Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Mijn Cx 500

 
Schrijver Paatse
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 1 nov. 2019 10:24 
Hallo Honda vrienden, ik heb msh een rare vraag maar ga ze toch stellen.
Ik heb al enkele jaren een Cx 500 in mijn bezit die rijd als een motor van 1978 denk ik soms.
Maar hoe rijd zo een moto eigenlijk?
Mijn Cx trekt op denk ik nogmaals als een motor in die tijd maar hoe snel gaat zo'n ding eigenlijk?
Of beter hoe snel gingen die cx'en in 1978?
Alvast bedankt om te reageren.
Mvg,
Paatse.
Mvg,
Paarse.

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 1 nov. 2019 13:15 
Hallo Paatse, welkom hier op het forum. De CX werd in een advertentie uit eind jaren 70 aangekondigd als een motor met een top van 180km/h.
Het was (en is) geen racemonster maar je kan er normaal gesproken prima mee rijden in het huidige verkeer. Een kruissnelheid van 130 op de snelweg moet geen probleem zijn.
De remmen zijn naar huidige maatstaven wel onder bemeten dus ver genoeg vooruit kijken! Het toerental van het blok moet makkelijk kunnen oplopen tot boven de 9000rpm
Als het lang duurt om boven de 100 Km/h te komen, (5000rpm/6000rpm) heb je mogelijk een stator probleem.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Paatse
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 2 nov. 2019 18:25 
Bedankt om te reageren alvast en nee zoveel tijd om naar 100km/h te gaan heeft die niet nodig.
Mvg,
Paarse.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#4 | Geplaatst: 12 nov. 2019 11:53 
Ik rij CX sinds 1986. Die motor - eigenlijk de aanleiding geweest voor deze club - heb ik nog steeds. Ik weet hoe die reed toen hij 8 jaar oud was en ik weet hoe die nu rijdt met een ander blok erin. Inmiddels 41 jaar oud. Kwa rijden vind ik het nog steeds comfortabel. Een kruissnelheid van 120 a 130 op de snelweg is prima te doen. Een CX even doortrekken naar 170 km/uur moet ook prima kunnen. Belangrijkste verschil met een moderne motor is voor mij het remsysteem. Ondanks de montage van staalflex leidingen halen de remmen niet het niveau van een moderne motor.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver GL5
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 15 nov. 2019 18:54 
Remmen zijn niet meer de beste na zoveel tijd maar let op 'goede' remmen zijn ook niet alles.
Immers het een.....
Als je een beetje sterke handen hebt kan je er lekker op los gaan met een nieuwere motor (zonder abs)
lig je dan al snel op je plaat.
Ik heb zelfs nog een enkele schijf
Die 500 blokjes zijn nog bloedje snel vooral door hun toerenvreugde en dat dan ideaal met een 16"velg.
Trek er in het begin van de zomer nogal wat modern spul mee uit en velen verbazen zich in groepsverband hoe 'snel' ik rij.
Eerlijk gezegd hou ik dat niet zolang vol, maar de fiets wel. Want het is wel werken geblazen.
Voordeel ook hier dat je helemaal los kan gaan.
Op die pk monsters moet je je tractie in de gaten houden maar op je GLtje (CX) kan je lekker doorjanken naar
de 10.000 toeren en hoppa next gear.
Bij 130 (met 16") is de trekkrachtpuf er dan wel uit.
Fijne machines en top spul uit die tijd en kunnen nog prima mee.

Schrijver Paatse
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 15 nov. 2019 21:42 
Bedankt aan iedereen om te reageren.
Mvg,
Paarse.

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Mijn Cx 500

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven