Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

varta accu aan optimate

 
Schrijver norby
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 25 nov. 2018 12:51 
varta accy laadt niet bij met optimate.
soms een vaste gele lamp daarna een rode lamp .
ik meende dat hij ook soms geel moet knipperen. het soort ontladingsproces
hij start nog wel goed maar iets met opladen niet goed. ook bij starten van motor gaat rode lamp aan
met aangesloten optimate
dit is trouwens al de tweede varta accu, dus nog wel nieuw van een jaar oud.
vloeistof zou niet weg moeten zijn.
wat kan er aan de hand zijn?
nb

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 25 nov. 2018 15:15 | Aangepast door: Hansv 
Ik zou in de eerste plaats de gebruikers handleiding er bij halen.
Daar in staat o.a. (optimate 4)
<begin citaat>
3. Wanneer enkel LED #7 (rood) brandt of wanneer LED #6 (geel) en LED #7 (rood) beide branden, is er sprake van een ernstig probleem. Rode en gele + rode LED's #7 en #6 (of alleen GEEL #6 voor een afgedichte accu) betekent dat de spanning van de accu na het laden niet behouden blijft of dat de accu niet gerecupereerd kon worden. Dat kan te wijten zijn aan een defect in de accu zelf, zoals een kortsluiting in een cel of totale sulfatering of, indien de accu nog steeds verbonden is met het elektrische systeem dat hij ondersteunt, kan de rode LED #7 een stroomverlies aangeven door beschadigde bedrading of een beschadigde schakelaar of contact of toebehoren binnen de schakeling die stroom verbruiken. Een plotse belasting zoals de koplampen van een voertuig die ingeschakeld worden terwijl de lader is aangesloten kan er ook voor zorgen dat de accuspanning aanzienlijk daalt.
<einde citaat>

Dus er is wel degelijk iets aan de hand met je accu. Vloeistof controleren kan geen kwaad, denk ik.
Overigens , welk type accu hebben we het over? Een Varta, maar dan .... ?

Schiet me ineens te binnen... Het hoeft niet aan de accu te liggen, ook de Optimate kan een defect hebben. Hoe je daar achterkomt? Euh.... Met een zeker tw weten goede accu testen, of een andere Optimate aan je accu proberen.


Succes !

Harmony,
Hans
( spannend hoor, accu's )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 25 nov. 2018 15:24 | Aangepast door: A Koopmans 
Op een auto accu zit zo'n mooi plastic venstertje dat groen is als de accu goed is
die was bij mij nog keurig groen en toch kon ik de auto niet starten soms weer wel dan weer niet
bij nadere inspectie was de accu dus toch niet lekker meer omgewisseld voor een nieuwe probleem opgelost
het venstertje is nog steeds heel erg groen (dat werkt dus niet )

Schrijver norby
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 25 nov. 2018 21:46 
er is een waarschuwingsled ooit gemonteerd als alarmlicht die ik met een microschakelaar uit kan zetten,
waarschijnlijk detecteert de optimate een spanningsverlies dan, de stroom moet wel zeer laag zijn.
Deze led nu uit gezet en de optimate gaat verder met programma.
Zou dit dus de oorzaak zijn?
De optimate stond na 2 uur ongeveer op twee groene lampjes, dat betekent dat de accu bijgeladen is. gr norby
nb

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 25 nov. 2018 22:58 
Volgens mij, en ik weet niet beter, moet je de accupolen los maken van je motor/auto om hem op te laden. En al helemaal niet starten terwijl de lader er aan vast zit. Ik krijg de indruk uit je verhaal dat dit niet het geval is???
Dit zal je lader niet lekker vinden!
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 26 nov. 2018 09:50 
Jottum:
de accupolen los maken van je motor/auto om hem op te laden

Daar ben ik het, met alle respect etc., niet mee eens. De Optimate 4 (daar hebben we het over?) wordt zelfs geleverd met een extra aansluit kabel om de accu in het voertuig op te laden. Zie ook de handleiding. Dus dat kan/mag wel.
Anderzijds is het natuurlijk wel zo dat een verbruiker de test resultaten beinvloeden. Een extra LED-tje zou amper gevolg moeten hebben, maar starten terwijl de lader aangesloten EN actief is, nee, dat zou ik, net als Jottum, ook niet doen. Aangesloten en de lader-stekker uit het stopcontact zou mijns inziens wel moeten kunnen.

Harmony,
Hans.
( zet regelmatig de lader aan de accu, of andersom .... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver norby
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 26 nov. 2018 12:11 
heren, geen ruzie maken hoor!
ik geloof dat de accu nog goed is en hij laadt ook door en proces van ontladen doet hij ook nu.
op einde twee groene lampjes...
vroeger haalde ik altijd accu eruit, nu zit er zo n laadstekker aan, gemakkelijk met opladen.
Maakte me al wat zorgen want de vorige accu een varta was binnen een jaar kapot.
te ver ontladen denk ik en dan starten, de vartaboer gaf geen garantie meer.
dat wil ik niet weer hebben, gr norby
nb

Schrijver norby
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 27 nov. 2018 06:40 
hij doet het dus weer goed, ik snap alleen niet dat de optimate eerst niet verder ging in proces, zou dat toch aan dat lampje hebben gelegen?
nb

Schrijver jandielissen
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 27 nov. 2018 17:41 
Ik heb zelf zeer goede ervaringen met Motobatt accu .
Na 2 keer een Varta accu kapot na 1 jaar in twee verschillende motoren was ik er klaar mee.
En geloof me de extra start capaciteit merk je echt met starten.

Schrijver norby
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 28 nov. 2018 07:10 
jan, ik geloof je wel.
normaal mag varta niet zo snel kapot en ik snap niet dat de optimate niet goed werkte met
dat kleine ledje, dat mag haast geen stroomverbruik zijn.
in de andere motor zit een goedkopere accu in en die heeft de eerste varta accu al overleefd
nb

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 1 dec. 2018 21:30 
Sinds een jaar een gele Motobatt accu erin gezet. Ik was eerst sceptisch, maar het is echt zo. Accu kost een paar tientjes meer, maar mijn CX, die ik toch al 17 jaar heb, heeft nog nooit zo goed gestart. Startmotor vliegt rond, hij slaat daardoor sneller aan en de accu houdt veel langer de spanning vast.
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 varta accu aan optimate

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven