Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /   
 

Toch weer een tweede...

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 6 okt. 2018 12:49 | Aangepast door: Hansv 
Een paar jaar geleden had ik me voorgenomen om absoluut geen tweede CX (of andere) motor erbij te nemen. Kost te veel tijd, en soms ook aardig wat geld. Een goed voornemen....
Maar je weet hoe dat gaat met goede voornemens.

Toen Andre uit Nunspeet met zijn verhaal bij stamtafel Veluwe langskwam, tja, toen bleek de geest gewiillig en de CX rijdende mens zwak.
Dus staat er sinds gisteravond toch weer een tweede CX achter het huis.

Duidelijk een projectje.

Een inspectie bij daglicht gaf de volgende uitdagingen:

Ernstig verbrande kabelboom vanuit de kuip tot onder de tellers.
Barst van 10cm rechts in de Polaris kuip.
Roest (?) zichtbaar aan de binnenzijde van de tank
Doorzweten(?) van de linker voorpoot keerring
Pitting/roestplekjes bovenaan het loopvlak van de linker voorpoot
en dan zijn er natuurlijk de 'gewone' dingetjes, zoals een missend lipje van het linker deksel, geplakt zadel en algehele staat met roest en vuil.

Het blok is 'los', dat kon ik met de hand rondtrekken via het voorste inspectie gat.
De olie die erin zit ziet er goed uit, en staat mooi bovenaan het peil, maar zal toch wel tzt vervangen gaan worden. Het zelfde geld voor de koelvloeistof.

Het frame ziet er tip-top uit. De bekende plekken, zoals ophangoren en de achterbrug vertonen vrijwel geen roest, en zijn hard. Ook de H-box is goed, evenals de uitlaten.

De accu ligt ondertussen (weer) aan de lader. Een eerste keer een uurtje opladen was voldoende om de motor 'rond' te trekken, met de 'killswitch' op OFF, maar onvoldoende om daarna een startpoging te kunnen doen.

Vanwege de zichtbare donkere (roest?) plekken in de tank is het eerste wat ik deed een benzine filter plaatsen. Ook heb ik de stekker van de draadboom naar de kuip losgehaald.

Als het tegenzit met tank en zijkappen (rechts zit ook niet echt vast) dan kan ik alle delen wisselen voor beschikbare rode delen. Dan wordt het een zusje van de 'Rode Rakker'..


Ik heb voorlopig weer wat te doen. Maar het leukste project van dir project vind ik persoonlijk de elektra weer in orde brengen.


Harmony,
Hans.
( uitdagingen, het leven zit er vol mee..... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver sieds

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 6 okt. 2018 13:08 
Zoiets heet hebzucht Hans, maar de koop van de zaak is het einde van het vermaak, dus voor je het weet komt er nog een derde
Hebben we allemaal last van
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 6 okt. 2018 16:09 | Aangepast door: Hansv 
Update!

De twijfel was groot: zal ik, of zal ik niet? Maar het was rustig, de accu was aardig geladen, de bus met remmenreiniger voor dat snufje extra had ik bij de hand, en het contact lonkte.....

(heb je ooit een lonkend contact gezien ? )

Ik heb het beestje geprobeerd te starten. Het duurde even, nog even, en er was een plof, een kuch, een brommel, en ...niks.
Nog een keer, en nog een keer, En jawel, de aanhouder wint.

Samenvattend: er is een proefrondje gemaakt. Ik had de remmen al even geprobeerd, voordat ik de motor startte. Voorrem doet het goed, lost ook keurig, zo op het eerste gezicht/gevoel. Achterrem zit veels te laag naar mijn zin, maar dat is natuurlijk eenvoudig bij te stellen.
Het geluid van deze is heel anders, en ik heb het gevoel dat de carburateurs misschien niet helemaal netjes samen werken. Maar de eerste kilometer, in kleine rondjes is gemaakt.

Nog wel zonder het geheel aan verlichting aan de voorzijde.......
Misschien dat ik morgen de kuip eraf haal, want daar zit volgens mij nog een hoop draden-ellende verborgen.

Harmony,
Hans.
( blij dat het blok in elk geval wel doet wat het moet doen.. )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Hans Brune

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 6 okt. 2018 18:47 | Aangepast door: Hans Brune 
Jaaa Daar zit weer een heerlijk verhaal aan te komen, ik voel het..... Hans je houdt ons toch wel op de hoogte? Benieuwd, benieuwd...... fotootje van de dradenellende, straks?

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 6 okt. 2018 19:14 
Hans de cx650e die ik onderhanden heb gehad is sinds gisteren op de weg.
Hij doet het goed en licht vast op de weg.
Rustig aan werken en met veel plezier dan wordt het een mooie motor.
Succes met je nieuwe aanwinst.
Laat ook een paar foto's voorbij komen.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 6 okt. 2018 23:38 
Goed bezig Hans ! Is weer een interessant verhaal, benieuwd naar de volgende aflevering(en)

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 7 okt. 2018 10:42 
Even een vraagje tussendoor. Bij inspectie van de banden vielen met twee dingen op bij de gemonteerde Bridgestones BT45

-1 de achterband is in de verkeerde richting gemonteerd. In hoeverre heeft dat invloed op de rij-eigenschappen?
-2 beide banden zijn oud, erg oud. Voor heeft als merk K9802, achter heeft als merk K9701.
Nou dacht ik dat het met de droogte scheurtjes wel mee viel, maar dat was bij een eerste zeer vluchtige inspectie. Het valt toch wel erg tegen. Dus ze zullen zeker vervangen moeten worden.

Maar goed.... toch de vraag over het verkeerde richting....

Harmony,
Hans.
( gaat toch vooruit ... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver MAST

Moderator 
#8 | Geplaatst: 7 okt. 2018 11:04 
De montage richting heeft iets te maken met het afvoeren van regenwater (naar binnen of naar buiten) maar ook het verwerken van de krachten die op de band werken bij accelereren en afremmen. De banden op de juiste manier monteren is dus belangrijk.
De oude banden zou ik sowieso vervangen.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 7 okt. 2018 11:24 
Nog kleintje over de banden:

Als MAST al zei, profiel/waterafvoer en kracht verdeling. En dan wordt een band in het productie proces in één richting "gewikkeld" om het maar zo te noemen. Bij verkeerde draairichting zou je de band kapot kunnen rijden doordat de boel gaat "afwikkelen" maar met de 50 paarden (of zoiets) van een CX is dat niet zo waarschijnlijk denk ik.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 7 okt. 2018 18:50 
Update !

Vandaag de kuip verwijderd. Zo kreeg ik zicht op de verbrande draden etc. Welnu, doordat de hele boel tot aan de originele bedrading verbrand, verschroeit of anderszins naar de mallemoer/gallemiezen/bliksem was, is er voortvarend te werk gegaan en is de gehele Polaris bedrading van cockpit tot einde in de kuip eruit gehaald.

En ik had gelukkig nog een complete set liggen. Alles wat ik niet kende van de draden toestand werd ook meteen maar verwijderd, en de vervangende draden werden volgens de regelen der Hans-kunst geplaatst. Daarna testen, en tot de ontdekking komen dat ik in mijn website, waar een keurig tabelletje staat, links en rechts omgedraaid heb.

De kuip werd terug geplaatst, nog even testen, ja nu werkt het zoals verwacht.
Alleen het parkeerlicht doet het niet. Nou weet ik niet of dat aan een draad-fout ligt, of dat het parkeerlampje defect is.

Deze koplamp is in 1 geheel uitgevoerd, er gaan vier draden naar binnen, het halve ei in, en daarmee houdt het op. Ik heb geen idee wat dat nou weer is.....

Iemand een idee?

Harmony,
Hans.
( die weer een stap verder is gekomen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver MAST

Moderator 
#11 | Geplaatst: 7 okt. 2018 20:33 
Dan zit er waarschijnlijk een 'sealed beam' koplamp in. Dat is een lamp die voorkomt op Amerikaanse/ Canadese modellen. De gloeidraden en de reflector zijn een geheel. Die lampen zijn in Europa niet toegestaan. Je zal op zoek moeten naar een losse reflector met een verwisselbare H4 gloeilamp.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver sieds

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 7 okt. 2018 20:53 
Alle CX650C motoren hebben deze koplamp Hans
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 7 okt. 2018 21:53 | Aangepast door: Hansv 
MAST:
in Europa niet toegestaan

Weer wat geleerd. Blijft natuurlijk wel het proble....euh...de uitdaging om de juiste koplamp , liefst met die chromen sierring erbij, te vinden. Kan misschien beter op zoek gaan naar een andere kuip (liefst rood) waar die lamp al in zit. Of terug bouwen naar een kuiploze CX, geschikt voor hogere temperaturen, of....

Waar ben ik aan begonnen ... < diepe zucht >

Nou ja, het houd me (helaas) van de straat, en ik hoef me niet te vervelen.....

Harmony,
Hans.
( verveelt zich toch al veel te weinig )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Johan001

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 8 okt. 2018 12:16 
Hoezo zijn deze lampen niet toegestaan in oude Volkswagen komen ze ook voor. Waar vind ik dat het niet is toegestaan.
Liefde is als een draaiende motor, telkens weer.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 8 okt. 2018 13:32 
In theorie zijn sealed beam units waarschijnlijk wel toegestaan, maar die als gebruikt in de USA (motor) types zijn hier nooit door de type goedkeuring gekomen. Zelf ook wel eens uitgezocht omdat ze niet of minder vaak stuk schijnen te gaan, maar niet te krijgen hier, minder licht/Watts en toen meestal symmetrisch lichtbeeld, dat mag hier dus niet. Als VW het de moeite vindt kunnen ze natuurlijk wel een EU versie maken voor een miljoen auto lampjes wanneer ze dat een kwartje per stuk bespaart, maar da's weer een ander verhaal.

En die kuip is nooit apart gekeurd natuurlijk. Voor zover ik weet zijn ook de CX650C's hier allemaal los ingevoerd en niet op een eigen type keuring, en dan is 't maar net wat de keurmeester er van vond op dat moment. Als je ermee in sommige buitenlanden rijdt schijnt een "E" merk op de verlichting ook wel een goed idee te zijn.

Belangrijker voor hier : heb je zelf goed licht en verblindt je niemand ermee ?

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /
 Toch weer een tweede...

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven