Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Startprobleem.

 
Schrijver Kevin kerbel
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 8 april 2019 13:53 
Goedemiddag,
Mijn cx laad zijn accu niet vol.
Na een stuk gereden te hebben en een terrasje gepakt te hebben krijgt de startmotor te weinig kracht om de motor aan te krijgen, de accu is al vervangen maar het probleem blijft. Aanduwen lukt wel vrij makkelijk en rijd dan ook zoals het hoort. Verlichting en alles blijft werken, ik hoop dat hier iemand mij kan helpen wat de oorzaak blijkt te zijn.
Alvast bedankt.

Mvg kevin kerbel

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 8 april 2019 16:45 
Hallo Kevin,
er zijn een paar mogelijkheden.
1- Vuil in de contacten/draadbrek. Contacten van stekkers op de Electrische plaat schoonmaken. Meten...
2- Accu niet goed, maar hij start de eerste keer wel, Ligt de accu aan een lader? Dan kan het zijn dat de accu de stroom niet 'vasthoud': accu vervangen
3- Gelijkrichter defect. Stroom opgewekt door de dynamo bereikt de accu niet: testen? en zonodig gelijkrichter vervangen
4- Dynamo defect. Dynamo levert te weinig stroom om accu te laden. Blok open en dynamo vervangen

Ergens hier op het forum staan testjes met hoe en wat dit te nmeten is, heb dat even niet bij de hand.....

Succes,

Harmony
Hansv
( heeft ook wel eens dat soort toestanden gehad )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 april 2019 17:30 
hoofdzekering door? onder het zijkapje bij de elektronica?
Geeft ook dit effect.

Erik
(die dat wel eens heeft gehad...)

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 8 april 2019 21:15 
erikcx:
hoofdzekering door? onder het zijkapje bij de elektronica?Geeft ook dit effect.

Kevin heeft het erover dat de accu te weinig stroom geeft om de startmotor (snel genoeg) rond te trekken. Maar als de hoofd zekering defect is, doet de startmotor het helemaal niet, zelfs het startrelais geeft dan geen 'klik'

Dacht ik

Harmony,
Hans.
( herinneringen aan St. Florentin 2010 )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver norby
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 8 april 2019 22:53 
gewoon de spanning meten bij lopende motor, stationair ong 13.8 volt, bij meer gas ong 14,2 volt.
mocht de spanning op de accu polen zo.n 12 volt blijven laadt de dynamo niet bij.
ik meende hoofdzekering heeft in dit geval niets mee te maken.
nb

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 8 april 2019 23:17 | Aangepast door: erikcx 
Norby/Hans
Ik heb wel degelijk deze situatie gehad met een C Canada model. (bouwjaar weet ik niet meer)
Hoofdzekering (30A) er uit.
Starten, lopen, alles werkt maar accu laad niet bij.

Na het vervangen van de zekering ging alles weer goed.

(of er modificaties aan de cx waren gedaan weet ik niet meer, was met mijn eerste CX in 2002)

Verder ben ik het eens met Norby: Meten is Weten!

Erik

Schrijver coenox

Voorzitter 
#7 | Geplaatst: 9 april 2019 09:24 
Als er weddenschappen afgesloten zouden worden, zou ik mijn geld op een kapotte dynamo zetten vrees ik.

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 9 april 2019 14:51 
Sorry Erikcx, je hebt helemaal gelijk.

Nu ik het schema nakijk klopt het dat je de zekering kunt verwijderen, en dan toch starten.
Het is alleen jammer dat mijn CX 500 (zab) geen Amerikaans/Canadees/VS model is, maar een Europees. Bij VS modellen kun je starten zonder de hoofdzekering, bij Europese modellen kun je dat niet. Ik heb geen VS model om dat te controleren, helaas......

Ik heb twee onderhoudsboeken van Peters, de ene uit 1979, de andere uit 1986

Bij het boek uit 1986 geeft bij de schema's in het boek de juiste VS schema's weer, (bijna) dezelfde als elders op de deze site staan. (techniek > bedradingsschema's)

Het eerdere 1979 boek heeft geen schema's in het boek afgedrukt, maar alleen op een los vel, met netjes erbij : Europees model. Het gaat daarbij om de CX500 A, CX500 CB, Europees algemeen type en tot slot Duitse modellen.

Er is dus een verschil in de bedrading.

Als Kevin nu even verteld wat voor een CX hij heeft, misschien met een frame-nummer erbij, dan weten we weer meer.


Harmony,
Hans.
( Net mensen, die CX-en. Zo gelijk, en toch zo verschillend.... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 9 april 2019 18:37 
ik mis wat in het verhaal.
Er is een nieuwe accu gemonteerd,
starte hij dan wel goed?

je zal de laad spanning na moeten meten om te kijken hoe of wat..

Trouwens, nieuwe dynamo is nog steeds niet leverbaar.
Dit gaat een probleem worden.

Voor meer informatie over starten, dynamo cx500, kijk maar op you tube kanaal.

Groetjes Marco Becker
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 10 april 2019 12:49 
Carmo electrics G47 Dynamo

probeer hier maar.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver MAST

Moderator 
#11 | Geplaatst: 10 april 2019 17:22 
Die is uitverkocht....
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 10 april 2019 18:43 
ja, die is al van vorig jaar oktober uit verkocht.
De leverancier in engeland zou vorig jaar oktober al uit leveren.
Dat was zover ik weet al 1 keer voor uit geschoven. Ik was zelf een van de laatsten die de dynamo nog kon leveren. Toen zou de dynamo in december weer leverbaar zijn.
Ook niet dus, toen zou de dynamo leverbaar zijn in februari. Ja ja... nu war hij leverbaar eind maart. En er is mij beloofd dat het eind maart zou zijn.
Ik heb bij carmo meerdere in back order staan, en bij de leverancier in engeleland. Ik heb ongeveer 9 mensen in mijn mail staan die er 1 direct willen afnemen.

Ik heb vorige week nog een 2e hands dynamo geplaatst. En dat doe ik niet graag, ik monteer eigenlijk alleen nog maar nieuw. Dus ik begin nu heftig te balen.
Ik had er al vele op voorraad moeten hebben, ik loop ook echt omzet mis nu. En daar baal ik van.

Dus... zeg het maar waar zijn ze te koop, er is nu nog een adres in amerika die ze opnieuw met de hand wikkelt, wie weet gaat dat een optie worden.
Echter prijzen worden steeds duurder.

Nu deze week hoop ik wat dichter bij te komen naar de oplossing van een betaal baar alternatief. Echter, makkelijk is dat niet, maar als het werkt, dan kunnen we verder bouwen op de bestaande g47 of g 8 dynamo, en dan vervalt de oude cdi unit, samen met de bobine's. Pakken we dat gelijk mee.

Ja zeg je, er is een ignitech, maar ook die geeft problemen.
Ik wil een stapje verder, ik zoek naar zaken die zo van de plank komen, en niet gevoelig zijn voor een slechte dynamo, en dus gevoed worden uit de accu.
Dat is mijn doel.

Ik hoop binnen kort een antwoord te hebben, makkelijk zal dat niet zijn.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 10 april 2019 21:23 
Hallo Marco,

tijdje geleden had je het ook al over problemen met Ignitech - wervelstromen op de nuldraad ??

Bij die gelegenheid had ik het ook al gevraagd, maar wil je dat eens toelichten met voorbeelden? Zelf ben ik nogal op de Ignitechje(s) gesteld en geef ook nogal eens anderen de raad er eentje te kopen. Enige problemen die ik ooit gehoord heb met Ignitech spul waren incidenten en een kleine serie met een soldeerfout, echter waar nodig en voor zover ik weet altijd netjes afgehandeld door de makers.

Niets is perfect, maar mogen we wat onderbouwing als het spul niet zou deugen en eventueel dan een verwijzing naar een daadwerkelijk verkrijgbaar bewezen beter produkt?

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 11 april 2019 10:29 
jep dit word aanpassen of wikkelen.

http://www.sevior.nl/

dit is een goed bedrijf daar heb ik al twee stators laten wikkelen.

of ignitech met een stator van een gl500.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver norby
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 11 april 2019 23:01 
ik mis hier het verhaal van kevin wat de meetresultaten zijn?
nb

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Startprobleem.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven