Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

CX500C terug van enkele maanden Frankrijk

 
Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 5 okt. 2018 20:04 
Trouwe lezers zullen wellicht nog weleens wakker worden van mijn griezelverhalen uit Dijon deze zomer. Na maanden gekloot met de ontsteking de motor met 100% nieuwe bobines + Ignitech weer prachtig lopend gekregen. Perfect naar de regio Venetië gereden met mijn zoon achterop en ook weer een flink stuk terug. Ineens net onder Dijon kortsluiting en alles dood.
De lokale Honda dealer zag alleen problemen en hield mij weken aan het lijntje. Uiteindelijk de CX van Dijon naar Poitiers laten vervoeren via een soort Van Gent & Loos voor € 200. Vond ik niet te gek. In Poitiers woont de Britse Zuid-Afrikaan Mike Smith, expert op het gebied van de CX, speciaal de turbo's. Zoals gebruikelijk bleek het probleem goeddeels mijn eigen schuld: aansluiting voor een TomTom aangelegd en onvoldoende geïsoleerd: draadboom verbrand.
Ik had er nog één van mijn vorige CX en die heb ik opgestuurd. Mike kreeg de motor op donderdagmiddag en belde twee dagen later op: alles liep weer uitstekend. Wel zei hij dat deze uit de USA geïmporteerde CX totaal geen fut had, vanwege beperkingen van de uitstoot. Ook vond hij de voorband veel te dik voor deze motor en het sturen daarom helemaal geen pretje.
Dat had ik in de Alpen precies zo ervaren. Zeker met bagage en de jongen achterop kostte het mij grote moeite de eindeloze haarspelden netjes door te komen. Eén keer zelfs op mijn smurf gegaan, gelukkig met weinig snelheid. Mike heeft een veel slankere Bridgestone laten monteren en dat scheelt enorm. Hij heeft de carburatie ook enigszins aangepast, waardoor ik iets meer vermogen heb. Hier op het vlakke maakt het mij niet veel uit; ik rijd zelden boven de 90 km/u.
Afgelopen maandag (01/10) met een aanhanger naar Mike gereden en op dinsdag weer moeiteloos terug. De afgelopen dagen heb ik enkele korte stukken gereden en alles lijkt prima in orde. In de winter rijd ik weinig maar ik verheug mij al op het volgende voorjaar. Nog maar twee motoren nu: mijn 500cc ééncilinder uit 1956 en de CX.

Schrijver norby
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 5 okt. 2018 23:04 
kijk , daar doen we het voor.
dus verbranding kabelboom door niet goed geisoleerde bedrading.
volgens mij kun je nog heel lang met deze cx.
de kosten vind ik ook ok, ik denk wel totaal zo.n 500 euro met band etc.
dat is echter normaal.
ik zou ook de hoofdzek door een steekzekering vervangen, gr norby
nb

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 6 okt. 2018 11:59 
Het mag dan 'ouderwets' spul zijn, die CX-en, maar er dient toch met enige voorzichtigheid en aandacht aan sommige onderdelen gesleuteld te worden. Fijn dat Mike je heeft kunnen helpen, en ook fijn dat je de motor weer terug hebt, zelfs in een iets betere staat dan dat je X maanden geleden hier vertrok.


Harmony,
Hans.
( die ook net een verbrande kabelboon heeft gezien.... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 7 okt. 2018 20:38 
Vandaag (07/10) in mooi weer zo'n 80 km gereden met de nieuwe band en de aangepaste carb instelling. De Ignitech en opnieuw gestelde carburateurs zorgen voor probleemloos en zeer zuinig lopen van het blok. Ik heb de kleine Custom tank waar net iets meer dan acht liter in kan. Kon altijd ca. 105 miles rijden voordat ik naar de reserve moest. Dat betekent ongeveer 1:21. Nu 112 miles gehaald zonder de reserve aan te spreken. Toen voor de zekerheid maar getankt. In de komende weken ga ik het beter bijhouden. Ik heb begrepen dat 1:23 voor een CX erg zuinig is maar ik denk dat ik het haal.

De wegligging was in de zomer slecht, vooral in de eindeloze haarspelden in de Alpen. Ik had mijn zoon achterop + bagage aan de sissy-bar, boven het achterlicht. Het gewicht zit dan te hoog en te ver naar achteren. Daarnaast een voorband die (a) bijna een inch te breed was en (b) te weinig spanning had. Ik heb dat van Mike Smith in Poitiers geleerd. Altijd mijn banden op de voorgeschreven spanning gehad, d.w.z. iets hogere druk op de achterband. Mike heeft nu een Bridgestone gemonteerd en 2.4 in de voorband gedaan, 2,2 achter. Het maakt een wereld van verschil.

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 9 okt. 2018 10:18 
Fijn dat alles weer volledig naar je zin loopt en dat je zo'n goed adres gevonden hebt in Frankrijk. We zouden misschien een lijstje moeten aanleggen van zulke adressen in het buitenland want aan gewone dealers heb je niets meer. Heeft Mike nog een uitleg gegeven over 2.4 bar voor en 2,2 bar achter? Vind ik heel merkwaardige waarden want andersom zou veel normaler zijn.
Jaap

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 22 okt. 2018 17:47 | Aangepast door: Pschee01 
Klopt! Heb ik in het verleden altijd gedaan. Volgens Mike heeft bij goede omstandigheden een harde voorband het voordeel dat er minder rubber "wringt" met het wegdek in de bochten. Ik rijd zelden of nooit op snelwegen en kom niet boven de 100 km/u uit. Op het moment ben ik erg blij met de motor. Hij heeft nog nooit zo goed en zuinig gelopen en stuurt veel beter.

Bij nat weer en lage temperaturen lijkt die harde voorband mij niet geweldig maar ik ben een echte mooi-weer-rijder: rond november gaat de motor de schuur in voor zijn winterslaap. Die duurt meestal tot eind maart/begin april.

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 CX500C terug van enkele maanden Frankrijk

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven