt de middenbok, door gerot. Maakt niet uit, stak zeker onder zeiltje uit en dat doen ze wel meer. Is wel compleet, altijd een goed teken (optimist ja, glas half vol).

Eerst de spuit en maar eens opzetten, ziet er al een stuk beter uit :

schoon gespoten

Ook nog letterlijk bakken vol onderdelen er bij. Moet een bijna complete CX zijn zonder frame, blok defect. Klopt, uitgelopen big end, blok (van 1978) kan weg. Rest is net even teveel verroest, meeste kan ook weg. De kranten die in de kisten lagen waren van 1988 . Zaten wel een paar vorkpoten bij die er heel goed uitzagen, die zaten blijkbaar in 't vet, mooi.

Wel nog een nieuwe band er bij :

meegeleverd bandje

Liefhebbers kunnen 'm voor een prikkie kopen. Is wel van 1991 zo te zien !

Nou nog uitmaken wat het eigenlijk moet worden. Nee geen caféracer, meer een scrambler-achtig iets, of een broertje voor de klodder.

Ik heb weer wat te doen !

(maar de garage is nog niet af, de transporteur heeft m'n werkbank kwijt gemaakt!)

Ik laat nog wel eens weten wat 't (of niet) geworden is,

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 23 dec. 2017 07:34 
Leuk hoef je je niet te vervelen

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 23 dec. 2017 10:30 
Mooi verhaal. Succes!
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 23 dec. 2017 10:38 
een 'nieuwe' band uit 1991 is inmiddels ook 26 jaar oud

veel plezier met je rommelproject!
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 23 dec. 2017 12:09 
Dit soort projecten zijn mij niet onbekend.
Met geduld kan je er een mooie motor van maken.
Succes
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 23 dec. 2017 19:51 | Aangepast door: Hansv 
Leuk projectje Frans. En wat er van te maken? Een fruitsalade? Een motormaaier, of misschien wel een kinderstoeltje? Je kunt ook proberen het weer op een CX te laten lijken, de basis vorm is al aanwezig.....


Harmony,
Hans.
( lijkt op, euh.... euh.... Oh ja, Hans )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 23 dec. 2017 20:18 
Een rijkdom aan ideetjes zie ik al wel ! Een motormaaier schiet niet op, niet genoeg gras in de tuin, kinderstoel ook niet meer. Fruitsalade leek wel aardig, dus dat ontwerp heb ik gemaakt, maar dat is het ook niet geloof ik, kijk maar

fruity

denk dat 't toch maar weer iets CX-achtigs wordt

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver coenox

Voorzitter 
#8 | Geplaatst: 25 dec. 2017 16:18 
Leuk project. Wat dacht je ervan om er een helikopter van te maken? Handig in de file
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 25 dec. 2017 21:09 
Da's al eens eerder gedaan volgends de bekende plaatjes

heli

maar geen idee of dat ooit gevlogen heeft. Afgezien van dat zo'n grote H in de tuin niet past zal het wel weer een motorfiets met twee wielen worden. Beetje conventioneel, weet ik, ik val net buiten de subsidie voor jonge ondernemers in de luchtvaart ook

Plezier, Frans

(en motor en framenummer zijn exact gelijk, zeldzaaam!)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 9 feb. 2018 00:01 | Aangepast door: brinkcx 
Goed, het zal wel iets worden, maar eerst..... het verrassings-pakket openen. Oftewel eens goed bekijken en helemaal uit elkaar. Nou, dat bekijken was ook de moeite waard. Onderhoud moet uitstekend geweest zijn voordat ie buiten gezet werd. Alles wat normaal onderhouden wordt was keurig in orde onder de roest en corrosie.. zelfs luchtfilter was zo te zien nieuw, olie schoon, ketting gesteld, koelvloeistof vers en radiateur vol. Enig defect gevonden : draadbreuk in connector contactslot. Vervelend zoiets en lastig te vinden als het je overkomt, dan heb je soms wel/geen stroom, misschien is de CX daarom aan de kant gezet.

Dan maar proberen... verse olie erin, beetje olie in de cylinders, rond laten lopen zonder bougies tot er overal verse olie is. Bougies er in, verse benzine, startknop..... 2 pruttels... lopen ! Zuigerveren moeten even weer wennen, maar mooi rustig blok... lijkt wel of die 30K op de klok echt zijn.

Maar goed, uit elkaar dan maar, en dan krijg je dit dus :

alles los

weinig hè? Blok op achtergrond telt niet, da's van erik1, bijbehorend exemplaar is dit:

wrak blok

Vies, maar roest en corrosie is overal oppervlakkig, zelf de achterbrug is prima zonder gaten die je vaak ziet.

Ander probleempje wel op deze foto. het subframe zit muurvast op de onderste tapeinden. De spuitbus kruipolie op de foto is leeg. Warm stoken helpt niet, en roodgloeiend kan niet want dan smelt het blok. Dat wordt zagen en slijpen. Ook niet zo erg, maar dan moet je wel een verse hebben. Heeft iemand er nog eentje rondslingeren? Ik heb er - echt waar - pas twee weg gegooid want die heb je toch nooit nodig nietwaar?

Nog zo'n uitdaginkje :

balhoofdje wrak

dat is de onderste ring van conische balhoofdlagers, ingeslagen, heeft ooit te los gezeten, moet vervangen. Maar dan moet ie er wel eerst uit er er is geen randje om op te tikken zoals bij de originele kogel lagers.

Bekende methodes waar ik eigenlijk allemaal niet aan wil:

- goed gereedschap, dwz een trekker voor lagers in blind gat. Die heb ik niet. Zijn wel te koop, heeft iemand dat wel eens gedaan?
- rupsje oplassen aan binnenkant. Bij afkoelen krimpt de ring en komt los. Leuk, maar ik kan niet lassen en of dat werkt?
- gaatjes boren van boven af zodat je met pennetje ring kan uit tikken. Wil ik niet doen wegens sterkte en risico scheuren later.
- met dremel ring door slijpen. Lijkt me heel lastig en snel schade aan frame (?)

iemand nog een goed idee of ervaring?

(en er is nog een forum lid hier die binnenkort nog eens langs gaat komen met net zo'n geval, dan heb ik er dus twee zo Hoera)

U ziet `t, CX werk genoeg hier !

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver beinhart

Bestuur 
#11 | Geplaatst: 9 feb. 2018 07:18 
hoi frans,

ik heb geen frame nodig om een blok te testen, ik heb de (nog niet zo) bekende blokken tester van dre bij mij in de garage staan.
die had destijds ooit ergens eens een winkelwagentje ''geleend'' bij een voor mij onbekende supermakrt?
en daar heeft ie een blokkentester van gemaakt. weet alleen niet of de cdi die erop zit het nog doet?


groetjes werner (moet de blokkentester eens testen)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver coenox

Voorzitter 
#12 | Geplaatst: 9 feb. 2018 09:44 
Mooi om te zien. Leerzaam voor mij ook weer. Wat bedoel je met subframe, is dat wat ik de achtervork zou noemen?

Ik zie nog iets op de achtergrond. Zo'n lelijke rode Polaris kuip. Zou je die er niet afgooien? Ik wil hem dan wel ophalen, hoef je zelf niet naar de vuilstort.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 9 feb. 2018 10:10 
@brinkcx: Ik zou voor dremelen kiezen om die lagerschaal eruit te halen. Als je een uitsparing in de de lagerschaal dremelt (in de lijn v/d cirkel) dan kun je er vanaf de andere kant misschien nét een platte schroevendraaier op zetten en hem eruit tikken? En als dat niet lukt dan zou ik die schaal gewoon helemaal doorhalen. Als je dat met beleid doet dan lukt dat vast zonder het frame te beschadigen.

En een subframe heb ik laatst toevallig ook weggedaan
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver MAST

Moderator 
#14 | Geplaatst: 9 feb. 2018 10:29 
@ Coenox. Het subframe is dat zwarte ding (beugel) waar de motor deels aan hangt. Aan de voorkant van het blok te zien, bij de koppen en daar net onder zit het over draadeinden.
Ik heb ze wel van een 650 blok, maar die passen niet op een 500 dacht ik.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 9 feb. 2018 11:17 
Jammer dat je niet kunt lassen. Ik kan wel een beetje bakken en braden. Ik las dan een klein stukje ijzer dwars in de schaal zodat ik vlees heb om op te slaan. Tot nu toe steeds succesvol en een fluitje van een cent. Het aansluiten van een lasapparaat is meer werk dan het verwijderen van de lagerschaal.
Misschien iemand in je omgeving die lassen kan?
Hoe moeilijk kan het zijn?

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /
 Wat zal ik er eens van maken ..

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ kizmiaz ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven