Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /   
 

GL500D opknappen en misschien meer..

 
 
Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende »

Schrijver Arjan

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 9 feb. 2018 20:14 
Hoi hoi,

Ik was al in het smoelenboek met een kort verslagje begonnen, maar nu maar eens 'officieel' een topic in het Projecten gedeelte aangemaakt.

Ik heb dus een GL500D uit 1982 die 6 jaar stil heeft gestaan en wat liefde nodig heeft.

GL500D

Blok

Momenteel zit het blok er weer onder, vorige week zaterdag heeft hij voor het eerst weer 'gelopen'. Hij liep niet echt lekker, maar vandaag nieuwe bougies er in en hij loopt alweer een heel stuk beter.
De remklauw heb ik ook losgehaald, deze zat goed vast. Moet nog even nieuwe rubbertjes halen, beetje verf over de klauw heen en dan kan hij weer in elkaar. De remhendel ligt ook uit elkaar, de kanaaltjes zaten helemaal vol met opgedroogde remolie-drab. Dus ook deze uit elkaar en goed schoonmaken.
Achterremmen liggen ook uit elkaar. Vooral de as van het rempedaal zat vast, de as hoort mooi schoon te zijn en een beetje vettig maar was behoorlijk verroest. Zit er aan te denken om deze mooi te laten verzinken.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#2 | Geplaatst: 10 feb. 2018 01:19 
Mooi project en goed bezig!
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 10 feb. 2018 09:16 
mooi,, je hebt een echte gl500 custom.... daar zijn er niet veel van...
Groetjes Marco becker
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Arjan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 12 feb. 2018 12:42 
Marco,
Een GL500 custom? Volgens het framenummer is het een GL500D. Wat is het verschil tussen een custom en een D?

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 13 feb. 2018 09:17 | Aangepast door: amsilverwing 
http://cruiser.mototribe.com/motorcycles/honda-honda-cx-500-custom/specs

Arjan jij hebt een gl500 i of een gl500 d deze zijn ook met of zonder kuip uitgevoerd.
Op de foto is een custom te zien het frame is anders en het blok is ook anders.
het kan ook nog een HONDA GL500 SILVERWING 1982 c uit de usa zijn , dat kan je zien op je papieren.
deze motoren zijn zonder kuip en koffers.
als je iets meer verdiept in de motoren ga je vlug verschillen zien.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Arjan

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 17 feb. 2018 17:15 
Volgens het kenteken en het framenummer is het een GL500D, dus klopt. Hij is wel geimporteerd toen hij 9 jaar oud was, ik weet niet waar hij vandaan kwam, maar hij had wel een mijlenteller (door de vorige eigenaar vervangen voor een km-teller), dus zou best een Amerikaan kunnen zijn (maar een Engelsman kan natuurlijk ook ondanks dat het stuur wel aan de goede kant zit ).

Vandaag weer eens lekker met de GL bezig geweest, afgelopen 2 weken voornamelijk voor het werk in het buitenland door gebracht dusja dan komt het er niet van. Vandaag weer een tijdje laten lopen, de koppelingsplaten bleven plakken. Nu de motor weer warm is geweest lieten ook deze los en heb ik er een klein stukje mee kunnen rijden, op z'n Afrikaans (dus zonder voorrem, die had ik gisteravond opnieuw in de lak gezet en zit nog niet in elkaar). Ben 4 jaar geleden in Kenia en Oeganda wezen backpacken en daar moesten we dus ook af en toe noodgedwongen met de motortaxi.. Na wat onderhandelen reed er dus 1 motortaxi met 2 blanken er op (ikzelf uiteraard rijdend) en daarvoor 1 motortaxi met 2 lokalen erop. Voor het rijden eerst even kijken hoe de remmen het doen. Van de 6 of 7 motortaxis die ik heb bestuurd had 1 een enigzins werkende voorrem (bij de meeste was gewoon de complete kabel weg!) en meestal deden de achterremmen wel iets (Lees, je bedient hem en je merkt lichtjes dat de motor iets langzamer begint te gaan..). Dusja blij dat ik daar zelf reed, en niet bij hun achterop zat, want hun gingen gewoon vol gas overal.
Maar ik dwaal af, bij de GL heb ik de achterrem ook weer in elkaar zitten, deze remt weer goed. Volgende week de remklauw weer in elkaar zetten en kijken of deze het weer doet.

Schrijver Arjan

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 20 feb. 2018 20:19 
Vanavond weer eens aan het sleutelen geweest, dit keer was de achter demper aan de beurt. Deze lekt denk ik iets want het hele ophangpunt is vettig.
Veerophanging
En ook onder de harmonica-hoes zat genoeg zand en vettige rommel. Op de foto de zuigerstang al weer wat gefatsoeneerd. Het leek wel alsof er een goede offroad race mee gereden was, zoveel zand zat er op de zuigerstang.
Zuigerstang
prolink

Weten jullie toevallig waar ik een goede beschrijving kan vinden om deze vering te reviseren?

Schrijver MAST

Moderator 
#8 | Geplaatst: 20 feb. 2018 21:52 
Hallo Arjan. De olie en lucht gevuld demper is lastig open te maken. Bij de cx-turbo club heeft een keer een artikel in hun clubblad gestaan hoe dat gedaan kan worden. De vraag is of de onderdelen (keerringen) nog te vinden zijn. De pro-link onderdelen (lagerbussen) zijn origineel niet meer leverbaar. Marco Becker maakt van tuimelaar-assen vervangende lagerbussen.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 20 feb. 2018 23:18 
Hallo Arjan,

De procedure staat gewoon in het Honda boek voor de GL. Het benodigde gereedschap (pers o.a.) en onderdelen is idd minder eenvoudig zoals MAST al zei.

Er is voor zover ik weet iemand (BC30SE/ Pawel) in Polen bezig met met revisie van de prolink lagers etc. op inruilbasis, maar dat loopt dacht ik nog niet en is natuurlijk ook niet voor niks. (Schijnt verder overigens ook andere mooie dingen te kunnen zoals revisie van nokvolgers)

Plezier,, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Arjan

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 21 feb. 2018 12:55 
De lagerbussen van de pro-link ophanging zijn nog goed, die kunnen nog wel een tijdje mee.
Het gaat me meer om de demper zelf. Heb online nog wat keerringen endergelijke kunnen vinden, mooi projectje voor binnenkort. Pers en dat soort gereedschap is geen probleem, heb bij huis een uitgebreide werkplaats inclusief zware werkplaatspers en draaibank etc en ingeval van nood hebben we op het werk ook nog een uitgebreide bankwerkerij, voor een pak stroopwafels bij de koffie draaien die jongens zo een paar lagerbusjes

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 21 feb. 2018 16:10 
Luxe ! Ik zou bijna weer in de bankwerkerij gaan als ik dat hoor. Maak eens een paar fotootjes voor hier wanneer je die revisie doet? En let op, niet alle GL prolinks zijn exact gelijk, of dat voor revisie uitmaakt weet ik niet.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Arjan

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 21 feb. 2018 21:03 
Aangezien die onderdelen voor de demper nog niet binnen zijn, toch alvast met de buitenkant van de demper begonnen. Deze zit nu in de netjes in de grondverf.
Van:
demper
Naar:
Demper2
En het (voorlopige) eindresultaat van vanavond:
demper eind

Schrijver Arjan

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 28 feb. 2018 22:14 
Hier weer een korte update. Vandaag weer een dagje aan de GL bezig geweest.
Helaas zijn de keerringen van de achterdemper nog niet binnen, dus de demper nog maar niet los gehaald.
Dus maar eens de achterbrug gedemonteerd. Deze ziet er nog goed uit, geen gaten ingeroest, ook de as zit nog goed in het vet. De olie van de cardan voor de zekerheid maar vervangen, deze zag er nog wel goed uit, maar nieuwe olie kan nooit kwaad.
Achterbrug

Ook de startmotor maar eens los geschroefd, ook geen overbodige luxe om deze weer eens iets op te schuren.
Startmotor

Schrijver Arjan

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 2 maart 2018 19:27 
En vandaag zijn de keringen binnen gekomen voor de achterdemper, morgen maar eens beginnen met de demper uit elkaar te halen!

Schrijver Arjan

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 4 maart 2018 16:01 
Gisteren dan eindelijk de demper geopend.
Het viel me nog best wel wat tegen om de oude keering en alu ring eronder eruit te krijgen. De keering en alu ring zaten goed vast in de behuizing van de demper.
Onder de pers even de olie eruit gedrukt, wat opzich niet strikt noodzakelijk om dit met de pers te doen, nippel er uit en dan loopt het er ook wel uit
De pers is eigenlijk alleen nodig om de olie er weer in te krijgen.
pers

Toen moest de keering eruit, ik dacht dat doe ik wel even met 2 parkers erin gedraaid. Mooi niet dus.
pro link demper

Dus toen maar kleine gaatjes naast elkaar geboord waardoor ik de keering 'sloop' en los krijg van de behuizing (keering is namelijk grotendeels van staal).
Uiteindelijk heb ik hem er met behulp van 2 lange schroeven uit kunnen trekken.
pro link demper
Vervolgens hetzelfde kunstje met de alu ring eronder (deze was door het geboord wat beschadigd, aangezien ik hem voor de zekerheid ook besteld had ook maar gelijk vervangen.
pro link demper
Het tussenresultaat; 2 gesloopte ringen en de 2 nieuwe.
ringen

Toen was het tijd om de nieuwe alu ring en daarna de keering er weer in te persen.
We hadden nog een mooie bus liggen die precies in de behuizing van de demper paste en ook mooi op de alu ring en de keering paste. Dus met behulp van deze bus en een beetje vaseline de alu ring en vervolgens de keering er in geperst met behulp van de pers.
bus

Vervolgens weer de dikke ring en de veering gemonteerd. Nu moet ik alleen binnenkort nog weer de demper vullen met olie. Volgens mij zag ik dat er gewone ATF olie in kan?
pro link demper

Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende » 
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /
 GL500D opknappen en misschien meer..

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ Andre Post ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven