Voor de achterbrug maakt het weinig uit, voor de cardan wel. Kijk eens naar je voorbeeld, daar staat de cardan dichterbij horizontaal. In theorie is beste stand belast die waarbij de as recht is, in lijn met de aandrijf as in motorblok. Je moet dus naar de ingeveerde stand kijken. Wijk je veel van de normale stand af gaat de cardan het zwaarder krijgen en mogelijk meer trilling veroorzaken.
Als het alleen gaat om even naar het café racen en terug (lopend/kruipend) zal het wel gaan. Als je er meer en langer mee wil rijden misschien niet zo'n goed idee.
En dan hebben we 't nog niet gehad over de wegligging. Als 't te gek wordt zal bij stevig gas geven de achterkant wat omhoog willen komen, dat wordt interessant ! En achter hoger = voor meer rechtop, met de standaard voorvork zou dat - laten we zeggen - een aardig levendige besturing kunnen geven
.... Meneer Honda heeft al die afmetingen met reden zo gemaakt, en die reden was niet omdat het er zo wel leuk uitzag.
Kortom, enige voorzichtigheid bij de eerste proefritten nadrukkelijk aanbevolen
! (daarna ook wel hoor, voor ons allemaal
)
Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰