Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

mijn GL500

 
 
Pagina  Pagina 6 van 8:  « Vorige  1  2  3  4  5  6  7  8  Volgende »

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#76 | Geplaatst: 2 april 2017 15:08 
okee, vol goede twijfel aan het volgende begonnen: demontage van de gasfabriek. vrijwel meteen alweer gestopt.

want:

volgens de te volgen handleiding moeten de boutjes van het inlaatkanaal tussen carb en cylinder los en dan moet het inlaatkanaal gedraaid worden om zo wat meer ruimte te krijgen om de carbs uit het frame te krijgen, las ik in een (GB) handleiding. en daar staat dus de galg van het project. de kop van een van de boutjes die de inlaatkanalen aan de kop vasthouden is rondgedraaid en kan ik dus niet lossen, noch met ringsleutel 8, noch met dopje 8. als ik het volgens de handleiding wil doen, kan ik dus niet verder .

de handleiding die ik wil volgen is deze:
http://robdavistelford.co.uk/webspace/cx500/carbs-out/index.html

extra ruimte maken door het luchtfilterhuis te verwijderen (waardoor het mengselkanaal naar de cylinder kan blijven zitten) lukt ook niet aangezien 1 van de 3 boutjes aan het moertje in het luchtfilterhuis vastgeroest zit. het vastzittende boutje zit rechtsonder in het filterhuis. IMAL is toegepast, maar boutje laat vooralsnog niet los.

iemand nog een idee om hieromheen te werken en toch de carbs eruit te krijgen? de 4 klemmen die de diverse rubberen pijpjes aan de carbs vast houden zijn wel los. zelf heb ik het idee dat de carbs nog ergens op een framepje gemonteerd zitten dat op zijn beurt weer ergens aan vast zit, want echt veel beweging is er in de carb-combinatie niet te krijgen, na lossen van de 4 klemmen.
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Schrijver MAST

Moderator 
#77 | Geplaatst: 2 april 2017 15:17 
In principe kan je de verbindingen tussen de carburateurs beter laten zitten. De carburateurs verwijderen gaat het makkelijkst als je de inlaatspruitstukken los kan maken. Maar zo'n m8 boutje is lastig te verwijderen als hij is rondgedraaid. Probeer eens om het boutje te laten schrikken. Misschien kan je dan met hulp van een griptang het boutje los krijgen.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#78 | Geplaatst: 2 april 2017 15:28 
De carburateurs inderdaad beter niet van elkaar scheiden.
Ik meen me te herinneren dat het mij wel eens gelukt is om de carburateurs te verwijderen terwijl de inlaatspruitstukken gewoon op hun plek zaten. Ik moest de rubbers iets wegduwen en de carburateurs iets voorover kantelen en naar links verwijderen. Let wel dat was de gewone CX500.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#79 | Geplaatst: 2 april 2017 15:42 | Aangepast door: PHGL500 
de rubbers die aan het inlaattraject zitten zijn na 35 jaar behoorlijk uitgehard. enige medewerking zal ik er dus niet van verwachten, een van de twee vertoont al vergevorderde scheurtjes, toen ik net de carbs richting luchtfilterhuis trok. hopelijk heb ik aan die kant genoeg ruimte om ze uit de inlaatrubbers te krijgen, in de hoop dat die het overleven.

het 'waarom' van deze klus: vorig jaar is me opgevallen dat, na vervangen van de 2 uitlaatbochten, de rechter bocht veel warmer werd dan de linker. Borisz adviseerde me de carburateurs te reinigen. om dat te kunnen doen, moeten ze dus uit het frame (en uit elkaar).
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#80 | Geplaatst: 2 april 2017 18:49 
Dan de boutjes maar terugvijlen zodat je er een steeksleutel 7 op kunt zetten.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#81 | Geplaatst: 7 april 2017 13:10 
gelukkig is het maar 1 boutje dat ik moet terugvijlen, maar wel een boutje op een rottige plek (rechter kanaal, bovenste boutje). maar het valt te proberen. maar eens op een vrije en druilerige voorjaarsregendag kijken of dat lukt.

ook maar (weer) eens de zoektocht naar nieuwe (als in: betere) uitlaatdempers aanslingeren. origineel en nieuw zal het wel niet meer te krijgen zijn. zou ook wel een beetje 'over the top' zijn. maar wat gaat er dan wel onder? moderne dempers met 'meer herrie' en minder chroom, of toch beter in de richting van origineel houden...en heeft het zin om de balanspot te houden. en zo nee: hoe zet ik de boel in het midden dan vast...

een ding scheelt: hij hoeft niet op korte termijn de weg op.
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#82 | Geplaatst: 7 april 2017 13:40 
Lukt het niet met een kleine baco? Zo'n verstelbare steeksleutel?
Dat is makkelijker dan vijlen.
Je zou ook een streep er in kunnen slijpen met een dremel (of zo, ijzerzaag kan ook) en dan met een platte schroevendraaier proberen los te draaien.

Maar ja al die oplossingen hebben het risico op mislukken en daardoor meer werk...

Succes!

Groet Erik

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#83 | Geplaatst: 7 april 2017 14:03 
de onderste halve mm van de kop van het boutje is nog enigszins recht/achthoekig te noemen, alles erboven is in principe rondgedraaid. ik kan het nog wel proberen met een goeie steeksleutel 8mm. als die er ook overheen draait, zal er gevijld moeten worden. lukt dat ook niet, dan een gleuf zagen.

waar ik nog aan zit te denken: een slagschroevendraaier waar ik doppie 8 in zet. maar die heb ik dus niet...maar eens kijken bij Beerepoot, hier in Hilversum of ze zoiets hebben. altijd handig voor de heb.
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#84 | Geplaatst: 25 april 2017 19:21 
zo, weer even verder....

vanmiddag maar even de ijzerzaag gepakt en de kop van het opstandige boutje een stukje ingezaagd. maar natuurlijk weer zó dat er geen schroevendraaier in paste om het boutje los te draaien. met de schroevendraaier aan de zijkant van de kop in de zaagsnede en met een hamer geprobeerd het boutje los te krijgen. wat uiteindelijk lukte.na wat gepiel de carbs uit het frame gekregen, waarbij de inlaten aan de carbs konden blijven. ik heb ze wel iets verdraaid, om meer ruimte te krijgen. daarna choke-kabel en gaskabels losgehaald en het geheel op de werkbank gelegd. voor zover ik het herinner waren beide carbs nat van de benzine, toen ik het geheel omdraaide stroomde er (ergens) benzine uit. vlotterbakjes, rubber membraan, pakkingen etc. lijkt er volgens mij goed uit te zien. maar nou heb ik daar weinig notie van. van een van de ronde deksels was ook een schroef niet bereid mee te werken, dus ook daar even de ijzerzaag, schroevendraaier en hamer(tje) gebruikt.

ik ben er wel achter dat de accu van zowel de GL500 als van de GPZ500 gaar zijn. druppellader schakelt bij de ene direkt weer uit, en bij de andere blijft-ie hangen op de laadstand bij geheel lege accu, maar na afkoppelen loopt-ie in een paar minuten terug naar 11,6 volt. dat wordt dus een nieuwe accu scoren en daarna kijken wat de GL doet.
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#85 | Geplaatst: 23 dec. 2017 10:28 
na lange tijd weer even een bericht over de GL500.

nieuwe uitlaatbochten gekocht en gemonteerd, carbs gedemonteerd, gecontroleerd en (niet ultrasoon) gereinigd. daarna weer teruggemonteerd en gekeken of de GL wilde starten, en zowaar, dat gebeurde. ik merkte ook geen temperatuurverschil op de uitlaatpijpen, wat volgens mij betekent dat beide carbs weer werken.

eens zal ik er weer mee rijden. tot die tijd hou ik 'm rijklaar. dat betekent dus af en toe met een wieltje naar de pomp om er wat lucht in te doen, want heel stiekum en langzaam loopt de voorband leeg. verder kijken of ik toch wat dikkere remschijven kan regelen, alsook een set achterremvoeringen en uitlaatdempers. ik heb de dempers wel ergens op internet gezien, maar om nou 500 euro voor een set NOS-dempers neer te tellen...
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#86 | Geplaatst: 24 maart 2018 10:39 
weer even een berichtje van het GL500-front.

vandeweek gekeken of ik alle onderdeeltjes, schroefjes en boutjes nog heb. want om de GL in de schuur te krijgen moest indertijd de kuip eraf. met de komende verhuizing zet ik de GL tijdelijk in de stalling waar ook mijn Saab 9000 staat. maar dan wil ik 'm wel compleet en opgebouwd stallen, dus met kuip erop. en dan is het wel handig om te weten dat je alles nog hebt. ja dus
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Schrijver GL5
Forum Lid 
#87 | Geplaatst: 26 maart 2018 09:21 
Tip voor je voorband.
Voor een paar euro heb je bij de action een fietspomp.
Indien er straks toch nieuwe banden op komen kun je ook voor
fiets zo n reparatiespuitbusje kopen.
Voor de carburateur heb ik nog een revisienaslagwerkje uit
amerika liggen.

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#88 | Geplaatst: 8 juli 2021 11:38 
3 jaar later...:

- ander huis gekocht, van Hilversum naar Soest,
- verhuisd
- huis gerenoveerd

nu dus weer een beetje tijd omhanden voor andere dingetjes.

een daarvan: het weer tot leven wekken van de GL500. olie, olie/luchtfilters en accu besteld en inmiddels in huis. vorige week met hulp van een auto-accu de motor rond laten gaan en gestart. terugduwen van de choke zorgde ervoor dat de motor uiteindelijk afsloeg. maar dat lijkt me vrij logisch als je vrijwel meteen na de start de choke helemaal terugduwt.

binnenkort dus olie en filters vervangen. benieuwd hoeveel er deze keer in gaat. vorige oliewissel (in 2015-ish) was nogal een dingetje qua niveau aflezen. als het zondag een beetje weer is, eerst een rondje rijden om de olie wat op te warmen, voor de wissel.
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#89 | Geplaatst: 9 juli 2021 08:28 | Aangepast door: JiMi 
Het mag wat tijd kosten

De choke meteen weer terugduwen is inderdaad wat snel. Het wisselt per motor, bij mijn CX moet ik hem wel 1 minuut ofzo aan hebben staan. Je kunt hem natuurlijk ook alleen een klein stukje terugduwen, het hoeft niet meteen helemaal.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#90 | Geplaatst: 9 juli 2021 11:07 
Je had natuurlijk ook beter eerst de GL kunnen renoveren en dan pas dat huis, dat gaat sneller en het is ook veel leuker werk

Maar goed, welkom terug!

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Pagina  Pagina 6 van 8:  « Vorige  1  2  3  4  5  6  7  8  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 mijn GL500

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven