Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Honda cx500c elektrisch circuit

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Paulhenst
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 13 juli 2019 22:26 
Hallo allemaal,

Ik heb m'n cx500c al enkele jaren in bezit en heb deze weinig gebruikt, nu ben ik van plan om deze op te knappen en wat meer te gebruiken,ik ben wat dat betreft echt een leek in deze wereld. Ergens in de afgelopen maanden is er iets geks aan de hand met het elektrisch circuit van m'n motor.
Als m'n motor in de on-stand staat kan m'n motor starten, en heb ik voor en achter verlichting. In deze stand heb ik geen claxon, geen dashboard verlichting, geen richtingaanwijzers, geen groot/klein licht stand.
Als ik de sleutel door draai naar parkeer stand heb ik al deze dingen wel, maar kan m'n motor (logisch) niet starten. Het lijkt dus dat alles aan m'n rechterkant wel werkt, en aan m'n linkerkant niet(althans in de on-stand).
Ik heb recent een nieuw contactslot er in gezet en dit lijkt geen verschil te maken. Iemand een idee wat het probleem zou zijn? Lijkt erop dat er ergens een stekker verkeerd zit, maar zoals ik het zie kan alles maar op 1 manier aangesloten worden. Ben benieuwd naar jullie reacties.

Met vriendelijke groet,
Paul Henst

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 14 juli 2019 09:02 | Aangepast door: JiMi 
Ik gok op 1 van de glaszekeringen op het stuur.

Volgens de beschrijving (hier) en schema (hier) van Hans, als het contact op P staat, is de groene draad van de linker schakelunit gangbaar (contactslot E/TL1) en werkt alles links bij jou goed. Maar als je hem op On (TL1/TL2) zet dan gaat het contactslot over op bruin/wit en bruin en werkt er links niets meer. Aangezien bruin/wit naar een van de zekeringen op het stuur gaat vermoed ik dat daar de oorzaak zit. Maar dat is bij een gewone CX, ik weet niet hoe het bij de Custom zit.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 14 juli 2019 10:03 | Aangepast door: Hansv 
In de parkeerstand P zou, als alles goed is, alleen het parkeerlampje voor, en het achterlicht spanning mogen krijgen. Het is dus niet zo dat knipperlicht en/of claxon dan ook werken. En in theorie kan alles maar op 1 manier worden aangesloten, dat klopt. Dus hoe alles nu wel werkt? Sluiting tussen twee draden, toch ergens een verkeerde stekker....
Je hebt voor en achter verlichting, maar geen groot/klein licht stand, schrijf je. Lijkt tegenstrijdig. Tenzij je in de voor lamp het parkeerlampje aan hebt, en verder niets.

Heeft het slot wel of geen ACC stand? Maakt ook iets uit, en van welk jaar is de CX500c?
En is het NEC of CDI ontsteking, want dat is ook op sommige plekken iets anders.
Twee of vier zekeringen?

En, last but not least: waar ergens woon je, of waar in de buurt woon je. Mocht het niet al te ver van Ede zijn wil ik graag eens komen kijken.

Harmony,
Hans.
( Interessant probleempje )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Paulhenst
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 14 juli 2019 11:45 
Zo op het eerste gezicht is er niets mis met de zekeringen, maar het kan natuurlijk geen kwaad om deze toch even te vervangen, je weet het nooit. Wellicht dat de ijzertjes slecht contact maken?

Parkeerlamp werkt in beide standen, groot en klein licht werken alleen in parkeerstand. Achterlicht brand wel in beide standen.

Contact heeft geen accu stand. Hij is uit 84, kenteken is mf41xp ik weet niet of het nec of cdi is, ik vermoed cdi maar hoe kan ik dit 100% uitvogelen? Met 4 zekeringen

Ik heb net weer even gekeken en ik zag dat er 2 zwarte kabeltjes losbungelen aan de kabelboom, zou hier iets mee kunnen zijn? Als ik straks thuis ben zal ik even proberen wat specifieker te zijn en wat foto's posten.

Wat me trouwens ook Opviel is dat de richtingaanwijzers constant aanblijven, en niet knipperen, kan een relais al deze problemen veroorzaken of zou het met elkaar te maken kunnen hebben?

Schrijver Paulhenst
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 14 juli 2019 11:46 
Iets specifieker: groot en klein licht EN voorlicht aan werkt alleen in parkeerstand. Dus in on-stand brand alleen het parkeerlampje aan de voorkant.

Schrijver Paulhenst
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 14 juli 2019 11:47 
Sorry dat ik niet alles in 1 post heb geprop, laatste vraag was nog niet beantwoord: woonachtig in helmond, nabij Eindhoven.

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 14 juli 2019 11:53 
Ik denk dat er ook een aarde probleem kan zijn.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 14 juli 2019 12:01 
Ik zou mijn verhaal hierboven maar even negeren en je vooral focussen op wat master HansV schreef
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 14 juli 2019 15:20 
Richting aanwijzers die constant aan blijven hebben meestal te maken met een slecht/oud/defect knipperrelais. Langzame knipper of erg snel geknipper wijst vaak op verkeerde lampjes, te laag of te hoog wattage.
- lampen controleren en eventueel vervangen
- relais controleren en eventueel vervangen.
Dit heeft niets te maken met de overige storingen. Wel goed de massa bij de knipper controleren, zoals MAST aangaf.

Als er geen ACC (accessoires) stand op je contactslot zit..... dan kun je een erg late custom hebben ( je schreef 84 ) en van late custums is wel eens gezegd dat die uit de laatste resten voorraad zijn samengesteld bij Honda. Kan zo maar, ik weet het niet.

Maar ik kan niet zo snel een elektrisch schema vinden met 4 zekeringen EN een contactslot zonder ACC stand.

-----------

Groot en dim licht mogen niet branden in de P-stand. P staat, natuurlijk, voor Parkeer, en in de parkeerstand je groot- of dimlicht aan hebben is niet bevorderlijk voor de accuspanning. Dan ben je heel snel niet meer weg.....
Het achterlicht behoort aan te zijn in de P-stand, dat dan weer wel.

-----------

het verschil tussen NEC en CDI is dat bij CDI een metalen blikje, ongeveer ter grote van een pakje sigaretten, onder het zadel ligt (bij zAB) en dat bij NEC er twee kleine zilver kleurige blokjes , iets groter als een lego steentje op de motor zitten

-----------

Let op: fotos bijplaatsen is een handleiding voor, dat gaat niet heel erg vanzelf. Fotoos moeten ergens op het WWW staan, en niet op je eigen computer. Lees daarvoor aub de handleiding.
En je hebt een PB, persoonlijk bericht......

Je schreef dat je de motor na verloop van tijd weer meer wilde gaan gebruiken, en dat plotseling gekke dingen gebeurden. Ondanks het vervangen van het slot zijn de storingen niet verdwenen. Ik ga er nu nog vanuit dat er geen drastische zaken zijn gewijzigd, niet een poging tot wijziging van allerlei dingen gedaan, waarbij het slot op een andere plaats is gekomen, of andere, cafe-racer achtige zaken zijn verkn.... euh... verbeterd.
En dan blijft het heel gek.... en interessant !

Harmony,
Hans.
( heeft geen CX, maar weet nog wel wat van CX-en )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 14 juli 2019 16:23 
Nog even een paar vragen/opmerkingen van mijn kant:

het oude en nieuwe contactslot zijn die exact gelijk? (misschien komt daar de missende stand ACC van Hans vandaan)
Er zijn sterkers die verwisseld kunnen worden, dat past wel maar de kleur klopt niet (even iemand mee laten kijken als je kleurenblind bent )

Doen de knippers het wel als de motor loopt?
soms is de accuspanning niet genoeg om het relais in beweging te krijgen.

Een verkeerd aangesloten stekker, half vastzittende stekker zou dit misschien kunnen verklaren, schade aan de draadboom eerder....
Verkeerd contactslot ook, maar dan zou het pas gekomen zijn na vervanging van het slot......

Is er iets gedaan/gebeurt tussen de goedwerkende CX en de problemen?

Succes!
Groet Erik

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 14 juli 2019 22:25 
hier is een schema.
https://gl500d.webnode.nl/#&gid=1&pid=1
volgens mij is je contactslot niet goed.
volg het schema en je komt er wel uit
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 15 juli 2019 09:12 
Schema's zijn ook te vinden op de site van de Dutch Honda CX club onder de link : bedrading.
Het hierboven genoemde schema lijkt mij echter van een 'E' model, Ik kan er naast zitten hoor.... Maar de conclusie: contactslot niet goed, dat lijkt mij ook.
Blijft daarbij wel dat het vreemd is dat de fout zo maar ineens optrad.

Harmony,
Hans.
( die geen ruil slot voor een CX500c heeft )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Paulhenst
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 20 juli 2019 10:29 
Ten eerste is het vrijwel zeker dat ik er een verkeerde stopcontact in heb gezet. Ik heb namelijk https://marcobecker.nl/product/contactslot-cx500/ erin zitten, en die zijn specifiek voor de cdi. En ik heb zojuist mijn zadel eraf gehaald en ik zie daar inderdaad 2 kleine blokjes met nec erop. Dus ik ga de oude er weer in zetten (want ik vermoed dat de contact niet het probleem is geweest als de problemen hetzelfde zijn gebleven.) ook ga ik vandaag even de zekeringen vervangen en kijken of dat iets doet, want ik zag ook dat afgelopen week een zekering wat minder contact maakte.

Dan zal ik even het knipperrelais controleren en evt vervangen.

@hansv er zijn geen drastische aanpassingen, ik ben een leek in deze wereld en zou het niet durven om aanpassingen te doen zonder dat dat ding helemaal naar behoren werkt.

@erikcx er knippert helemaal niets,knipperlampjes gaan niet aan en de lichten op m'n "dashboard" blijven aanstaan.
Ook is er niets veranderd tussen de goedwerkende cx en de problemen.

Als mijn motor word opgezocht met een kenteken checker komt het tevoorschijn als een cx500e, kan het dan toch zijn dat het geen cx500c is en zijn er specifieke kenmerken die mij kunnen vertellen welk model het precies is?

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 20 juli 2019 10:51 
Paul, je hebt een PB

Je kunt eventueel op deze site onder OVER CX kijken welke er het meest op je eigen CX lijkt. Dan weten we al wat meer......

Harmony,
Hans.
( all CX are equal, but some CX are more equal )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver MAST

Moderator 
#15 | Geplaatst: 20 juli 2019 11:28 
Zo ongeveer ziet een CX500 Custom eruit: CX500 custom

Een CX500E ziet er zo uit: CX500 E(uro sport)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Honda cx500c elektrisch circuit

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 1 [ brinkcx ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven