Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /   
 

CX500 weer wegverkeerswaardig krijgen

 
 
Pagina  Pagina 1 van 5:  1  2  3  4  5  Volgende »

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 30 juli 2020 21:28 
Via de club een kentekenloze CX500 uit 1985 verkregen. Vandaag opgehaald en mijn garage ingeschoven

Het brik is zo te zien onversleuteld. Echter er is veeeel werk te verrichten voordat de motor weer veilig aan het wegverkeer kan deelnemen. Doel van het opknappen is de motor weer netjes te krijgen in de buurt van het origineel, het zal geen restauratie worden op detailniveau (als een boutje/moer rot is wordt de vervanging rustig gezocht bij de Hornbach). Ook zullen de extreem grote knippers aan de voorkant waarschijnlijk wel sneuvelen (maar er komen wel knippers terug).

Kleur zal wit blijven, echter er zal nog een "paintjob" uitgevoerd moeten worden, want de motor is ooit overgespoten en dat had beter gekund
De teller geeft net geen 61 dkm aan.

Eerste scan:
- kuipje/windscreen is niet origineel (er moet of een originele gevonden worden of ander rechthoekig schermpje)
- nagenoeg alle bouten die aan de buitenzijde zitten zijn zwaar aangetast door corrosie
- remklauwen zitten muurvast (of deze te redden zijn is twijfelachtig)
- alle zichtbare bouten/moeren zijn onbeschadigd, de elektra zover zichtbaar is geheel origineel
- flinke corrosie aanwezig op het frame (lees alles zal uit elkaar moeten)
- voorvorkpoten zijn flink gecorrodeerd (dus op zoek naar tweedehands)
- de achterbrug is nagenoeg zeker doorgerot en gaat vervangen worden

Samengevat, het zal nog lang duren voordat de motor weer rond ploft (wel eerst de carbs laten badderen in de ultrasoon en kijken of het motorblok wil starten, klein detail het contactslot is verroest en er is geen sleutel, dus daar moet nog wat verzonnen worden). Kan dan ook uitvinden wat er nog werkt van de elektra.

Het opknapwerk zal deze winter gestart worden. Dit omdat er nog een ander project (XS400 uit 1981) afgerond gaat/moet worden (en wat schilderwerk aan huis).

Verder moet ik nog uitvinden hoe ik hier foto's kan plaatsen, hetgeen de eerste update van mijn kant zal zijn.
Daarbij moet er uitgezocht worden welke versie van de CX500 nu precies in de garage staat, zodat er een werkplaatshandboek geregeld kan worden. Tevens noodzakelijk voor het bestellen van onderdelen. De CX heeft trouwens een schijfrem aan de achterzijde, voorvork is er één met een anti-duiksysteem (ken ik nog van mijn VF750S). Remklauwen zijn tweezuigerklauwen. De framenummer begint trouwens met PC06-200.... Dus als iemand mij daarmee wat kan hoor ik dat graag

Dit topic zal dus onregelmatig updates krijgen.

Voor het verkrijgen van een kenteken zal deze fiets nog een keer langs de RDW moeten (natuurlijk pas na het overmaken van de nodige euro's ). Nu nog even uitvissen of dat kan voordat de motor opgeknapt is of nadat het geheel opgeknapt is.

Dit is dus de start van een langlopend topic
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 30 juli 2020 22:12 
Met PC06 is het iig een CX500E(uro sport). Frame nr. dat begint met 200... is eerste jaargang daarvan, da's 1983 geloof ik,er staat hier ergens een lijst. Kijk evt. even naar de velgen daar staat normaal ook een DOT jaar in, en op het type plaatje natuurlijk. Manual en onderdelen boek (PDF) weet ik ook wel voor je, stuur even een PM met een email adres.

Plezier er mee, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver coenox

Voorzitter 
#3 | Geplaatst: 9 aug. 2020 10:37 
Goed bezig Wim en uitdagende klus!

Voor het plaatsen van foto's kun je hier kijken: http://www.hondacx500.nl/phpdata/forum/index.php?action=vthread&forum=1&topic=13753

Ik zal vast eentje van je motor plaatsen :



Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 9 aug. 2020 15:34 | Aangepast door: Wim van der Vlis 
foto

Bij het ophalen in Brabant geprobeerd om van een donor aldaar de achterbrug te demonteren. Echter voor 1 grote inbusbout was geen gereedschap voorhanden om deze los te krijgen, dit volgt later. Wel is er ondertussen via het onvolprezen internet een voorvork (met fatsoenlijke poten, natuurlijk wel wel lek ), een contactslot (met sleutel ), stuurschakelaar, rempomp voor en een voorwiel aangeschaft.

Deze CX zal dus flink gekieteld moeten worden voordat er mee gereden kan worden. Het uiterlijk heeft niet de grootste prioriteit. Eerst dient het geheel weer rijklaar gemaakt te worden.
Nu in te schatten:
- voorvork vervangen/reviseren/keerringen
- stuurschakelaars op stuur vervangen (en zorgen dat het werkt)
- contactslot vervangen (huidige verroest en geen sleutel)
- stuurkuipje zien te vinden (of zelf fabrieken uit iets)
- tank reinigen inwendig
- carbs reinigen (is 1 van de eerste dingen die gedaan moeten worden, want voordat alles aangepakt wordt moet eerst gekeken worden of het blok in redelijke staat is, km-stand 60 dkm)
- remmen rondom reviseren, remleidingen vernieuwen
- banden vervangen
- schoonmaken (alles wat loskomt wordt schoongemaakt)

Het zal geen topic worden dat wekelijk bijgewerkt wordt. Met name omdat het een project van horten en stoten zal worden. Er staan namelijk nog wat andere oudjes in de garage die ook zonu en dan aandacht nodig hebben (voor het idee XS750 1977 licht verbouwd rijdend, XS850 (1980 wacht op nieuwe lagers in achterwiel, rijdt wel), XS400 1981 (heeft bij mij nog nooit gereden, wel nagenoeg gereed qua opknappen), YX600 1986 (dit jaar gekocht en het rijdt ondertussen weer, was veel minder ver heen als de CX van dit topic). En daarbij heb ik nog een relatief recente fiets uit 1999 betreft een Fazer600 met ongeveer 135000 km.
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 9 aug. 2020 16:00 
Foto's toevoegen gaat nog niet heel makkelijk.

Ik ga mijn best doen om nog meer foto's te plaatsen.

dashboard
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 9 aug. 2020 16:01 
meer motor
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 9 aug. 2020 16:02 
Een stukje wat echt wel aandacht behoeft
knipperlicht
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 9 aug. 2020 16:09 
Door het verwijderen van de kappen en de buddy vastgesteld dat voorzover nu te zien de bedrading niet "verknipt" is . Dat het op leeftijd is, was vooraf bekend. Maar als het dan origineel blijkt ben ik redelijk blij aangezien de kleurige spaghetti niet mijn favoriete onderdeel is van het herstellen van een motorfiets

onder buddy
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 9 aug. 2020 16:18 
Gelijk dus een verzoek, heeft iemand nog iets beschikbaar voor een CX500E waar hij van af wil, ik hou mij aanbevolen, wat zeker nog "gevonden" moet worden zijn de volgende items:
- deksel van het zekeringenkastje
- stuurkuipje
- spiegels (al zijn die natuurlijk altijd nieuw te verkrijgen)
- afdekplaatje met slot en sleutel (zit zo ongeveer boven het achterlicht), plaatje is er wel, maar geen sleutel
- voorspatbord (er ontbreekt namelijk een stuk, uitgebroken)

En heb je nog iets anders waarvan je denkt, dat zou hij bij het opknappen wel eens kunnen gebruiken. Laat het weten

Nogmaals een bevestiging dat een opknapbeurt geen overbodige luxe is.

nog met accu

Accu gaat trouwens naar het oud metaal verder is hij nergens meer geschikt voor.
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 9 aug. 2020 21:25 
Ondanks de warmte even in de garage geweest. Stroom op het apparaat gezet. Er gingen zelfs lampjes branden (al was deze accu ook nagenoeg dood). Olielamp, neutraal, verlichting branden. Knipperlichten kregen ook nog stroom (ook al knipperde ze niet). Was meer dan ik verwacht had.

Geen foto van deze actie.
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 1 nov. 2020 18:07 
Zo er is ondertussen wat te melden over de CX (hij/zij heeft nog geen naam , dus als je wat weet.. ).

Carbs hebben ondertussen gebadderd in de ultrasoon. Echter de vorige prutser (eigenaar of monteur) heeft de stationairsproeiers vast gedraaid in "vast/vast" . Met hitte geprobeerd niet los te krijgen. Sproeier is wel doorgeprikt. De vraag is dus, is dat voldoende ?

Verder begonnen aan het reviseren van de rempomp. Van 2 naar 1 die werkt. Dan kan ik met de opgeknapte rempomp de remzuigers uit de ondertussen aangeschafte 2e hands remklauwen persen. Verder staat er een tweedehands voorvork in de garage, zodat de bruine voorpoten in de toekomst gewisseld kunnen worden voor glimmende.

Bij het aanschaffen van de voorvork ook nog een contactslot (met sleutel ), een voorwiel en stuurschakelaars verkregen. Ik kan dus proberen het motorblok aan de gang te krijgen, wel zijn dan nog wat details op te lossen, voordat de eerste startpoging gedaan kan worden. Zoals de elektra weer enigszins op orde brengen (zodat de "opdracht startmotor moet gaan draaien" gegegeven kan worden). Nieuwe vlotterbakpakkingen aanschaffen, de bestaande zaten met vloeibare pakking erin gebaggerd (anders lekt de benzine zo uit de carbs).
Een groter probleem is dat de aanzuigbuizen tussen cilinderkop en carbs erg slecht zijn (rechts is deze zelfs zowat geheel afgescheurd). Voor het proberen van het motorblok kan er altijd op de "prutserswijze" (lees lijmen en dan afplakken met ducttape) gewerkt worden, maar als het project de weg op moet, is dat geen definitieve oplossing. Weet iemand waar je dergelijke onderdelen kan verkrijgen (2e hands, nieuw wat waarschijnlijk dan imitatie wordt want denk niet Honda dit nog levert). Ben op het grote WWW aan het zoeken geweest, maar kwam niets tegen.

De O-ringen in de aanzuigbuizen zijn plat, maar deze zijn voor het proefdraaien wel te vervangen door een O-ring uit de assortimentsbak van de LIDL

Foto's van het bovenstaande heb ik niet direct voorhanden. Wel zet ik de link neer naar MF waar over dit brik ook een topic loopt. https://www.motor-forum.nl/threads/honda-cx500e-winterproject.454310/page-2 (op MF is plaatsen van foto's namelijk veel makkelijker).

Verder is vermeldingswaardig dat er via MF een regiogenoot is langskomen die zelf al een keer een CX heeft verbouwd tot caféracer. En hij gaf aan dat hij de motor niet in heel slechte staat vond, de achterbrug is volgens hem niet doorgerot en de kritische plekken in het frame waren ook nog hard. Dat gaf wat mij betreft toch weer wat meer vertrouwen dat dit brik weer op de weg kan komen.

De primaire conclusie is dat het project een aanvang heeft genomen.

Tot een volgende up-date
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 4 dec. 2020 22:00 
Zo weer even wat te melden. De CX is een keer gewassen (kan ik beter zien wat er aan de hand is). De carbs hebben ondertussen gebadderd in de ultrasoon.

Niet van alles zijn foto's, maar er natuurlijk wel wat beeld materiaal naald vuil
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 4 dec. 2020 22:15 
Zoals te zien nog ben ik nog niet heel bekwaam op dit forum (zeker foto's plaatsen is een crime ).

Ga dus hier maar verder aan het bericht. Verder is tank is leeggemaakt (zat donkergroene benzine in de tank met een extraatje zijnde een deel van een tankdop). Dit spul is netjes afgevoerd naar de chemokar (durfde het niet op te stoken in een motor of auto).

Ook zijn de remklauwen van de motor gehaald, de remzuigers verwijderd en is de rempomp van de voorzijde gereviseerd (van 2 wat brakke exemplaren is 1 goed werkende rempomp gemaakt). De rempomp achter is ook opgeknapt, dit was met name vuil verwijderen, want de pomp intern was er niet slecht aan toe.

In de volgende post probeer ik wat foto's te plaatsen.
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 4 dec. 2020 22:16 
tankdop

Wat naast de benzine ook nog uit de tank kwam (was trouwens een hoop moeite om dit eruit te krijgen).
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 4 dec. 2020 22:21 
De schaar is bedoeld om een idee te krijgen hoe groot het stuk tankdop was wat in de tank aanwezig was.

gewassen CX

De motor ziet er direct na het wassen minder beroerd uit dan in werkelijkheid. Het frame is namelijk veel bruiner dan op deze foto te zien is.

Wat niet op foto te zien is, is dat de koelvloeistof mooi helder blauw is en de olie goudgeel van kleur is (niet zwart) en netjes qua hoeveelheid is.
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Pagina  Pagina 1 van 5:  1  2  3  4  5  Volgende » 
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /
 CX500 weer wegverkeerswaardig krijgen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ brinkcx ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven