beste Chantal.
Meten is vaak tussen 2 punten.
als ik naar je lijstje kijk.....
lichtblauw....109....... op wat gemeten????? deze licht blauw zou ik graag naar groen gemeten hebben.......echter dan meten we een ohmse waarde.
Het probleem met spoelen is dat deze tijdens het meten met een ohm meter goed werken, echter tijdens gebruik slaan ze inwendig door.
En dat maakt het lastig op een cx500 om te meten.
Ja, ik weet dat lichtblauw ten opzichte van groen en of massa in dit verhaal van uw storing niet belangrijk is.
Echter licht blauw aan rood meten...snap ik weer niet. Rood en blauw zouden los van elkaar moeten staan, en als je dan een weerstand zou meten, dan zou dat kunnen via massa.
Dus dan klopt jouw antwoord weer niet.
Licht blauw en wit, dan meet je de twee voedings spoelen die de spanning geven aan de cdi unit. En dan vind ik jouw aarde laag. Echter nogmaals, in deze storing zou ik hier niet meten, zoeken, en of verwachten dat hier het probleem zit.
Dan zie ik nog een meting staan oranje wit.......ook die meting snap ik niet. Ook hier ben je weer aan het spelen met met een weerstand die door massa kan gaan.
De ontsteek spoelen die buiten het vliegwiel zitten bestaan uit twee spoeltjes de stuk, en deze liggen ook nog eens aan massa. Dan meet je ook nog eens over de voedings spoelen, en deze liggen in het midden ook aan massa.
Dus, hoe loopt nu je meting?????
Dus dat wordt heel lastig....
Dan nog maar eens kijken naar de vraag die je man stelt.
Waarom werk het wel, of werkt het niet.
Mijn vraag is, waarom zit die draad brug er wel of juist niet, die bruine draad bedoel ik. Ik weet als je die weg laat, die draad brug dat er wel degelijk vonken komen op de cdi unit, en de marco becker cdi unit. Echter bij de marco becker cdi unit, ontstaat er wel een verkeerde vervroeging als niet die draad brug er zit.
Laten we voor het gemak aan nemen dat die ignitech unit altijd fout is geweest, en dus niet helemaal lekker de juiste vervroeging maakte bij lage toeren. echter bij hoge toeren prima liep. Want dat doen de marco becker units ook.....
Echter als nu bij jouw flicka 1 spoel kapot is, dan kan het zijn dat via de draad brug niet de 2e puls binnen komt. Dus ik kan het echt wel verkeerd hebben, maar in deze storing zou ik die draad brug ( bruine draad) monteren. En dan kijken hoe of wat. Als hij het dan wel doet, dan weet ik zeker dat de eerste puls gever in jouw blok niet 100% is.
en waarschijnlijk loopt de ignitech dan wel prima.
Het is het proberen waard. En op deze manier leer je veel, en begrijp je ook langzaam hoe het werkt.
Ook ik heb bij dit onderdeel veel moeten uit zoeken. Aan Hans V heb ik ook veel gehad, hij heeft mij veel uit kunnen leggen.
Ook tijdens het zelf ontwikkelen van de nieuwe cdi unit heb ik er vele op geblazen.
Ook dynamo's heb ik naar de klote geholpen, ja zelf nieuwe die nog geen 5 uur werk hadden verzet.
Echter door de ignitech, ja want ook ik heb er 1 liggen, is het lampje bij mij gaan branden. Op het alle laatste moment had ik pas echt door hoe het werkt, het vervelende is wel dat juist om dat ik het denk te weten, nu juist ook begrijp hoe moeilijk het in elkaar zit. Zeker als iedereen met een ohm meter gaat meten. Leuk, maar de meeste storingen blijken er gewoon te zijn terwijl meet waarden juist zijn. Vonken slaan dan door naar massa, en dan gaan er gekke dingen gebeuren........en met een ohm meting krijg je dat niet voor elkaar.
Dus ik vind het lastig, en moeilijk om mensen via mail en of site te helpen met deze storingen. Hoe goed ze ook meten, ik kijk er nouwlijks naar. Wel zie ik dat er 1 draadmist, en daar kan dus de sleutel liggen. Ik weet als je die draad brug weg haalt dat ignitech en marco becker cdi unit wel werken, maar stationair beroerd lopen. Ook starten gaat minder lekker. Omdat je eigenlijk door die draad brug van twee spoeltje 1 maakt, krijg je een betere puls voor stationair. Echter denk ik dus dat jouw spoeltje kapot is, en net wel, net niet goed werkt.
Denk er aan, die twee spoeltjes liggen in het midden aan massa. dus als je nog wat lek stromen hebt, en net niet een goede massa, dan werkt het geheel gewoon klote.
Dus, dit meet je niet met een ohm meter. Daar kom je alleen achter tijdens bedrijf.
Dus leg draad brug aan, en kijk op nieuw.
Ja ik kan het best fout hebben, maar ik ben wel nieuw schierig,
Groetjes Marco
Voor meer info kijk dan ook op:
https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ
http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html