Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Gashendel klemt.

 
Schrijver Tony
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 4 dec. 2018 11:27 
Hallo CX'ers,

Ik ben sinds kort de fiere eigenaar van een CX500 uit 79. Hij loopt vlot maar, ik vermoed door z'n leeftijd, er zijn toch een paar mankementen. Ik heb al veel kunnen oplossen met informatie hier op het forum. Ik blijf echter sukkelen met de gashendel. Die loopt enorm stug. Zo stug dat ik kramp in m'n hand krijg na een paar minuutjes rijden;

Ik vermoed dat de beste oplossing een nieuwe gas kabel (of misschien zelfs de hele hendel). Ik weet echter niet welke kabel ik moet aanschaffen. Ik zie dat er duw en trekkabels zijn maar heb geen flauw idee welke ik moet nemen.

Hebben jullie hier wat meer info over? De CX 500 is er een uit 79.

Alvast bedankt

Schrijver Koen

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 4 dec. 2018 14:12 
Je kan al eens proberen met wat kruipolie in de kabels te spuiten en/of het handvat (onderaan zit een gaatje)
Als dat niet helpt eens kijken of alles bij de carburateur nog vlotjes beweegt.
Nieuwe kabelset kan sowieso geen kwaad na bijna 30 jaar...
You only fail when you stop trying

Schrijver Tony
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 4 dec. 2018 14:21 
Bedankt Koen, maar welke kabel neem ik dan precies? Ik zie op sites di eCX onderdelen verkopen zowel "duw" als "trek" kabels. Misschien sla ik nu een mal figuur maar ik weet echt het verschil niet

Schrijver Tony
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 4 dec. 2018 14:47 
dat mal figuur is dus een feit Las net ergens dat honda 2 kabels gebruikt (ene op de gasschuif open en ene om ze dicht te zetten) Mysterie is dus opgelost

Schrijver borisz
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 4 dec. 2018 14:49 
Koppel eerst een de carbs los van de gaskabels. Kijk dan of de carbs zwaar lopen. Als ze soepel lopen haal dan de gaskabels los van het handvat. Kijk dan of de kabels soepel lopen en check ook of het handvat soepel gaat.

Ergens moet er iets niet lekker lopen. Dat punt dus aanpakken. En mochten het de gaskabels zijn die stroef lopen dan zou ik ze gewoon allebei vervangen.
Wie later remt is langer snel!

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 4 dec. 2018 18:09 
Eerst de kabels testen, zoals Borisz hierboven heeft beschreven. Er zijn tekeningen hoe de kabels behoren te lopen tussen handvat en carburateurs, controleer dat ook. En dan tenslotte het handvat zelf.
Kabels vervangen is vaak de snelste en goedkoopste manier on bedienings -problemen op te lossen.

Overigens zou de gasschuif, vanwege een aanwezige veer op de carburateurs, vanzelf 'dicht' moeten gaan. Dat 'ie dat niet doet is op zich al een aanwijzing voor een kabel probleem, en waarschijnlijk is het een route-probleem, waarbij de te kabel strak langs het balhoofd loopt.

Hoe je het ook bekijkt, het hoeft geen groot probleem te zijn, gewoon een leuke uitdaging....

Harmony,
Hans.
( heeft geen problemen, maar stapels uitdagingen..... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Gashendel klemt.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven