Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

OEI. (nokkenasketting feestje)

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Bas V
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 2 jan. 2020 20:33 
oei

beste cx rijders,

ik ben bezig met een GL 500, deze liep wat rauw. mijn gok was de distributie.
zie foto. aardig wat gevreten helaas. echter als ik op de motofaction website kijk, zie ik daar vergelijkbare slijtage:

https://motofaction.org/motorcycles/honda-cx-gl/a-how-remove-manual-cam-chain-tensioner-guide-blade-cx500-gl500-cx650-gl650/

ketting en spanner worden uiteraard vervangen, want die zijn ver over houdbaarsheids datum heen. Ik gok ook de desbetreffende bout vernieuwen?
verder lag er ook behoorlijk wat aluminium sludge onderin de deksel. hopelijk is dat het, en heeft het filter de rest opgevangen.

wat zijn jullie gedachten hierbij?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 2 jan. 2020 21:50 
Aardig ver weg ja, maar gewoonlijk loopt het goed af.

Bout laten zitten, draagt toch niet meer en goeie kans dat íe afbreekt.... Boel goed nazien en schoonmaken, ook voordeksel los nemen, daar ook carter en oliepomp zeef inspecteren/reinigen. Eventueel ook oliepomp nazien. Oliefilter goed bekijken en inspecteren op geel slijpsel uit lagers. Als je het niet vertrouwt ook drijfstang lagers inspecteren, dan ben je dus wat langer bezig maar voorkomt dat je begint met werken aan een blok dat waarschijnlijk niet de moeite loont.

Nodige onderdelen ketting, geleiders etc. vervangen. Koop extra oliefilter(s).

Bij opstarten ook wat olie bovenlangs voor de nokkenas in gieten, dan eerst zonder bougies en benzine paar keer even op de starter laten totdat oliedruk lampje uitgaat. Warm draaien en stukje rijden, dan olie en filter nogmaals vervangen.

Nu hopen dat 't goed gaat. Meestal wel, motoren zonder sporen van aanlopende ketting zijn zeldzaam Grootste risico is dat er (teveel) rommel in de krukaslagers terecht is gekomen, waarschijnlijk had je dat nu al kunnen horen of was de boel vastgelopen.

Plezier......

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 2 jan. 2020 22:17 
99 % van alle cx500 blokken heeft dat.
Nieuwe ketting, en spanners, en een boutje.
Meer niet.

Kijk wel even in je olie filter. Je mag daar alleen zwarte, hele fijne stof, graviet achtig materiaal tegen komen.
ALS ER BRONS KLEURIGE schilvers bij zitten, dan ben je de lul....dan moet blok uit elkaar!!
Is het echt alleen zwart, en heeeeel fijn, dan is er niks aan de hand.

Ketting vervangen, en slijtage van die bout kun je terug vinden op mijn you tube kanaal.
Ook het monteren van de ketting is daar te vinden.

groetjes marco becker
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Bas V
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 2 jan. 2020 22:39 | Aangepast door: Bas V 
Bedankt voor de snelle en geruststellende woorden ;)

Ik had je filmpje(s) ondertussen gevonden en bekeken, marco. Super! Daar vermeld je ook dat veel cx'en deze schade hebben.

Extra olie filters had ik al in huis. Ik had dit al verwacht, alleen niet zover als de foto.
Oude oliefilter is er al een tijdje uit, maar had ik destijds geen glinsteringen in gezien (heb daar al een trauma van opgelopen met een KTM, vandaar )
Voordeksel en oliepomp staan op het programma, ben benieuwd.

Laatste vraag, die kan ik ook niet direct terug vinden; bij vervangen ketting en geleiders, ook de spanveer van de spanner nieuw, of kan de oude gebruikt worden?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 3 jan. 2020 00:25 
Die veer wordt gewoonlijk niet vervangen, mishandeling door eerdere eigenaars voorbehouden natuurlijk.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Bas V
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 5 jan. 2020 15:40 
Wie kan mij helpen aan een goed adres voor de 3 onderdelen die ik nodig heb?

op CMSNL kom ik ver over de 200 euro voor de onderdelen. blijkbaar origineel honda en met bladgoud belegd.
op David silder spares ( https://www.davidsilverspares.co.uk/GL500-DC-SILVERWING/ ) zijn de prijzen wel ok, maar komen de foto's weer niet overheen. (heb ze al een mailtje gestuurd)

iemand anders nog tips? overigens vind ik ze qua slijtage nog heel veel vlees hebben? ben geneigd de geleidebaan gewoon opnieuw te gebruiken.

onderdelen

Schrijver Bas V
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 5 jan. 2020 16:19 
als ik bij david silver spares op CX500 zoek komen de onderdelen wel overeen. ben dan voor rond 130 incl verzendkosten klaar.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 5 jan. 2020 19:43 | Aangepast door: brinkcx 
De foto's komen niet overeen omdat die van DSS voor een automatische spanner zijn en die van jou voor een manual spanner (handmatig dus).

Een Gl500 met zo'n spanner is geloof ik voor de UK en/of Europa gemaakt, je moet dus kijken naar onderdelen voor zo'n blok, kijk evt gewoon even bij de oer-CX onderdelen, zie bv. hier (klik) Is het blok origineel ?(wat is serienummer op blok?)

En ja bij CMSNL betaal je de hoofdprijs+, maar ze hebben veel spul dat je niet meer bij Honda zelf kan kopen dat zij weer met moeite verzameld en bewaard hebben (speciaal voor ons), 't is niet anders. Onderdelen die nog wel door Honda verkocht worden zou je ook bij de normale Honda dealer moeten kunnen bestellen.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Bas V
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 6 jan. 2020 11:17 
brinkcx

ik heb de CX onderdelen besteld, die kwamen qua foto wel overeen. volgens DSS kloppen de onderdelen met mijn bloknummer. Maar ik vertrouw het niet qua fotos.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 10 jan. 2020 18:35 
bas,, je had ook mij kunnen mailen, ik had ook nieuw, en of 2e hands kunnen leveren...
En ja ik weet van die cmsnl onderdelen af, maar ik had nieuw, en goed koper liggen dan cmsnl...
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Bas V
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 13 jan. 2020 12:08 
zal het onthouden voor de volgende keer Marco. Je thermostaat ben ik wel erg blij mee. keurig gestraald ook.

Schrijver Bas V
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 25 jan. 2020 17:21 | Aangepast door: Bas V 
een vraag, niet perse gerelateerd aan dit topic, maar toch aan de motor

Blok is dicht, er onder gebouwd, vloeistoffen e.d. erin....

Lekt de linker koppakking koelvloeistof? ik stressen. Na een tijdje te laten lopen lijkt het weg.
Is dit normaal gedrag? moet de pakking zich zetten ofzo?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 25 jan. 2020 21:43 | Aangepast door: brinkcx 
Nee, da's niet normaal, niets aan een CX hoort te lekken. Maar vooral de goedkope namaak koppakkingen geven wel eens problemen. Natrekken is officieel niet nodig, er zijn veel mensen die daar anders over denken maar het hangt nogal af van de pakking schijnbaar.

Doe eens een plaatje van exact waar het lekt?
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Bas V
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 25 jan. 2020 22:45 
Das het gekke, toen de motor warm werd na een paar mins ging het weg en nu koud is de motor gewoon droog.

Morgen maar weer eens starten en kijken wat het doet.

1

Schrijver Bas V
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 25 jan. 2020 22:48 
Ik heb de pakkingen van japparts en naar advies van marco op youtube de pakkingen heel licht ingesmeerd met silicone kit. Ik gok dat dat laatste de boosdoener is gewoon en dat dat met de hitte is verdeelt en zo dus dicht is gegaan. Meer kan ik niet bedenken. Motor loopt (ondanks herrie door ontbreken uitlaat) goed.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 OEI. (nokkenasketting feestje)

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven