Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Temperatuurmeter, hoe controleren?

 
Schrijver certifiable
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 24 juni 2019 18:41 
Ik heb nooit heel veel vertrouwen in de temperatuurmeter gehad... hij doet wel iets maar eigenlijk nooit verder dan max een paar millimeter uitslaan, tot net in het tweede blokje. (En als ie echt koud is nog, dan staat ie lager) dat kan natuurlijk, zo vaak is het ook niet zo warm... maar vandaag was dat het natuurlijk echt wel, terwijl ik dood ging, stond de temperatuurmeter dus vrolijk aan de koude kant van de meter.

Dus of mijn koeling is erg goed, of de meter is kapot... hoe dit uit te sluiten?

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 24 juni 2019 21:20 
Ik zou, als ik dit zo lees, beginnen om het 7-volt circuit te controleren. Daar gaat boordspanning in (zwarte draad) en hoort 7 volt uit te komen. Is dat te hoog, dan geeft de temp. meter te veel aan, is het te laag, in jouw geval veel te laag, dan reageerd de temp. meter amper.
Ik vermoed dat dat wel eens de oorzaak kan zijn.

O ja, waar zit dat ding.... tussen de meters, en op de gele draad moet 7 volt staan. Het ding gaat wel eens stuk, maar meestal geeft hij dan een te hoog voltage

Harmony,
Hans.
( die ook wel eens heeft lopen zoeken )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 24 juni 2019 21:30 
Ah top, daar ik wat aan! Heb van beide nog 1 liggen, dat scheelt weer eventueel.. zal is gaan meten van de week.

Mocht deze goed zijn, ook nog een mogelijkheid om de meter zelf te checken?

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 24 juni 2019 22:07 
certifiable:
een mogelijkheid om de meter zelf te checken

Ja, heb ik ook eens gedaan.
Maar hoe was het ook al weer?

Onder de tank zit ergens een draad van de temperatuur sensor. Kleur is blauw/groen (?) Onder de tank is ook een stekker verbinding in die draad.
Neem deze los. Maak aan de kant die van 'voren' komt een weerstand vast van 4 ohm , of 8 ohm, in elk geval laag in het ohmse.
De andere kant van de weerstand gaat aan massa. Contact aan, meter slaat (volledig?) uit.
Neem voor meer test gedoe weerstanden varierend tussen 500 en 50 ohm, dan slaat de meter minder ver uit.

Ik heb toen een vermogens weerstand gebruikt die ik nog had liggen, ooit, toe ik ook een probleempje had.
Ik was vergeten de stekker vast te zetten....
temptest
en misschien is DIT ook wel handig....

Harmony,
Hans.
( lang geleden was dit, in 2012 )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 24 juni 2019 22:25 | Aangepast door: brinkcx 
De boel testen zoals door HansV benoemd is nuttig, maar nog een aanvulling : het is normaal dat de wijzer zo ongeveer op de overgang van dunne naar dikke blokje staat en blijft staan, dan werkt de thermostaat goed. De meter in het plaatje van HansV (onder test) staat erg hoog. Bij echt warm weer gaat de meter soms wat omhoog bij veel warmte en weinig luchtstroom, bv. als je met 35 graden C buitenlucht op de snelweg gereden hebt en dan onderaan de afrit bij een stoplicht moet blijven staan. Bij koud weer wel eens wat lager. Vul indien nodig ook de radiator helemaal af, alleen tankje bijvullen is niet de bedoeling. En in het grote boek staat ook gewoon de test methode voor meter en opnemer.

Kortom : meter bijna altijd op streepje is normaal ....

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 25 juni 2019 08:39 
Die van mij zit op de overgang van het eerste kleine dikke blokje naar de tweede dunne, heb hem eigenlijk nog nooit ver het smalle blokje in zien gaan.

Radiator is goed afgevuld.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 25 juni 2019 09:30 
certifiable:
Die van mij zit op de overgang van het eerste kleine dikke blokje naar de tweede dunne, heb hem eigenlijk nog nooit ver het smalle blokje in zien gaan.

En dat lijkt me veel en veel te weinig. Zoals Frans al aangaf,: ongeveer op de overgang van het dunne naar dikke blokje, en dan is het goed.

Dus : testen, volten controleren, en proberen.

In het gekste geval kan er zelfs een verkeerde sensor in het blok zitten.

Harmony,
Hans.
( als je verkeerd voelt, voel je dat dan )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Hans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 25 juni 2019 13:26 
Eens met HansV.
Om te voorkomen dat de meters (van temperatuur en benzinemeter) op en neer gaan met de laadspanning in het boordcircuit is er een spanningsafvakker tussen gezet.
Die geeft 7 Volt door (want dat is toch een spanning die altijd in het systeem aanwezig is) waardoor de meteraanduiding stabiel is en blijft.
Komt er meer / minder uit de spanningsafvakker dan zal de meter hoger / lager aangeven.
Dus inderdaad eerst checken of uit 12 volt ingaat en er precies 7 volt uitkomt.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 25 juni 2019 13:59 
Dan zal ik hem van het weekend is uit elkaar schroeven! Zal het laten weten!

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Temperatuurmeter, hoe controleren?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven