Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

synchroniseren carburateurs

 
Schrijver hans kieft
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 20 mei 2020 14:17 
Ik heb het volgende probleem met de synchronisatie van carburateurs

De linker cilinder pakt later op dan de rechter cilinder,
Nu heb ik de synchronisatieknop al helemaal naar minimum gedraaid zodat de linker carburateur eerder open gaat dan de rechter.
Is nu iets betere maar de linker cilinder loopt nog achter op de rechter .

Dit heb ik getest door ombuurt de bougie dop los te nemen .
Als ik de linker cilinder bougie dop los haal loopt de motor stationair gewoon door op 1100 toeren .
Haal ik de rechter cilinder bougie dop los , slaat de motor gelijk af.
als ik iets gas geef en dan de rechter boigiedop los haal blijft de motor rond de 1000 toeren lopen op de linker cilinder , zodra het gas los laat slaat de motor af.
met beide cilinders in gebruik zijn de toeren bij warme motor afgesteld op 1100 toeren.
Heeeft iemand een idee hoe dit probleem op te lossen?

Carburateurs zijn utrasone gereinigd en nieuwe naalden en sproeiers gemonteerd.

Groet Hans

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 20 mei 2020 22:33 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo Hans,

daar is dat sync schroefje echt niet voor .... moet je met vacuum meter afstellen.

Aangezien je er wel de boel mee op twee cylinders kan laten lopen is het kennelijk geen probleem met ontsteking of zo, maar toch heus iets met de carburateurs zelf. Wat precies kunnen we op afstand niet zeggen - zelfs van dichtbij kan het lastig zijn. Controleer ook op valse lucht. Open inlaten of filters die de poortjes in rand van de inlaat afdekken helpen ook niet echt. Met de vaak zwaar verbouwde CX-en kunnen we 't hier op 't forum ook vaak niet zien.

Kijk eens op het net naar de manieren om het stationair circuit van de carbs werkend te krijgen, met alleen de zaak door de ultrasoon halen kom je soms niet ver genoeg. De vaste luchtsproeiers en de kleine kanaaltjes geven nog al eens gedoe.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Andre Post
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 22 mei 2020 09:56 
Controleer nu in ieder geval op zicht of beide gaskleppen gelijk staan.
Zal het carburateur stel wel even er af moeten.
Dat moet een goede uitgangs positie opleveren.
CX500C, 20 jaar uitgesteld project rijd weer.

Schrijver hans kieft
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 22 mei 2020 12:33 
Hallo Frans en Andre,

bedankt voor jullie reacties ,

valse lucht heb ik gecontroleerd dmv rem reiniger rond de carburateur te spuiten , idd was de O-ring tussen cilinderkop en spruitsuk een beetje lek . als ik daar rem reiniger spoot gingen de toeren omhoog .
Nieuwe O ring gemonteerd , is nu wel dicht maar heeft niet veel geholpen .

Zou het kunnen dat het benzine niveau in de flotterkamer te laag staat ? al kun je aan deze vlotters niets stellen volgens mij .
gisteren een stuk gereden , bleef ook de vlotter een keertje hangen waardoor de vlotterkamer overstroomde , op dat moment gingen de toeren naar de 3000 rpm.

Ik zal de carburateurs nog eens uit elkaar halen en de gaskleppen stand vergelijken .

Als iemand nog sugesties heeft graag.

Groet Hans

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 22 mei 2020 13:46 
Niveau kan je controleren met een doorzichtig slangetje aan de onderste overloop/ontluchting (standaard zwart slangetje). Omhoog houden naast carburateur, schroef onderin bakje open
draaien. Benzine hoort dan net onder de rand van bakje te staan.

Met de carburateurs los kan je op het oog redelijk goed synchroon stellen. Kijk naar onderste rand gasklep (voorzijde) Langs die rand zit in het huis van de carburateur een gaatje (voor stationair) Zorg dat de kleppen daar netjes gelijk op staan / er over heen gaan. Dan heb je een goed begin, dan bij starten stationair toeren en luchtschroef inregelen, daarna carb sync controleren met meters.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver hans kieft
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 26 mei 2020 15:30 
Hallo Frans,

ik heb nieuwe vlotternaalden gemonteerd , Carburateur leeg gehaald en een nachtje in de tinner gezet ( op advies van Marco) heb ook gevonden dat de slow speed sproeier verstopt zal.
Benzine niveau's van beide carburateurs nageken zoals door jou vermeld , staan beide perfect op het randje van de vlotter kamer.

beide gaskleppen op het 1ste gaatje het zelfde gezet.
Motor loopt nu perfect en pakt goed het vermogen op.
Bedankt voor de hulp.

Groet Hans

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 26 mei 2020 17:28 | Aangepast door: JiMi 
In de tinner? Dan heb je wel veel vertrouwen in de kwaliteit van je o-ringen. Ik zou dat niet durven.
Wel top dat het nu goed werkt
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 26 mei 2020 20:50 
In de tinner, dat is hier in de ban gedaan, beetje ongezond spul. Maar goed, je bent een stuk verder. Zoals je ziet kom je met simpel ook een heel eind, maar 't duurt soms even

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver hans kieft
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 27 mei 2020 15:29 
Hallo Jimmi, als je de carburateur leeg haald zitten er geen O-ringen meer in .
Nee met O-ringen zou ik dat ook niet uitproberen.

Groet Hans

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 27 mei 2020 20:12 
Oke, je hebt de linker en rechter carburateur dus ook van elkaar gescheiden. Dan zitten er inderdaad geen o-ringen meer in
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver hans kieft
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 29 mei 2020 11:41 
yepe , linker en rechter carburateur van elkaar gescheiden , tevens daar nieuwe O -ringen gemonteerd.

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 synchroniseren carburateurs

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven