Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Levensduur kabels

 
Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 20 sept. 2019 22:34 
Sinds 1974 rijd ik een 1956 Matchless 500 éénpitter en sinds 1978 heb ik er een Triumph 650 twin bij. In de loop der jaren heb ik regelmatig aan de kant van de weg gestaan vanwege een gebroken koppelings- of gaskabel. Breken bijna altijd bij het tonnetje in de handle aan de bovenkant, waar het tonnetje scharniert. Goed in het vet houden dus. Voor langere reizen maak ik meestal een identieke vervangende kabel.

Mijn CX heb ik a.s. november 12 jaar. Hij heeft er bijna 80.000 km opzitten, dus ik heb de koppelingskabel deze week eens geïnspecteerd. Ik heb nog precies zo'n kabel van mijn eerste CX waarmee ik ben aangereden, dus geen enkel probleem een reserve mee te nemen.

De kabel heeft een tonnetje aan de boven- en de onderkant. Zij zijn gehuld in een soort teflon "jasje". Noch bij de oorspronkelijke, noch bij mijn beoogde reservekabel was sprake van enig rafelen rond die tonnetjes. Middenin breekt een kabel, voor zover ik weet, nooit. Ik heb in beide kabels een beetje olie laten doorlopen maar niets vervangen. Heeft iedereen de ervaring dat die kabels jaar in jaar uit meegaan? Bij mijn Engelse motoren is 80.000 km met dezelfde kabel volkomen ondenkbaar.

De afgelopen maanden zo'n 2000 km op de CX gereden zonder enig probleem. Nieuwe voor- en achterband, rem achter schoongemaakt en gecentreerd. Ik heb in die 12 jaar nog nooit zo lekker gereden als in 2019!

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 20 sept. 2019 23:46 
We doen hier nou eenmaal geen oud Engels

Zonder dollen, op de gemiddelde CX gaan de kabels lang mee. Als ze al problemen geven dan meestal aan de uiteinden door corrosie en schuren tegen de geleiding, en gewoon wat minder soepel gaan door interne slijtage in "scherpe" bochten. Met name de kabel van de koppeling kan best goed lijken, maar vervangen geneest toch wel veel koppeling problemen. Gaskabel wil wel eens rafelen/breken aan carb zijde, maar dan heb je niet opgelet bij onderhoud en/of montage.

Kortom, beetje in de gaten houden en vooral zorgen dat ze netjes liggen. Voor wereldreis een koppelingskabel en gaskabel A (de trekkende) meenemen.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver GL5
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 11 okt. 2019 20:30 
Soms wordt er gewoon rotzooi gemaakt en de CX en GL behoren daar ook toe.
En wel dusdanige rotzooi dat het gewoon bijna niet kapot wil gaan.
Tegenwoordig maakt men geweldig spul en dat gaat met regelmaat kapot, das lekker voor de handel en houdt mensen aan t werk.
Ik houd het nog even bij die oude rotzooi.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Levensduur kabels

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven