Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Vering CX500 Z/A/B uitwisselbaar?

 
Schrijver Tom

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 21 jan. 2018 22:36 
Dag mede CX rijders.
Wanneer ik bij wat bekende merken zoek naar vering/schokbrekers, kom ik er vaak op uit dat ze alleen voorvork veren voor de 79+ modellen hebben.

Voorbeeld:
Hyperpro_Verenset_Honda_CX_500B_1979-1980


Achterschokbrekers lijken dan weer verdacht universeel
(Ikon 7610-1412 staat in de boeken voor 1978 - 1986).

Heeft iemand een idee of er daadwerkelijk verschil in de lengte/diameter/veerconstante is tussen de types?
Ik weet dat de CB uit die jaren bijvoorbeeld van 33/35/38 mm is gegaan, maar over de CX kan ik niets vinden.

Alvast bedankt!

(PS ik heb een luchtondersteunde voorvork zonder luchtventielen, heb er dichte doppen in gedraaid ivm mogelijke lekkage)

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 22 jan. 2018 00:07 
Benieuwd of iemand dat weet.... Ze lijken allemaal op elkaar maar Honda geeft vaak wel verschillende part nummers, zie bv. bij CMSNL voor de verschillende types.

En de verkoper van de veren die je als voorbeeld geeft kan 't waarschijnlijk ook niet meer volgen, want een CX500B hoort van 1980 te zijn voor zover ik weet, maar wie weet zijn ze in 1979 alvast begonnen met wat B-tjes te produceren.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver coenox

Voorzitter 
#3 | Geplaatst: 22 jan. 2018 10:19 
Gut, ik heb ooit progressieve veren van Weber in mijn '78 er CX gezet. Geen idee meer of ik daar toen rekening mee gehouden heb. Is al zeker 15 jaar geleden.

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 22 jan. 2018 23:38 
Waarschijnlijk passen die progressieve veren in alle jaargangen Z/A/B, Honda geeft bv dezelfde minimum lengtes op.

Maar er zijn wel verschillen in de onderdeel nummers, en de originele vraag was wat nu exact de verschillen waren, ook in veerconstante.

Meer principieel zullen de verschillen (als die er al echt zijn!) klein zijn, gewoon omdat bij grote verschillen de hele manier waarop de motor op z'n pootjes staat verandert, en dat wil je niet, ook voor de cardan is dat geen goed idee. Setjes veren bij elkaar houden lijkt me.

Wel leuk als iemand dat zou weten, niet bijzonder nuttig waarschijnlijk. Jaap?

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Tom

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 23 jan. 2018 07:44 
Sja ik kan op internet ook niet echt grote verschillen ontdekken tussen de verschillende modellen.een andere kleurstelling en wat verbeterpunten hier en daar omtrent de betrouwbaarheid. Het is alleen nogal verwarrend dat ze voor alle modellen andere veren hanteren, maar wel dezelfde schokbrekers....

Schrijver Johan001

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 23 jan. 2018 10:49 
Hallo, Er staat bij hoofdstuk TECHNIEK e.e.a. bij voorpoten. Bij de mijne 500cx c van 1979 import uit amerika hebben we de luchtt ventielen ook vervangen door blinde doppen met goed resultaat.
Liefde is als een draaiende motor, telkens weer.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Vering CX500 Z/A/B uitwisselbaar?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven