Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Tikkend geluid

 
Schrijver Ruben Bos

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 13 maart 2020 21:59 
Beste CX-liefhebbers,

Na weken popelen vandaag mijn eerste ritje gemaakt op de CX, helaas komt er een tikkend geluid bij kijken... Ik heb hem zo goed mogelijk een begin-zomer beurt gegeven en heb het volgende gedaan:
- olie ververst
- benzine ververst

- kleppen gesteld (1e keer op een 2a3 uur koude motor)
- 2e keer kleppen gesteld (na het lezen dat het moet met een minimaal 8 uur koude motor)
- distributieketting spanner gesteld (los en weer vast gedraaid)

Na de tweede keer kleppen stellen en de distributieketting te spannen een ritje gemaakt waarna ik na 8 km merkte dat er een behoorlijke tik uit het blok kwam. Dit merkte ik bij stilstand voor een stoplicht. Zie filmpje[youtube=
. Vooral de tik die te horen is wanneer het gas los wordt gelaten.

Heeft iemand een idee? Lijkt me wel heel toevallig dat dit net na kleppen stellen en ketting spannen gebeurt, maar ik las ook iets over een gebarste ventilator. Kan iemand het geluid uit het filmpje herleiden, of een idee wat het kan zijn?

Groeten,
Ruben
serial number CX500E-2315000

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 13 maart 2020 23:16 
Altijd wat lastig om op afstand te beoordelen, maar klinkt als tikkende kleppen. Zeker weten dat je ze gesteld hebt met de krukas in de goede stand? Kijk dat nog eens na, zet de zuigers in top compressie slag en meet ze nog eens na (als zowel in- als uitlaat kleppen gesloten zijn dus). Het is toch een beetje een handigheidje, zo krijg je ervaring

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 14 maart 2020 07:56 
Idd vind dat ook lastig maar klinkt mij ook alsof de kleppen niet juist gesteld zijn. Zeker dat je op 0,08 en niet op 0,8 gesteld hebt bvb ? Succes

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 14 maart 2020 08:55 
Je moet de distributieketting spannen terwijl de linkercylinder in BDP staat. Heb je dat ook gedaan?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Ruben Bos

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 14 maart 2020 12:53 
JiMi, ja dat heb ik wel gedaan. Ga ik ook nog eens doen denk ik. Maakt het dan uit of de linker cilinder in de compressie of uitlaat TDC staat?

Net de kleppen opnieuw gesteld en extra gelet op de stand van de cilinders. Eerst links dan rechts. Te heftige tik lijkt weg te zij na een rondje van 8km te hebben gereden.

Rustig aan maar eens een langer rondje rijden.
serial number CX500E-2315000

Schrijver Ruben Bos

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 14 maart 2020 14:59 
Hmmm, net weer een iets langer stukje gereden waar de motor goed warm kon worden. Het zit me toch niet helemaal lekker. Ik heb het idee dat de kleppen wel goed gesteld zijn. Ik heb precies gedaan wat er staat omschreven in de beschikbare handleidingen/filmpjes.

Herkent iemand het geluid van een kapotte ventilator?
Mogelijk het geluid van een distributie ketting?

Ben benieuwd of iemand iets uit het filmpje kan halen..
serial number CX500E-2315000

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 14 maart 2020 15:52 
Niet om het een of ander, mar ik heb ooit ook eens een tikkend geluid in de CX gehad. Bij hogere toeren was het weg, om even later weer terug te komen.
Veel zoeken, en veel zorgen later kwam ik er achter.
Want bij een half lege tank was er echt wat te hoeren, bij een volle tank niet.

De toerenteller kabel lag onder de tank tegen de tank te tikken. Toeren teller kabel anders neergelegd, en later vervangen. Klaar.....

Harmony,
Hans.
( die van het zorgelijke type is.... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 14 maart 2020 16:35 
pak een lange schroevendraaier ,zit het handvat tegen je oor en het puntje tegen het blok en je kan op deze manier vinden waar het geluit van daan komt.
trek gewoon even de radiator er af en dan weet je het.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 14 maart 2020 17:15 
En om nog even antwoord op die vraag te geven : ja, 't maakt wel degelijk uit of je de nokkenasketting spant met de linker zuiger in TDC compressie of uitlaat. Doe het gewoon volgens het boekje, dan staat de nokkenas zodanig dat de spanning op de ketting het laagst is - en dat punt en geen ander is dat waarop je de ketting spanner wil afregelen. Ja, er zijn andere truukjes, maar negeer die als je niet heel precies weet hoe en waarom ze werken.

En volgens het boekje stel je ook eerst de rechter kleppen en dan de linkse ....maar vooruit, andersom kan ook als je oplet.

Dan heb ik me ook wel eens rot gezocht naar een rammel... na een paar weken toevallig dat losse glas in een spiegel gevonden.....

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Ruben Bos

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 15 maart 2020 16:30 
Bedankt allen voor de tips, ik ga op onderzoek uit.
serial number CX500E-2315000

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Tikkend geluid

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven