Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

ontluchting

 
Schrijver Tony
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 9 jan. 2019 22:44 
Beste CX liefhebbers,

Ik heb sinds kort een CX uit 78 die ik weer wil laten schitteren. Ik heb al veel informatie op dit forum gevonden maar nu ben ik toch aan het vechten met de ontluchting. Mijn CX heeft rechts achteraan op het carter een ontluchtingsdarm zitten. Bij elke foto die ik op het net vind gaat die darm in het luchtfilterhuis. Bij mij hangt die ontluchtingsdarm echter gewoon te bengelen. Het motorblok is achteraan helemaal vettig en ik denk dat dat komt doordat de carterontluchting ook wat olienevel uitspuwt.

Op de plaats in het luchtfilterhuis waar volgens de fotos die ik op het net vind, de carter ontluchtingsdarm zou moeten zitten, zit een darm die met een T stuk twee ontluchtingsdarmen vanuit de cylinders verbind.

Ik wil niet zo maar dingen beginnen te veranderen zonder echt te weten hoe het origineel er zou moeten uitzien. Ik heb in principe 2 ontluchtings darmpjes (2 komende vanuit de cylinders verbonden met een T stukje en 1 komende uit het carter aan de rechterkant) ik dacht dat die beide naar het luchtfilterhuis moesten maar daar is maar een aansluiting voor 1 darm.

Kan iemand mij wegwijs maken in deze ontluchtingsdarmpjes?

alvast bedankt,

Tony

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 9 jan. 2019 23:25 
Hallo Tony,

een CX uit '78 zal uit de fabriek gekomen zijn met de ontluchting op de cylinder koppen, dat zijn die 2 darmpjes (in NL gewoonlijk slangen genoemd, maar darmpje is ook leuk). Later is dat door de fabriek in de productie veranderd naar zo'n flesje rechts op de plaats van de inspectie dop, nog later naar achterdeksle. Er was een setje om vroege modellen om de bouwen, dan kreeg je dopjes op de cylinderkoppen en zo'n flesje op 't carter met een slang naar het filterhuis. Als je nu beide hebt dan kan je gewoon flesje er af halen en dop op carter zetten, slangen van kop naar filterhuis. Het kan zijn dat je dan teveel olie door de ontluchting via de cyl.koppen kwijtraakt, dan die afdoppen (of T-stukje door recht pijpje vervangen) en "flesje" op carter gebruiken, slang daar dan vandaan naar filterhuis.

Kort gezegd : één ontluchting, niet beide, zeker niet met eentje open naar de buitenlucht.

Het lijkt moeilijker dan het is....

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Tony
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 10 jan. 2019 10:57 
Hallo Frans,

Dat is heel duidelijk. Ik zal eens zien waar ik zo een carterdop kan vinden. Alvast bedankt voor de hulp!

En "de darmpjes" verraden dat ik uit Belgie kom

gr

Tony

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 10 jan. 2019 12:53 
www.cmsnl.com/honda-cx500-1978-general-export-kph_model

Nummer 3 op het lijstje hier volgens mij

Schrijver Tony
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 10 jan. 2019 20:21 
Bedankt mannen! Ik denk dat ik alles begrijp en ik heb de afsluiting besteld bij https://www.marcobecker.nl/

Even kort met hem contact gehad. Lijkt me een toffe kerel.

Schrijver Jan
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 10 jan. 2019 22:51 
Mooie website Marco!

Schrijver Jan
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 10 jan. 2019 22:53 
Ik zie dat er bij mijn naam nog steeds Agendabeheer staat. Dat klopt dus niet meer. Wil de andere Marco dat weghalen?

Schrijver Johan001

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 11 jan. 2019 13:13 
Inderdaad. Een mooie site!
Succes ermee!
Liefde is als een draaiende motor, telkens weer.

Schrijver CxREW
Admin 
#9 | Geplaatst: 11 jan. 2019 14:52 
Jan:
Ik zie dat er bij mijn naam nog steeds Agendabeheer staat. Dat klopt dus niet meer. Wil de andere Marco dat weghalen?

Heb het aangepast!
webmaster (JiMi)

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 ontluchting

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 5
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven