Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Vermogenverlies boven de 3000 toeren

 
Schrijver Hendrikus

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 25 sept. 2019 22:16 
Beste CXers,

Ik ben nieuw hier en sinds kort in het bezit van een CX500 uit 78. Hij heeft een jaar of acht stil gestaan en de vorige eigenaar gaf aan dat hij bij 3000 toeren weg bleef vallen. Nou heb ik er wat nieuwe olie benzine filters en bougies in gedaan en een nieuw elektro doosje voor het beest gekocht maar dat heeft tot op heden nog niet geholpen. Hij loopt wel maar boven de 3000 valt hij weg. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Wellicht een bekende kwaal. Ik heb de kleppen nog niet gecontroleerd, carbs zijn door gespoeld met zoon flush goedje maar verder heb ik ze nog niet los gehad of open gedraaid. Ik denk dat het de spanningsregelaar kan zijn wat bij Honda wel vaker een probleem op levert maar wellicht dat een van jullie mij een zetje in de juiste richting kan geven. Ik hoor het graag!

Groeten en wellicht tot snel,

Hendrikus uit Utrecht

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 25 sept. 2019 23:12 
dag Hendrikus, het is verstandig om de stator door te meten want die lijkt me verdacht.
Gebruik de zoekfunctie op dit forum, er is al meer over de stator geschreven want het is een berucht kwaaltje.
Veel succes met je project.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 26 sept. 2019 14:44 | Aangepast door: MAST 
Hallo Hendrikus, volgens sprak ik jou vorige week bij een motorzaak in Utrecht Lagerweide. Toen vertelde je over een CX die al een tijdje stil stond.
Jammer dat hij deze storing blijkt te hebben.
Zoals Floris al schreef, zoek het in de richting van je stator. Klik hier
Het kan ook aan nog de CDI liggen. Stator en CDI problemen zijn op te lossen met een " Ignitech" ontsteking. Dan hoeft het blok niet open want die Ignitech sluit je zo aan op de plaats van de CDI.
Succes met alles.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver norby
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 26 sept. 2019 20:50 
ja, dit lijkt mij op te lossen met een ignitech!
nb

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 26 sept. 2019 21:20 | Aangepast door: Pschee01 
Wat bedoel je met "elektrodoosje"? Ik herken dit probleem ongeveer. Ik heb mijn CX van 1980 bijna 12 jaar. Tot vier jaar geleden regelmatig voor woon/werk verkeer tussen Tilburg en Eindhoven gebruikt. Toen al gemerkt dat het blok boven de 80 km/u ging haperen. Geen idee waar dat aan kon liggen.

Vijf jaar geleden ineens een zwakke accu. Direct vervangen en weer een paar dagen redelijk gereden. Daarna hetzelfde probleem. Bleek niet aan de accu te hebben gelegen maar aan slechte laadstroom: 8 à 9 V en dat was het wel. Stator doorgemeten en die was inderdaad van slag.

Drie jaar geleden bij Marco B een vervangende stator + toebehoren gekocht. Die zit er niet zomaar in maar dat is uiteindelijk gelukt. Laadstroom weer prima maar toch nog veel problemen met de ontsteking. Het is allemaal ca. 40 jaar oud en heeft niet het eeuwige leven.

Uiteindelijk een Ignitech gemonteerd, kabels, bobines en bougiekappen vervangen door nieuwe (geen vervangende oude) en daarna geen enkel probleem meer. Dan is wel het hele ontstekingscircuit vervangen. De motor is er duidelijk zuiniger door gaan lopen. Kost bij elkaar minimaal € 300 (afgezien nog van de vervanging van de stator) en dat voor een motor uit 1980!

Ik vind dat geen groot probleem. Moderne motoren kosten een fortuin en je kunt er zelf weinig aan klussen. Van jaar tot jaar schrijf je af op de aankoopwaarde. Mijn CX heeft dit jaar enkele duizenden kms probleemloos gelopen. Als dat nog een paar jaar zo blijft, vind ik dat geld goed besteed.

Kortom, check de stator eerst. Is die waarde verkeerd, dan heb je een flink probleem, want het hele blok moet eruit. Daarna kun je het beste ook de hele ontsteking vervangen. De hele operatie gaat je meer kosten dan je voor de motor hebt betaald. Is het een verlopen barrel, dan vooral niet doen.

De mijne zag er bij aankoop in 2007 prima uit, had 25.000 miles gelopen en heeft de eerste zeven jaar geen enkel probleem opgeleverd. Dan krijg je er een soort band mee. Het is nu weer een heerlijk sturende en betrouwbare motor die ik nog vele jaren op de weg hoop te houden.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 27 sept. 2019 19:23 
ingitech? nee een marco becker cdi unit....
Die kan tegenwoordig ook.
Goedkoper, makkelijker, plug en play.

Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Vermogenverlies boven de 3000 toeren

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ MAST ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven