Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /   
 

GL500D opknappen en misschien meer..

 
 
Pagina  Pagina 2 van 3:  « Vorige  1  2  3  Volgende »

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#16 | Geplaatst: 4 maart 2018 16:40 
Als je 't GL boek niet hebt doe dan even een PB-tje, daar staat alle nodige (on)wijsheid in

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Arjan

Forum Lid 
#17 | Geplaatst: 7 maart 2018 21:13 
Vanavond het blok eens een stuk los gehaald vanwege de hoeveelheid sludge die in het blok zit. Ik vermoed dat de sludge komt door het lange (6 jaar) stil staan van de motor, de condens van het alu blok wat neerslaat in de olie. De koppakking was namelijk nog goed, dus daar kan het niet door komen.
Nu heb ik de deksel aan de voorkant van het blok eraf en zie ik dat de ketting naar de oliepomp wel erg slap hang.. Ik heb alleen nog niet helemaal door hoe ik die ketting kan afstellen. Of zit dit in de pomp zelf, dat als er druk komt hij op spanning komt te staan?

Oliepomp ketting

Voorkant blok open

Schrijver GL5
Forum Lid 
#18 | Geplaatst: 11 maart 2018 21:05 
Ah, mooi.

Zo eentje heb ik ook

Zijn volgens mij allen import.
Hebben Honda logo op tank.
Een remschijf ( meer dan genoeg )
Prolink mechanisme heb ik ingesmeerd met keramisch vet.
Cilinder gevuld met 10% meer ATF Ford (geloof ATF A) voor de oude
Borg Warner automaten (zoete geur atf)
Die is wat dikker.

Ring had ik besteld bij alie, maar gelukkig niet nodig.
Olie weer gevuld mbv vacuumpomp, ook via alie.

Succes

Schrijver Arjan

Forum Lid 
#19 | Geplaatst: 26 juli 2020 13:54 
Zie dat mijn laatste bericht hier al weer ruim 2 jaar geleden is..
De afgelopen 2 jaar heeft de GL voornamelijk in de (verwarmde) schuur gestaan (al mijn vrije tijd gaat momenteel naar een groot restauratie project, een oude Mustang), lekker op de bok en sinds vorig jaar met een nieuwe accu aan de druppellader.
Vlak voor Corona heeft hij 2 nieuwe bandjes gekregen, de oude waren keihard (zelfs zonder lucht bleven ze mooi rond) en helemaal uitgedroogd, niet veilig om mee te rijden.
Gisteren de GL maar eindelijk weer eens uit de schuur gehaald en een rit van maar liefst 70 km gemaakt! (de afgelopen 8 jaar heeft hij pak m beet niet meer dan 30 km in totaal gereden..)

De GL rijdt prima, reageert best goed op het gas, echter als ik het gas los laat pruttelt hij heel veel in de uitlaat. Duid dit op een vieze carb, of een carb die niet goed gesynchroniseerd is? De benzine die er sinds maart/april in. Dus niet heel vers, maar ook geen oude meuk.

Schrijver MAST

Moderator 
#20 | Geplaatst: 26 juli 2020 15:24 
Arjan:
echter als ik het gas los laat pruttelt hij heel veel in de uitlaat

Dat kan aan de membramen in je carbs liggen, of hij zuigt ergens valse lucht aan. De membramen zitten achter dat kleine dekseltje aan de zijkant van de carburateur. 1 kan je goed bij, de tweede is lastiger bereikbaar. Pas ook op, er zit ook een klein O ringtje, die ben je snel kwijt!
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Arjan

Forum Lid 
#21 | Geplaatst: 27 juli 2020 16:42 
Oke, dan zal ik van de week eens even kijken wat de staat van die membranen is.

Schrijver Arjan

Forum Lid 
#22 | Geplaatst: 8 aug. 2020 15:36 | Aangepast door: Arjan 
Ik ben momenteel de keerringen van de voorvork aan het vervangen. Echter krijg ik bij beide poten de keerring er niet uit. Ik kan net zo hard trekken/hameren etc aan de chromen buis, maar hij komt absoluut geen mm met de keerring naar buiten. Ik heb de borgveerring eruit die bovenop de de keerring zit, ook de 6mm inbus aan de onderkant heb ik los. Ik kan de buis heen en weer schuiven, maar de keerring geeft geen kik.
Komt dit vaker voor dat ze zo enorm vast zitten en wat helpt meestal om ze los te krijgen? Ik heb ze nu rechtop staan en een boel WD40 erop staan zodat ze hopelijk iets losser komen..

Voor de duidelijkheid even een plaatje erbij. De forktube krijg ik dus met geen mogelijkheid uit de slider. De dust seal en circlip zijn verwijderd, de backup plate zat er bij beide poten niet tussen.

voorvork diagram

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#23 | Geplaatst: 8 aug. 2020 17:32 
Ja, die kr*ngen kunnen goed vast zitten, maar voor de zekerheid : die inbus onderin moet er helemaal uit, met alleen los gaat het niet lukken. Zeker weten dat die backup plate er niet in zit en nu mogelijk in de groef van de circlip hangt?

Tot nu toe heb ik ze er uiteindelijk altijd uit gekregen maar soms wel met wat ruw taalgebruik er bij. (lief toespreken misschien, nooit geprobeerd )

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Arjan

Forum Lid 
#24 | Geplaatst: 8 aug. 2020 19:33 
Alles wat er af kan is momenteel er af. Die backup plate zit er echt niet, je kijkt recht op de keerring. Vanavond nog weer proberen en anders maar een weekendje in de kruipolie, hopen dat dat wat helpt.
Er zat op de borgveerring best wel wat roest en rommel, dus ik verwacht dat dat ook tussen de keerring inzit waardoor hij zo vast zit.

Schrijver Arjan

Forum Lid 
#25 | Geplaatst: 8 aug. 2020 21:10 
De eerste is na veel, heel veel, zweet en moeite en veel te veel geweld eindelijk los gekomen. Net met de tweede begonnen, maar die lijkt zo mogelijk nog minder zin te hebben. Dus die tweede heeft geluk, die mag nog 2 nachtjes blijven zitten, die gaan we maandag maar eens onder handen nemen.

Wat mij wel opviel is dat de volgorde behoorlijk anders is als op het plaatje hier boven (wat ik van internet heb geplukt).
Zo ziet het er bij mij uit:

Voorvork volgorde

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#26 | Geplaatst: 8 aug. 2020 21:58 
Afgezien van de plunjer die nog binnen in de poot zal zitten en het ontrbreken van die ring lijkt de volgorde me normaal? De toestand is minder, beter compleet revisie setje met lager bussen kopen misschien.

En pas hier nog eentje gehad waar iemand de terug-stop veer onder de binnen poot had gezet ipv van er in...... Hoe dat reed weet ik niet, maar die onderste bus was wel zwaar beschadigd. Een andere Gl voorvork die ook niet zo fijn reed bleek zonder olie te zitten, kennelijk nooit gevuld - lekte in ieder geval niet.

in ieder geval heb je vast een half succes, de rest zal vast ook wel lukken.

Plezier, Frans

(niet snel meer verbaasd over was je zoal tegenkomt bij demontage )
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Arjan

Forum Lid 
#27 | Geplaatst: 9 aug. 2020 13:54 
Klopt, ik zat even verkeerd te kijken, het lijkt inderdaad redelijk te kloppen.

Ik ben momenteel aan het kijken voor een complete revisie set, kan deze alleen via ebay vinden, of kan ik ze ook bij een Nederlandse webshop vinden? De keerringen en balhoofdlagers zijn rijkelijk te koop, de lagerbussen een stuk minder.

Schrijver Arjan

Forum Lid 
#28 | Geplaatst: 9 aug. 2020 14:08 | Aangepast door: Arjan 
Hoe moet de oil-lockpiece er trouwens in, in het schema wijst de dichte kant met boutgat naar de piston. Bij mij kwam hij er echter andersom uit, dus met de open kant naar de piston en de dichte kant met boutgat naar de onderkant van de vork..

De oil-lockpiece zit er ook vrij gehavend uit, kan dit kwaad?
oil lock piece oil lock piece oil lock piece

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#29 | Geplaatst: 9 aug. 2020 14:19 
kijk hier (klik) ook eens rond, dit is de toeleverancier van veel UK spul op ebay, je kan er ook rechtstreeks bestellen. Wel zelf weten wat je bestelt
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Arjan

Forum Lid 
#30 | Geplaatst: 9 aug. 2020 14:40 
Het rare is dat ik op ebay wel een compleet revisie setje kan kopen voor een GL500, maar op de site van de leverancier staat het er niet tussen, daar kan ik alleen de keerringen kopen.. (voor de GL500 Silverwing, de GL500 i Silverwing of de GL500 D Silverwing)

Pagina  Pagina 2 van 3:  « Vorige  1  2  3  Volgende » 
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /
 GL500D opknappen en misschien meer..

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven