Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Rechter cilinder lekt olie

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Bas van Eeden
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 16 jan. 2020 20:18 
Ik heb mn CX nog niet zo lang maar het valt me op dat de rechter cilinder lijkt te lekken.
het blok is behoorlijk vet, echt nat zegmaar. laatst lag er en kleine hoeveelheid olie in het kuiltje onder de cilinderkop.

ik denk dat het uit de aansluiting tussen de klepdeksel komt, ik heb net een testrondje gereden en zag zelfs een belletje zitten.
ook zie ik dat er iets op de rechterkant van het frame heeft gespetterd (ik denk dat het er onder hoge toeren een beetje uitspuit)

Hier zie je het belletje op de aansluiting tussen de klepdeksel en de cilinder.

luchtbel

Links op de foto zie de bocht die het frame bij de tank maakt, je ziet hier spetters
spetters

Boven het Honda logo loopt het carter wat naar binnen, hier lag een klein plasje olie
honda logo

Er komt ook wat olie op de afdekdop van de bougiedop..

Ik heb zitten zoeken maar zou het een lekker klepseal kunnen zijn dat er daardoor olie uitkomt? of een lekke koppakking?

Heeft iemand een idee?

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 16 jan. 2020 21:34 
kleppendeksel er af halen het rubber nakijken goed schoonmaken let op beschadigingen en opnieuw monteren aan is aan niet muurvast draaien
eventueel het rubber iets invetten dat het beter op zijn plaats glijd mocht dat niet helpen dan nieuwe ringen er op

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 16 jan. 2020 21:39 | Aangepast door: brinkcx 
Ziet er meer uit als gewoon lekken langs de rubber pakking ringen onder het deksel, vernieuw die eens. Geen reden om te beginnen met de koppen of het hele blok open te trekken, de simpele dingen eerst

Controleer/let op met de boutjes van het deksel, te vast dan is al heel snel de schroefdraad er uit, te los gaat het lekken (zie je goed op je laarzen, ben ervaringsdeskundige) En de ontluchting van het blok moet ook goed geregeld zijn, anders overdruk en dan gaat het ergens lekken, genees je dat lek krijg je er ergens anders eentje ...

Plezier, Frans

(kruising met post #2 zie ik, maar boodschap is dan dubbel duidelijk )
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Bas van Eeden
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 16 jan. 2020 22:01 
Bedankt voor de tips, ik ga van het weekend even kijken.
Klopt het dat er dan zoveel druk in de kleppen deksel komt dat er olie uit kan spuiten? ik dacht dat de olie word tegen gehouden door de pakkingen van de kleppen?
stel ik haal de deksels eraf en er loopt echt veel olie uit, is dat dan iets slechts?

Over de ontluchting, dat zijn de 2 rubber buizen achterop de cilinders?
Deze lopen naar een T-stuk en vervolgens over in een kleinere rubber buis naar beneden. kan het zijn dat dit te smal is en er daarom overdruk optreed?
1
2

Groet,
Bas

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 17 jan. 2020 00:36 
Ontluchting zou zo voldoende moeten zijn, hopelijk wordt de uitkomende oliedamp niet op je achterband geblazen.... De ruimte onder het deksel staat in open verbinding met het carter en daar is de (over)druk dus hetzelfde.

Als je de deksels er af haalt en de motor laat draaien doe dan wel je ouwe goed aan en even een zeiltje over de omgeving, dat gaat spetteren! Er wordt flink wat olie naar de tuimelaars etc. gestuurd, die olie hoort daar gewoon. Geen verband met lekkende klepseals of koppakking.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Bas V
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 17 jan. 2020 18:42 
zoals hierboven al word vermeld, deksel eraf. raakvlak op je kop schoonmaken en rubbers (kleine ronde en degene van je deksel zelf) goed schoonmaken en opnieuw invetten met wat silicone vet. dit zorg dat de pakking mooi op zn plek blijft met monteren, en zorgt dat de pakking vet blijft.

Aandraaien, vast = vast. het is een rubber afsluiting, zowel pakking als de conische pakkingen die om je boutjes zit. dus niet natrekken.

Daarna alles goed vetvrij maken en testdraaien terwijl je er naast staat. laat em maar goed warm worden. en goed kijken of ie nog lekt...

Schrijver norby
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 20 jan. 2020 08:51 
he een meneer van eden, toch niet familie van?
de man met de dure motorfietsen????
Of was het van Ekelen?
hij wou toen erg veel geld hebben voor een cx//////
nb

Schrijver Bas van Eeden
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 21 jan. 2020 19:10 
bedankt voor alle tips, ik heb zaterdag de pakkingen schoongemaakt en het lekt niet meer tussen de klepdeksel.

Meteen daarna de motor naar de garage gereden om deze af te laten stellen, en toen merkte ik dat de rechter cilinder af en toe uitvalt. Ik heb meteen gevraagd of ze hier ook naar willen kijken want dat lijkt me niet best.

Iemand ervaring met KMS motor in Poeldijk? Daar staat de motor nu.

Groet,
Bas

Schrijver Bas van Eeden
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 11 maart 2020 18:35 
Ben inmiddels weer wat verder met de CX..

tijdens de rit naar de garage liep de motor een paar keer op 1 cilinder, dat heb ik aangegeven bij de garage.
die heeft vervolgens de dynamo doorgemeten, en die geeft weerstand als je de stekkers meet en aan de andere kant de multimeter tegen het blok aan houd.

Rekening voor het repareren a € 1900,- heb ik maar niet gedaan.

nu heb ik 2 opties; een motorblok bij Marco Becker met inruil van mijn eigen motorblok. of zelf aan de knutsel gaan met die dynamo.

Ergens wil ik graag een blokje dat door iemand met veel verstand van zaken is nagekeken, en ik neig het meest naar een blok-wissel.

Aan de andere kant vind ik het weer zonde om dit blok weg te doen omdat er al veel aan gedaan is (krukas revisie, nokkenas+geleiders/assen, tuimelaars+assen, alle keerringen / pakkingen en nieuwe koppeling). Nou maakt het niet zoveel uit als dat alles verkeerd is gedaan en het blok alsnog niet goed funciotneert, wat ik niet kan beoordelen omdat ik er sinds de aankoop slechts 50km op heb gereden.

Wat is jullie ervaring met het zelf vervangen van de dynamo? ik heb enige ervaring met sleutelen en het lijkt me ook wel leuk om het zelf te proberen.
wat adviseren jullie, naast een nieuwe dynamo ook aan te schaffen als het blok toch aan de achterzijde open is?

Groet,
Bas

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 11 maart 2020 21:47 
Even op herhaling geloof ik : niet gelijk dat hele blok open trekken of omwisselen, eerst even verder kijken. Als de garage de stator (dynamo) heeft gemeten, doe dat dan zelf ook eens. De methode staat hier (klik) op motofaction goed beschreven. Multimetertje kan je zonodig overal kopen, hoeft niet bijzonder goed of duur te zijn.

Geef dan hier de resultaten eens, dan kunnen we wat meer zeggen. En 1900 Euro is wel wat veel ja ........ daar koop je een heel redelijke complete CX voor ........ zeer dure garage ..........

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver chantal

Bestuur 
#11 | Geplaatst: 12 maart 2020 08:56 
mocht het toch nodig zijn om de dynamo te vervangen.... zo moeilijk is het niet, ik kan het ook... vergeet niet dat je zowieso nieuwe pakkingen nodig hebt als je blok open trekt. maar zoals frans zegt, eerst ff zelf meten en hier de resultaten plaatsen... kunnen we allemaal meedenken voor een oplossing

Schrijver MAST

Moderator 
#12 | Geplaatst: 12 maart 2020 15:12 
Ik weet niet welk type CX je precies hebt, maar de "oer" CX (CX500Z,A,B en de meeste Custom's) kan geholpen worden met een ignitech ontsteking in geval van problemen met de stator, zonder het blok open te hoeven maken. (Tenzij de dynamo ook niet meer bij-laad)
En zoals Chantal al zei, het is goed zelf te doen mocht je toch besluiten de stator te wisselen. Als je niet zeker weet of de nokkenas ketting al gedaan is, kan je die beter gelijk mee vervangen , net als de waterpompseal.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Ruben Bos

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 13 maart 2020 22:07 
Ik heb vorig jaar zelf ook de stator vervangen. A.d.h.v. goede voorbereidingen en het een aantal keer doorlezen van de handleiding van motofaction (de website die Brinkcx aanraadt) en een werkplaatshandboek was het goed te doen! Kost wel wat tijd en zorgvuldigheid maar bij mij heeft het goed uitgepakt. Wel na eerst een meting gedaan te hebben en die in de mototfaction website te checken.

Succes!
serial number CX500E-2315000

Schrijver Bas van Eeden
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 22 maart 2020 12:59 
Bedankt voor jullie reacties, gister ben ik bij Marco Becker geweest en de motor daar achter gelaten.
Dit omdat er meer mis is met het huidige motorblok in mijn motor, niet alleen de Dynamo is kapot maar ook de koppakkingen lekte.
Opzich als ik de tijd en ruimte zou hebben zou ik dit zelf willen proberen, maar ik heb nu een andere oplossing:

- Er komt een ander blok in wat marco heeft nagekeken en wat is voorzien van een aangepaste CDI unit.
- Het oude motorblok hou ik zelf en gaat in de opslag. In de toekomst wil ik een 2e CX voor mijn vriendin gaan opknappen en ombouwen naar scrambler, maar dat zal nog even gaan duren.
hiervoor wil ik dan het oude motorblok gebruiken, omdat ik nu al weet wat er voor nodig is om deze weer goed rijdend te krijgen.

zodra het nieuwe (zwart gepoedercoate ) motorblok erin zit zal ik wat fotos maken en als het lukt een filmpje hoe de motor dan loopt!

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 22 maart 2020 20:56 
Da's ook een oplossing ! Kan je binnenkort al rijden en dan zien we graag een plaatje ! (Wel 1,5 meter afstand houden)

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Rechter cilinder lekt olie

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ MAST ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven