Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

cdi gepulk

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Hendrik08
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 8 jan. 2019 16:51 
hoi, sinds kort ben ik eigenaar van een cx500c 1982. de motor is nieuw voor mij dus wel ff het een en ander uitzoeken. naast de cx500 heb ik een citroen ds 20 uit 1974 en een 2cv. andere koek dus. de motor loopt ik ben van plan om er een cafe racer van te maken. meningen zijn hierover verdeelt maar dat maakt het wel leuk. ik ben in ieder geval geen purist.

nu praktische vraag... ik ben tot de ontdekking gekomen dat de Cdi aan 1 kant een stukje is open gepulkt waar 2 weerstanden zijn doorgeknipt, de motor loopt, laadspanning is normaal. is dit een Honda Cx nood oplossing...?

groet

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 8 jan. 2019 18:55 
Hallo Hendrik,

Welkom op het forum! En meteen een interessante vraag ook! Ik weet het antwoord niet, maar het is zéker geen gemeengoed om weerstanden op de cdi door te knippen. Ben wel benieuwd of anderen hier iets meer over kunnen zeggen.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 jan. 2019 20:20 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo Hendrik,

welkom ! En een nieuwe obscure truuk om een CX aan de gang te krijgen of houden is altijd welkom, alleen deze, die klinkt wat bizar. Nou ja, erg ongewoon in ieder geval . Wel heel goed als 't werkt. Doe indien mogelijk eens een fotootje waarop we kunnen zien welke weerstanden (of waar op de print) zijn doorgeknipt? Als je geen foto's kan plaatsen stuur ze dan even naar mij of JiMi, komen ze er wel bij.

In ieder geval loopt de CX er mee, dus :

plezier, Frans

(altijd nieuwsgierig bij onverwachte technische toestanden, ook wel met plezier 2CV gehad maar een DS gaat me te ver 😎 )
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 8 jan. 2019 21:38 
Hendrik08:
open gepulkt waar 2 weerstanden zijn doorgeknipt, de motor loopt, laadspanning is normaal

Hmm. Voor zover ik weet heeft de CDI niets te maken met de laad spanning. Het moet dus iets te maken hebben met de ontsteking. Ik ben er niet zo heel goed in, maar heb wel het complete schema van de CDI ergens op de computer rondzwerven. Als je nou kunt laten zien waar en hoe en wat en welke......

Harmony,
Hans.
( gekke dingen , die CDI's )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 8 jan. 2019 22:02 
Misschien zit er elders op de motor een ignitech gemonteerd en zit de oude cdi er hooguit voor de sier
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver norby
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 9 jan. 2019 07:10 
vreemd, normaal is alles afgesloten in een metalen kastje.
nb

Schrijver Hendrik08
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 11 jan. 2019 12:42 
ff kijken of het gaat lukken, ik moet meer dan 1 bericht geplaatst hebben

Schrijver Hendrik08
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 11 jan. 2019 12:45 | Aangepast door: Hendrik08 

Schrijver Hendrik08
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 11 jan. 2019 12:48 

Schrijver Hendrik08
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 11 jan. 2019 12:49 

Schrijver Hendrik08
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 11 jan. 2019 12:49 
duurt ff maar dan heb je ook wa

Schrijver MAST

Moderator 
#12 | Geplaatst: 11 jan. 2019 14:18 | Aangepast door: MAST 
Hallo Hendrik, ik heb de foto's even aangepast. Je had ze in iets teveel URL's gezet. Het is genoeg om het camera icoontje te gebruiken, daar de url met .jpg in te plakken, en dan in het vervolgvenster een tekst te zetten. Dan zijn je foto's automatisch verkleind en aanklikbaar voor een groot formaat.
Wat betreft het CDI kastje, dat ziet er meer uit of het gesmolten is. En vreemd dat het toch werkt. Werkt het blok ook in alle toeren bereiken? (Kom je bv met belasting boven de 6000rpm?)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 11 jan. 2019 17:49 
Mooi, plaatjes! Puzzeltje, leuk !

Op het forum hier onder techniek een zeer goede beschrijving van de CDI compleet met foto's van het schoon gekrabde inwendige. Wanneer je die vergelijkt met deze CDI waar iemand in heeft zitten graven, dan zou ik zeggen dat men geprobeerd heeft de CDI "open" te maken en daar toch maar mee gestopt is toen er dingen kapot leken te gaan. En gelukkig leek het nog te werken, zo'n beetje dan in ieder geval.

Op de foto's in genoemde beschrijving (van ene Rupert, dank, is die nog hier?) is te zien dat op de plaats van de uitgraving de gecalibreerde weerstanden zitten - elke CDI werd blijkbaar getest en individueel ingeregeld (!) - die dingen steken boven de print uit en die zijn kennelijk gesneuveld. Die speciale weerstanden zijn er om de CDI netjes te laten werken, het is allemaal analoog en moet op elkaar afgestemd. Als ik het schema goed interpreteer zou zo'n weerstand of het gewone broertje er naast kapot kunnen gaan terwijl de CDI toch blijft werken, zo'n beetje dan, niet goed meer.

Kortom, lijkt me een mislukte poging om CDI open te maken, puur geluk dat íe nog (een beetje?) werkt maar moet vervangen. Tijd voor een Ignitech of zo ....

( en mocht iemand meer weten dan ruil ik deze oplossing van de puzzel graag in voor een betere !)

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver MAST

Moderator 
#14 | Geplaatst: 11 jan. 2019 19:02 
brinkcx:
van ene Rupert, dank, is die nog hier?)

Nee, Rupert is helaas niet meer actief op het forum. Ik zie hem niet meer tussen de 'leden' staan.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hendrik08
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 12 jan. 2019 08:26 
wat ik kan vinden is ignitech de enige oplossing. wat ik mij wel afvraag of cdi vervangen kan worden door transistorontsteking?

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 cdi gepulk

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven