Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

contactslot vervangen door schakelaar

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Olivier
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 20 sept. 2018 23:37 
hallo,

ik wil graag bij mijn cx500 het contactslot vervangen door een schakelaar. Het contactslot heeft 3 standen. uit, aan en parkeren. Op het forum hier ben ik een bedradingsschema tegengekomen "slot'_cx500zab". Hier zie ik dat in de uit stand de cdi verbonden is met de massa/aarde en bij de aan stand de accu verbonden is met de verlichting en de ign1.

nu ben ik benieuwd of ik de cdi en de massa(o stand) niet gewoon met elkaar kan verbinden zodat deze altijd met de massa verbonden is.

Als schakelaar wil ik een 2 pins schakelaar gaan gebruiken. Kan ik dan op pin 1 de accu zetten en op pin 2 de verlichting en ign1

De parkeer stand laat ik voor wat het is

Misschien heeft iemand hier ervaring mee

groeten
Olivier

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 21 sept. 2018 09:14 
bekijk dit maar eens dan kom je er wel uit
http://www.jversteegt.nl/motor/tech/slot.html
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 21 sept. 2018 10:30 | Aangepast door: Hansv 
Olivier:
bij mijn cx500

Toch eerst een vraagje voordat we gaan knippen in de bedrading, en stekkers weghalen die niet weg kunnen.
Om wat voor een CX500 gaat het?
Je schreef ooit dat je een cafe-racer hebt op basis van een CX500c, en dat je ook een CX500E hebt aangeschaft om om te bouwen. naar (alweer) een cafe-racer
Nou ben ik persoonlijk daar niet blij mee, maar goed, dat is mijn probleem zullen we maar zeggen.
Het door jou en amsilverwing gevonden schema gaat alleen over een de standaard CX500 in de uitvoeren z of A of B. De CX500c heeft misschien wel of misschien niet een CDI ontsteking, en dan is schema voornoemd toe te passen. Bij een 'C' met Transistor ontsteking of een 'E' is er door Honda een ander systeem toegepast, met een ander schakelpatroon.
Het antwoord op je vraag: hoe zie ik wat ik heb is het volgende...
Onder het zadel ligt een metalen doosje, ongeveer 8x5x2cm . Dat is de CDI ontsteking
Onder het zadel zie je twee kleine zilverkleurige blokjes, ongeveer 3x2x1cm . Dat is de transistor ontsteking.

Ik zal eens kijken of ik het schakelschema van een 'c' of een 'E' kan achterhalen. Het is in elk geval net iets anders dan de standaard zAB...

Harmony,
Hans.
( CX500, veel van hetzelfde, toch steeds anders )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 21 sept. 2018 15:01 | Aangepast door: amsilverwing 
Hans hij spreekt over een cdi .
En daar gaat de vraag over



nu ben ik benieuwd of ik de cdi en de massa(o stand) niet gewoon met elkaar kan verbinden zodat deze altijd met de massa verbonden is.

Als schakelaar wil ik een 2 pins schakelaar gaan gebruiken. Kan ik dan op pin 1 de accu zetten en op pin 2 de verlichting en ign1

Dit is zijn vraag.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 21 sept. 2018 15:51 | Aangepast door: Hansv 
Om de vraag simpel en zeer rechtstreeks te beantwoorden:
Olivier:
nu ben ik benieuwd of ik de cdi en de massa(o stand) niet gewoon met elkaar kan verbinden zodat deze altijd met de massa verbonden is.
Als schakelaar wil ik een 2 pins schakelaar gaan gebruiken. Kan ik dan op pin 1 de accu zetten en op pin 2 de verlichting en ign1

1- Ja , natuurlijk kun je de CDI en de Massa gewoon met elkaar verbinden.
2- Natuurlijk kun je de pin 1 op de accu zetten en op pin 2 de verlichting en de ign1.
Tot zover het rechtstreeks beantwoorden van de vraag.

Blijft over waarom je dat wilt doen.

1- Allereerst: Het aansluiten van de CDI naar massa zorgt ervoor dat de CDI het domweg niet meer doet. Punt. Het blok van de CX zal geen slag meer maken, ja op de startmotor, maar daar kom je niet ver mee. Dus je kunt het doorverbinden, maar wat is het nut?

2- In principe is dit mogelijk. Het vereist daarna wel een goed plan om de verlichting aan te zetten, want ik denk dat je alleen de koplamp overhoud. Het achterlicht zal het zonder verdere aanpassingen in de kabelboom niet meer doen, dat maakt gebruik van de contacten TL1 en TL2 op het slot.

En tot slot, Andre, in mijn ervaringen op dit forum komen dergelijke vragen vaak van de steeds groter wordende groep cafe-racer bouwers. Een CX is tenslotte niet heel erg duur, en misschien daarom een zeer gewild object om te verbouwen. Dat in het achterhoofd hebbende keek ik voordat ik dingen ging roepen die misschien helemaal niet kunnen naar eerdere posts van Olivier. En kijk, in zijn eerste post werd vermeld dat hij een CX500c cafe-racer heeft, en daarna ook een CX500E heeft gekocht voor verbouw doeleinden. De eerste KAN een CDI hebben, maar 't hoeft niet. De tweede, de CX500E, heeft denk ik altijd een transistor ontsteking.

Vandaar mijn uitgebreide en niet ter zake doende opmerkingen....

Harmony,
Hans.
( die het wel vaker bij het verkeerde eind heeft )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Olivier
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 21 sept. 2018 21:58 
Mannen bedankt...

ter info...eerste cx500 die ik in mijn bezit had/heb is de cx500c...deze was door iemand anders omgebouwd maar toch ook nog behoorlijk standaard gebleven....op een bepaald moment ging mijn toerenteller kapot(wijzertje had geen zin meer oid)....internet op...zoeken...gevonden....afspraak gemaakt en op gaan halen....en daar stond dus de andere cx500 in onderdelen en al een beetje omgebouwd...de eigenaar wilde hier ook vanaf...ik had geen interesse....echter bleef het knagen en een week later was het mijn cx500 project...ik heb deze gekocht omdat ik de motor beter wilde leren kennen en tegelijk mezelf ook...beide is gelukt.

Hans heeft gelijk dat ik het een cx500E heb genoemd....dit blijkt echter niet te kloppen...het is een import fiets(waarvandaan weet ik niet) met code cx500-3201233...deze heeft een cdi...Waarom ik het ooit een E heb genoemd is mij ook een raadsel

Wat de vragen betreft:

de link van arno is ook het schema wat ik heb gezien.

ik begrijp dat je alle draden met alle draden kan verbinden...de vraag of het nut heeft is iets anders idd.

Hans bedankt voor het duidelijke antwoord op vraag 1...die ga ik dus niet verbinden.

kan ik het zo zien dat de 0 stand er voor is dat je de motor niet gewoon in zijn 2e versnelling aan kan duwen

als ik naar het schema kijk zie ik in de "aan" stand dat de accu met de ign1 en de tl1 en tl2 verbonden is...mijn vraag hierbij is als ik een simpele aan/uit schakelaar monteer met 2 pinnen. Kan ik dan op pin 1 de accu zetten en op pin 2 de ign1,tl1 en tl2? Zonder kortsluiting/ aanpassingen oid.Dus de ign1 de tl1 en tl2 samenvoegen.

bedankt

Olivier

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 21 sept. 2018 22:34 | Aangepast door: brinkcx 
Als ik het mis heb zal HansV me ongetwijfeld ernstig toespreken en corrigeren, maar ik weet niet beter of het TL gebeuren gaat via een aparte zekering. In de normaal "ON" stand van het standaard contact slot wordt dan TL1 van stroom voorzien via de LICHT-schakelaar en een zekering en dan door naar het contactslot die TL1 en TL2 aan elkaar knoopt. Die TL2 constructie is er alleen om het parkeerlicht mogelijk te maken.

Wil je een enkel polige schakelaar gebruiken laat die dan IGN en BAT met elkaar verbinden (als door contactslot) en knoop TL1 en TL2 vast aan elkaar. Voor de CDI zwart/witte draad dan een klein relais gebruiken aangestuurd door IGN, dat in rust de CDI draad aan massa legt (motor stop) en als IGN actief is (schakelaar aan) verbreekt. De kill-switch werkt dan ook nog normaal. Enige bezwaar is dat je dan niet meer kan starten zonder accu, dus zet relais op een voetje zodat je dat er kan uit trekken voor dat geval of doe er een extra schakelaartje.

Plezier.... Frans

PS : gebruik wel een stevige schakelaar! Moet flinke stroom kunnen hebben, zeg 10 Ampère of meer.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Olivier
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 21 sept. 2018 22:53 
Frans...bedankt

Hier kan ik wat mee denk ik...wacht nog eventjes wat eventuele reacties af

ook wel handig om een relais te gebruiken voor het in stand houden van de o stand.

voor de schakelaar had ik een 50 ampere op het oog

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 21 sept. 2018 22:55 
Olivier,
De accu wordt in de 'ON' stand verbonden met de ING1. Verder niets. Als je wilt kun je dat met een schakelaartje opvangen.

Verbind dan ook de TL1 draad rechtstreeks door met de TL2 draad. NIET met 'ING1' of 'BATT'.
Die verbinding TL1 met TL2 zit in het slot om de bij parkeerstand, waar je toch niets mee wil doen, bij uitgeschakelde motor toch het achterlicht te laten branden. TL staat voor Tail Light, denk ik.

Zowel in de 'OFF' stand als in de 'PARK' stand is de CDI kortgesloten, en kun je de motor niet starten. 'ING2' in het slot is bedoelt om de motor UIT te zetten, evenals de 'kill' switch op het stuur.
Je project wordt diefstal gevoeliger als je de CDI steeds 'los', niet aangesloten via het slot, laat hangen.

Waar ik me wel zorgen om maak, omdat ik niet weet hoe het precies gaat, is de CDI. Ik vermoed dat je de motor uit wilt zetten door het gemonteerde schakelaartje naar 'OFF 'te zetten. In theorie zal de motor dan stoppen. Ik weet echter niet hoe de CDI daar op zal reageren. Zijn er inductie pulsen die normaal naar massa worden gevoerd, of is er wat anders ?.

Ik weet een klein beetje van de bedrading enzo, maar pin me er niet op vast. Gebruik deze opmerkingen als een richtlijn voor je gezonde verstand..... ook al is je CX een cafe racer.....

Gebruik niet een te kleine schakelaar, hoe mooi dat ook is. Er gaat toch een redelijke hoeveelheid Amperes door de draden.


Harmony,
Hans.
( die denkt dat Honda het toch wel goed heeft gedaan )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 21 sept. 2018 22:59 | Aangepast door: Hansv 
Naschrift:@ Frans: Klopt TL gaat via een aparte zekering, en de constructie TL1/TL2 is ten behoeve van het parkeerlicht.
Tweede opmerking, over de CDI aan massa via relais klopt ook.

Harmony,
Hans
( great minds think alike... of zo )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Olivier
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 21 sept. 2018 23:06 
dank...

wat de diefstal gevoeligheid betreft, staat de motor 3 verdiepingen onder de grond binnen in een garagebox. Zo niet...dan zit ik er zelf op.

met het verhaal van frans denk ik dat het met de cdi goed gaat komen.


mocht ik ooit een originele cx500 tegenkomen, blijf ik er met mijn tengels vanaf ...ik koop m wel denk ik...het is erg leuk rijden allemaal.

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 22 sept. 2018 09:41 
Zonder parkeerlicht, Kan dit dan niet met drie schakelrelais 12 volt opgelost worden.
De schakelaar 12 volt op de drie schakelrelais 12 volt aansluiten.
Bijvoorbeeld ing2 en de aarde op schakelrelais een
Batt en ing 1 op schakelrelais twee
Tl1 en tl2 op schakelrelais drie
Zo maar een idee.
Zoiets heb ik ook een keer in een auto toegepast met een codeschakelaar op de 12 volt.
Ik hoor het wel of ik fout zit hans.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 23 sept. 2018 17:43 
Hoi Andre,

Ik denk dat dat ook heel goed werkt. Elk relais neemt dan een deel-circuit van het slot over. Het enige wat ik er van zou kunnen zeggen is dat het misschien dan een beetje 'overdone' is. Veel relais-tjes nodig. Maar werken zal het zeker!

Harmony,
Hans.
( die denkt dat Olivier langzaam door de relais het schakelen niet meer ziet )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Olivier
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 23 sept. 2018 23:27 
Er komen nu wel wat opties vrij en dat is mooi om te zien. Bedrading is ook niet mijn ding. Ik ben er wel achter gekomen dat als je alles rustig benadert en doormeet je een heel eind kan komen. Ik heb de motor gekocht en toen was er al aan de bedrading gerommeld. Na een hoop gedoe en een berg glaszekeringen werkt alles wel zoals het hoort. Het vreemde is wel dat ik nog een stekker heb hangen met een draad of 6 die nergens op aangesloten is. Maar ja...het werkt allemaal. Toch zit ik niet op een smeulende kabelboom te wachten. Dus bedankt voor de input.

nu bedenk ik ineens zou het ook gewoon op de kill switch kunnen(cdi + aarde)? dus de ign met de accu verbinden en de tl1 en tl2 verbinden. Dan uitschakelen met de kill switch. Als je de kill switch dan weer terugzet, druk je op de startknop en rijden maar. of is dit te simpel?

of krijg je dan dat de accu leegloopt of dat er teveel spanning op de bedrading blijft staan

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 24 sept. 2018 10:22 
Nee, de accu loopt niet leeg. je hebt wel kans dat ie in rook opgaat als de motor blijft lopen terwijl je de IGN hebt afgekoppeld want dan is de sensordraad van de regelaar ook los en zal de spanning naar 17V of hoger oplopen .......
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 contactslot vervangen door schakelaar

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven