Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

CX500 achterdeksel overzetten naar GL500!

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver JurVLD
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 16 nov. 2019 23:36 
Hallo cx/gl liefhebbers!

Toch maar een topic geopend om vervuiling van andere onderwerpen te voorkomen.
Ik heb een honda CX500 (cdi) alleen blok functioneerde niet meer,
Nu heb ik een gl500 silverwing op de kop weten te tikken en wil deze graag inbouwen in m'n cx, alleen stuit ik nu op het probleem dat het achter deksel en dus Electra componenten niet identiek zijn, transistor ontsteking naar cdi ontsteking.

Is dit mogelijk om om te bouwen en heeft hier iemand ervaring mee.
Zelf dacht ik het achterdeksel van de CX500 over te zetten naar het GL500 blok en de bijbehorende elektro onderdelen van het cx500 blok over te zetten in het gl blok.

Ik hoor graag van jullie expertise!

Groet Jurjen

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 17 nov. 2019 08:17 | Aangepast door: amsilverwing 
Ja volgens mij kan dat ,dan moet je ook de dynamo overzetten.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 17 nov. 2019 14:27 
idd, zou moeten kunnen zo.

Wat praktische dingetjes die misschien handig zijn om te weten:

- trek eerst GL deksel lost, weet je of ketting/geleiders/spanner in orde zijn !
- ook waterpomp seal en keerring er achter moeten vervangen
- dekseltje achterop CDI deksel hoeft niet los, lekker zo laten (dekseltje + vervroeging op GL blok moet er wel af voor losmaken deksel)
- bij rotor/vliegwiel ook ronde magneet gever overzetten
- gat van kettingspanner in CDI moet je dicht maken

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 πŸ’°

Schrijver JurVLD
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 17 nov. 2019 17:54 
Dank voor de reacties!

Achterdeksel is over gezet plus "ronde magneetgever"
Gat van ketting spanner was identiek.

Na alles weer terug gezet te hebben in het frame alles aan gesloten, geen vonk πŸ™ alles na gemeten en schijnt dat m'n stator kapot is, alles weer open, hagel nieuwe stator er in geplaatst alles opnieuw aangesloten zelfde verhaal geen vonk.. weer alles na gemeten, 8-polige stekker waardes zijn perfect .. alleen 2-polige stekker meet ik van witte draad naar massa niks en van blauw naar wit 4 Ohm.. ik ben het spoor even bijster misschien tips?

Ik hoor graag van jullie want weet niet waar ik het nu moet zoeken.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 17 nov. 2019 20:39 
Als je wit/blauw echt niet goed is (nul of vier Ohm) krijgt het CDI kastje geen voeding en gebeurt er niks...... geen vonk kan wel kloppen dan ....En CDI vliegwiel overgezet neem ik aan, met die van de GL gaat 't niet werken.

Bedoel je met niks nul Ohm of zeer hoog? En tussen wit/blauw zou je iets rond de 80 Ohm verwachten. Zeker weten dat die goed aangesloten zijn op de nieuwe stator?

Wat ook nog wel eens gebeurt is dat er draden tegen het deksel (af)geklemd worden en zo sluiting geven, dat helpt ook niet. Even de aanwezigheid van vonken testen kan je ook wel met blok los op de bank, alleen dan min/ground doorknopen naar de bobines. En voor 't geval dat je daar nog niet achter was : de bougies goed naar min aansluiten, de klepdeksels zitten op rubber daar op leggen werkt niet.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 πŸ’°

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 18 nov. 2019 09:29 | Aangepast door: amsilverwing 
dit is een stator van de cx500 daar zitten twee aparten wikkelingen op , bij de gl500 zitten ze er niet op

stator

en dit is de dynamo of te wel het vliegwiel ,met de knop er op is van de cx500a , en zonder deze koperen knop is van de gl500.

vliegwiel
met deze informatie en van frans moet het wel lukken.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver JurVLD
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 18 nov. 2019 15:46 
brinkcx
Ik denk dat ik het vliegwiel dan vergeten ben over te zetten πŸ™ˆπŸ™ˆπŸ™ˆ

Dat maar is proberen super bedankt voor de info ik ga daar mee aan de gang!

Moet ik nog ergens op letten met het overzetten van het vliegwiel?

amsilverwing

Bedankt voor de toegevoegde info!

Ik laat het weten!

Schrijver GL5
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 18 nov. 2019 18:45 
Blijkbaar wilde men vroeger een motor kunnen starten/aanlopen met lege accu.

Zie ook naar gegevens op internet mbt Honda Elite Spacy Helix, daar is meer te vinden/leren mbt AC DC systemen.
CX is AC systeem en wordt gevoed door de twee aparte spoeltjes in de dynamo.
Dynamo werkt, stroom=>vonk.
Bij de GL is het een DC systeem en wordt deze gevoed door de accu en kwamen die spoeltjes te vervallen.
Accu leeg, wordt het moeilijk.
In principe moet je 'elke' CX over kunnen zetten naar DC hetzij met de originele NEC cdi's of de cditjes via alie die
ook op de Elite etc zitten.

Is wel even uitzoek werk maar dan heb je ook weer een degelijk systeem.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 18 nov. 2019 20:28 
Vliegwiel kan je gewoon compleet overzetten, eventueel nog naar de start koppeling kijken maar die geeft op een 500 niet zo vaak problemen. Kijk even of die 3 schroeven niet los zitten (indien los vervangen door NIEUWE) Wel weer dat ronde ding aan het einde er op zetten voor de vervroeging.

Succes, Frans

( @GL5 : reuze handig hoor, ik ben wel eens zonder 12V thuis gekomen met alleen de CDI )
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 πŸ’°

Schrijver JurVLD
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 18 nov. 2019 23:04 
GL5
Bedankt voor de reactie, als ik nog steeds geen vonk heb na het wisselen van m'n dynamo ga ik me daar is verder in inlezen.. maar nu is het voor mij allemaal nog (net) te begrijpen ben zelf geen ster in electro ..

brinkcx
Bedankt voor de tip.. inmiddels de cx500 dynamo uit het blok gehaald en donderdag gl blok onder het frame vandaan schroeven en de dynamo's overzetten!

Ik houd jullie op de hoogte van de uitkomst!

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 20 nov. 2019 18:53 
vliegwiel is wel degelijk van belang, en ik snap alleen niet hoe je de vervroeg op het verkeerde vliegwiel hebt gehad.

En er zit me nog iet s niet lekker... werkte het geheel wel op het bestaand blok?
Of is er meer aan de hand.

Je hebt geluk gehad dat de twee blokken alle twee hand gesteld waren op de distributie ketting. Als je het latere model had met automatiche spanner, dan was het niet te doen.

Als je vlieg wiel over hebt gezet van cx500 naar gl500, dan zou hij al moeten vonken.

Ik las ook nog wat over de schroeven van de dynamo... totaal niet belangrijk bij 500 model.. Wel bij 650 model. Echter kijk of het ronsel mooi rond is, zitten er stur randen op, dan zeker de kleine veertjes vervangen, en is het ronsel erg slecht, dan ook die vervangen, ik heb het dan over het start tandwiel....

Meer info, kijk op you tube, googel maar op mijn naam. Je kan nog meer over mij terug vinden.
Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 20 nov. 2019 18:56 


kijk hier eens naar.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver JurVLD
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 21 nov. 2019 14:42 
marcobecker

Hoi Marco bedankt voor de reactie!
Alleen wat bedoel je met vervroeg?
En allebei de blokken hebben gedraaid .. die van de gl is werkend en goed onder het frame vandaan gehaald, die van de cx liep ook alleen daar zijn de drijfstanglager waarschijnlijk van kapot, daarom ook de wissel met het blok.

Blok net weer onder de motor gehangen en aangesloten nadat deze open is geweest en de dynamo over gezet. Alles aangesloten en nog steeds geen vonk, mijn ideeen zijn op, ik hoop dat jullie mij de gouden tip kunnen geven.

Groet Jurjen

Schrijver JurVLD
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 21 nov. 2019 16:12 
Nog even een beetje door gemeten maar blauw en witte draad geeft nog steeds rare waarde blauwβ€”>wit=4.2

Ook ben ik er achter dat de waardes van mijn cdi heel erg afwijken van wat ze moeten zijn als ik het handboek er op na sla, zou het dan toch kunnen dat mijn cdi de geest heeft gegeven en daarom geen vonk heb, en zou dit dan opgelost zijn met een ignitech cdi?

Ik hoor graag van jullie!

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 21 nov. 2019 23:09 
Zelfs met een werkende CDI box vind ik vervangen met Ignitech een goed idee Dat heb ik jaren geleden al gedaan met m'n rode CX. Er zijn ook andere CDI vervangers maar persoonlijk ben ik nogal van die Ignitech dingen, vind ik een mooi ontwerp, het werkt en je kan er nog meer knoeien ook - niet aanbevolen overigens als je niet exact weet wat je doet.

Zonder dollen, die CDI boxjes zijn inmiddels zo'n 40 jaar oud en dat is niet goed voor de interne analoge onderdelen, e sterven gewoon langzaam af.. rij je ermee, zorg dan zo mogelijk voor een reserve aan boord. En ja, bij m'n huidige 2e CX die nog gewoon met een CDI rijdt is er een reserve aan boord (getest!) Zelfs op de Ignitech fiets zwerft er een CDI boxje in de kuip. Dat werkt nog steeds ja, getest, dank U, maar nog nooit nodig gehad.

Overigens kan ik van hier af niet garanderen dat het met een Ignitech of equivalent wel werkt. Er kan meer loos zijn, zoals een kapotte killswitch of een verkeerd contact slot, ik roep maar wat.... Waar woon je eigenlijk, mischien iemand in de buurt voor een CDI kastje om te proberen en dergelijke.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 πŸ’°

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 CX500 achterdeksel overzetten naar GL500!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven