Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Glijpennen smeren... waarmee?

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 24 juli 2019 13:05 
Stel ik wil mijn glijpennen smeren, waarmee doe ik dat? Teflon vet? Remcilinder vet? Iets anders?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 24 juli 2019 18:04 
Honda heeft van die boekjes uitgegeven, en aangenomen dat je het over de remmen hebt staat daar siliconen vet. Is dat misschien een goed idee ?

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 24 juli 2019 18:05 
Nou heb ik dat weer niet... hmm nu weer opzoek naar dat. (In mijn werkplaatshandboek staat niets, of ik lees er stug overheen)

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 24 juli 2019 19:58 
Ik ben tot mijn grote tevredenheid gestopt met het smeren van de glijpennen. Het vet dat uiteindelijk uitdroogd zorgde altijd voor problemen. Sinds een aantal jaren doe ik dit al (niet) en heb ik geen verschil meer in de slijtage van de remblokjes.
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 24 juli 2019 22:01 
Zelf niet gecertificeerd, maar :

Nou, denk ik dan, zoek ik het toch even op. Het betreffende hoofdstuk van zo'n boek staat bv. hier (klik) op pagina 9.

Het aardige is dat bij lezing daar ook blijkt te staan dat je remvloeistof kan gebruiken! Dat van het siliconen vet had ik onthouden, maar die remvloeistof had ik gemist blijkbaar. Niet dat ik het zo'n fijn idee vind, maar Honda blijkbaar wel. En remvloeistof heb je vast wel

Overigens voor wie het niet kent, hele (engelstalige) boek staat KLIK , altijd online, handig.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 24 juli 2019 23:11 
Ik smeer ze lichtjes met kopervet.
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 25 juli 2019 06:50 
Ergens kwam ik tegen dat dat dan weer niet goed is... volgens mij omdat er om 1 van de twee pennen een rubberhoesje zit en kopervet tast dit hoesje aan

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 25 juli 2019 18:30 
Volgens mij valt dat reuze mee. Ik doe het al sinds ik mijn CX500 heb. En dat is toch al sinds 1991.
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 26 juli 2019 10:04 
Ik heb geen idee hoor, gewoon iets wat ik tegen kwam.

Ondertussen wel ondervonden dan het de rechter remklauw is. Het is jammer dat het zo heet is, om nu alles uit elkaar trekken zie ik niet zitten, maar dit is ook niets.

Hij Piept voornamelijk NA het remmen... is glijpennen dan aannemelijk eigenlijk?

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 26 juli 2019 10:13 
Waren er hier ook geen mensen die hun remblokken langs de randen een fractie afschuinen met een vijl, om onverklaarbaar piepen op te lossen?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 26 juli 2019 12:13 
JiMi:
Waren er hier ook geen mensen die hun remblokken langs de randen een fractie afschuinen met een vijl, om onverklaarbaar piepen op te lossen?

Jawel, doe ik altijd. En evengoed heb ik een motor die ook piept tijdens het remmen en die dat blijft doen, wat ik er ook aan doe.

Wat er aan te doen is: hittepasta tussen de remblokken en de remzuiger/klauw. Nadeel is dat het spul vreselijk giftig is. Ideetje wat nu zomaar oppopt is dat misschien een dotje siliconenkit ook wel helpt.
En de verenstalen plaatjes iets verbuigen zodat er meer veerspanning op je remblokken komt.
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 26 juli 2019 13:49 | Aangepast door: certifiable 
Rechter remschijf is warmer dan de linker, dus neem aan dat hij daadwerkelijk ook blijft hangen.

Dus van het weekend maar is alles uit elkaar halen... God wat heb ik daar geen zin in (vreselijke hekel aan knutselen aan remmerij), maar goed... hoort erbij ;)

Schrijver MAST

Moderator 
#13 | Geplaatst: 26 juli 2019 17:02 
Hij piept NA het remmen. Dan denk ik dat de remzuiger blijft hangen. Zoals je zelf al zegt, de remmerij uit elkaar halen en weer gangbaar zien te krijgen.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 26 juli 2019 19:38 
Beide remklauwen er af... één helemaal uit elkaar... zuiger rondom helemaal verroest, als in het 'chroom' is er vrijwel rondom in een ring vanaf en iemand heeft hem er al is met veel geweld in of uit gehaald, de hele buitenrand zit vol met groeven en butsen van schroevendraaiers.
Gezien de andere kant piept, ben ik bang dat die niet veel beter is..

Nouja zo maar even een complete revisieset bestellen bij Roukema, nieuwe remblokken er bij. (Heb al stahlflex remleidingen en een nieuwe pomp via Jottum, dus dat hoeft niet)...

Tis niet anders, het schijnt dat remmen belangrijk is!

Schrijver Wim62
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 27 juli 2019 11:13 
Marco Becker heeft dit (remrevisie) ook uitgebreid toegelicht met een drietal goede video's. Nieuwe leidingen, revisie... dat wordt een bijtertje Succes!
CX500E

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Glijpennen smeren... waarmee?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven