Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Linker cilinder draait alleen met choke

 
Schrijver Chris
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 5 nov. 2019 13:15 
Hallo,

Sinds vandaag heb ik ook maar een account aangemaakt op dit geweldige forum! De afgelopen maanden heb ik hier veel kennis opgedaan dus heel erg bedankt daarvoor!

Nu besluit ik om zelf ook maar eens een topic te starten aangezien ik er toch niet uit kom ondanks alle informatie...Het is namelijk zo dat de motor alleen draait op de rechter cilinder. Bij het starten pakt de motor vrij makkelijk op. Als ik, nadat de motor is warmgedraaid, mijn hand op de intake van de linker carburateur houd dan schieten de toeren omhoog. Echter wel alleen wanneer ik deze vrijwel volledig afdek. Het toerental blijft dan enige tijd hangen waarna deze weer zakt.

Wat heb ik allemaal gedaan?
- Verse benzine
- Nieuw bougies inclusief de balpenveer, vonk is goed helder blauw
- bobines omgewisseld
- carburateur ultrasoon gereinigd - altijd netjes om even te doen
- vlotterhoogte ingesteld en op de bank gesynchroniseerd
- remmenreiniger rond de inlaatrubber gespoten - had geen effect op het toerental
- de sproeiers vervangen naar 90/120 aangezien er open filter en uitlaten op zitten - daarnaast nog grotere/kleinere sproeiers geprobeerd maar zonder veranderend effect
- Stator doorgemeten, alle waardes waren goed behalve 9 op 5 pin (low rpm), die was aan de hoge kant. Dit is echter wel apart want de motor draait prima op de rechter cilinder onder de 5500 tpm.

In eerste instantie leek het probleem te liggen binnen de carburateur. Deze is echter niet anders afgesteld dan de rechter carburateur (welke prima werkt) dus denk ik niet dat het probleem daar ligt. Nu neig ik te gaan kijken naar de CDI/stator maar ondanks de slechte waarde van 9 op 5 pin draait de rechter cilinder prima.

Ik weet nu even niet waar ik het moet zoeken...Heeft iemand een idee, tips of andere hulpmiddelen om mij verder te helpen?

Heel erg bedankt alvast!

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 5 nov. 2019 23:20 
Welkom aan boord !

En nog even terug naar de basis lijkt me handig :

- heb je het blok eerder wel goed zien/horen starten/lopen ?
- start dus wel op 2 cylinders maar Links stopt bij choke open?
- kleppen gesteld ?
- compressie gemeten ?
- andere CDI geprobeerd? Dat R goed werkt zegt niet veel over L ..... Leen of koop een Ignitech indien mogelijk

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 6 nov. 2019 20:29 
er zit wel iets in zijn verhaal dat hij er van uit gaat dat de carburateurs nu goed zijn.
Echter begint hij te twijfelen aan de dynamo en of cdi unit.
Ik heb alleen niets gelezen over vonken.

Wel weet ik dat een cilinder uit kan vallen omdat er compressie aan wezig is.
En bij hoge compressie zal er moeilijker een vonk kunnen ontstaan.'
En hierin kan wel eens het probleem liggen.
Bougie in de hand, wel vonk, bougie in het blok, geen vonk.

Test.
ga rijden, trek bougie dop los van zijde die niet werkt, voel je vonken, hoor je vonken?

Nu druk je hem terug, en trek je de andere bougie dop los, kijk eens of je verschil merkt, en of je dan wel door kan rijden op de niet werkende kant.

Let wel, monteer voor deze test nieuw bougies.

Het is domweg proberen, testen, en kijken.

Lukt het niet, dan cdi unit wissel doen.
werk dat ook niet, dan dynamo wisselen.

Kijk ook even op you tube, google maar op marco becker, cdi unit, en of carburateurs, dynamo.
Dan zal je veel info vinden over de cx500 op you tube.

Groetjes Marco Becker
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver borisz
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 6 nov. 2019 21:35 
Hallo Chris,

Waar woon je? Ik heb eventueel wel een CDI en/of een setje carburateurs voor je om te testen. Ik woon zelf in Leeuwarden.

Grtn
Wie later remt is langer snel!

Schrijver Chris
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 11 nov. 2019 22:06 
Bedankt voor de reacties!

Er is inderdaad een vonk dus ik vermoedde ook dat de CDI het probleem zou zijn. Echter, dat bleek niet het probleem...

De carbs heb ik ultrasoon gereinigd en zelf nog nagelopen. Er bleek alleen alsnog veel vuil te zitten in het kanaal van de hoofdsproeier, dus niet de sproeier zelf. Dat even schoongemaakt met een staalborstel haartje en hij liep als een zonnetje!
Dit verklaard waarom de linker carburateur alleen liep op de (extreme) choke. Echter verklaart dit niet waarom ik in de stator test een verkeerde waarde kreeg en de motor alsnog goed loopt. Apart, ik zal het in de gaten houden.

Voor nu is het probleem alsnog in een van de eerste stappen opgelost. Ik kan weer verder, dus bedankt!

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Linker cilinder draait alleen met choke

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Andre Post ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven