Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Toerenteller CX650E

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 25 aug. 2020 10:22 
Hallo CX-ers,

Dacht ik helemaal klaar te zijn met mijn CX650E valt me tijdens een paar korte proefritjes ineens op dat mijn toerenteller wel erg weinig toeren aangeeft bij zo'n 100 km/u.
Stationair geeft hij keurig circa 900 tpm aan maar bij de genoemde snelheid iets van 1500 a 2000 tpm. Het blijkt dat bij veel gasgeven hij maar met moeite hoger aan wil wijzen en boven 3000 tpm komt hij nauwelijks uit.
Gelukkig was er nog een andere teller voorhanden. Die even los geprobeerd op de kabel en ja hoor een normaal gedrag. Om het probleem op te lossen natuurlijk de tellers gewisseld en alles is nu wel aan boord.
Toch eens gekeken wat nu het probleem kon zijn. De kapotte teller ziet er geheel perfect en intact uit. De door de kabel aangedreven ring waar een magneetje inzit draait keurig rond. De andere kant waar de naald aan zit wordt echter maar weinig meegenomen. Dit alles gaat contactloos en gaat via een magnetisch veld.
Het lijkt wel of de magneet in de goede teller sterker is als je hem met de hand ronddraait. Bij de kapotte lijkt het bij het ronddraaien wel of de magneet flink in kracht afgenomen is.
Is zoiets te repareren door de magneet weer krachtiger te maken?
De teller is nog zo mooi dat een reparatie de moeite waard zou kunnen zijn.
Hebben jullie daar kennis van en ervaring mee?

Groeten,
Jaap

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 25 aug. 2020 11:54 
Komt me bekend voor dat de toereteller niet aangeeft wat je normaal zou verwachten. Ik heb er een paar reserve liggen en daarom nooit naar een reparateur gezocht. Wat me wel opvalt bij bv de kmteller, als het stuk aluminium waar de kabel ingaat ruimte krijgt op het frame, dat dan de teller gaat afwijken.
Het is mij nog niet gelukt om dat weer vast te krijgen.
Een bedrijf dat tellers repareert is http://tellerwerk.nl/.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 25 aug. 2020 15:37 | Aangepast door: Jaime Pescador 
Hallo Marcel,
Omdat Wim ook een paar tellers in reserve had heb ik er daarvan eentje gepikt. Daar waren ook cockpits bij waar men een stalen bodemplaatje had gemaakt om de Alu-bodem van de teller(s) weer stevig op het frame te krijgen. Dat werkt kennelijk wel. Ik zal daar morgen even wat foto's van maken. Zag er vrij eenvoudig uit dus dat kan ook iets voor jou zijn om het euvel te verhelpen. Mijn toerenteller zit nu ook met zo'n plaatje gemonteerd.
Bedankt voor de link van de reparateur. Zal ik eens benaderen.

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 25 aug. 2020 15:47 
Ik heb ook wel een keer iets gedaan met een ondersteunend plaatje. Ik ben benieuwd naar jullie oplossing want die van mij werkte niet..
De reparateur heeft in 2017 zijn site/projecten voor het laatst bijgewerkt. Ik hoop dat hij nog actief is.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 25 aug. 2020 16:36 
Ik heb ook een toerenteller die te weinig toeren aangaf van mijn cb350 f
daar heb ik op aanraden van een lid van de 350 club een beetje (paar druppels),
handy man olie aan de onderkant tussen het busje wat ronddraait en het huis laten lopen,
zo een paar dagen op de kop laten staan, en nu lijkt hij het weer goed te doen

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 29 aug. 2020 14:19 
toerenteller tt 2
tt 3 tt 4
tt 5 tt 6

Even wat toelichting bij de foto's.

Foto Linksboven
Dit is de toerenteller in goede conditie. In het brugframe zit de buitenkant van de doorvoer mooi vast.
Deze verbinding gaat dus na lange tijd langzaam loszitten en kan helemaal loslaten.

Foto Rechtsboven
Onder het magneetwieltje zie je de verbinding. Hier zit alles nog in de goede positie maar er zit al wat beweging in. Erg solide is de verbinding dus niet.

Foto Linksmidden
Hier is de doorvoer dus helemaal losgekomen. Duidelijk is het lipje te zien om hem te positioneren bij het terugzetten.
Ook zijn er al draadeindjes geplaatst. Dat zouden ook langere boutjes van buitenaf kunnen zijn maar dit positoneert alles mooier en is gemakkelijker bij het monteren.

Foto Rechtsmidden
Hier zijn duidelijk de draadeindjes te zien met de contramoertjes. Hier zit alles verder nog los.

Foto Linksonder
Hier is de doorvoer weer in de goede positie in het brugframe geplaatst en met de draadeindjes voorzichtig door de plastic kast heen gedaan en een O-ring geplaatst.

Foto Rechtsonder
Aan de buitenkant is nu een plaatje gezet. Als alles goed in positie is gebleven kunnen de moertjes vastgezet worden.

Zoals Arnold al terecht aangaf is het goed om er nu een paar kleine druppeltjes olie op te doen want soms is er nauwelijks smering meer.
Bij mij heeft dat bij diverse tellers het ronddraaien enorm goed gedaan. Ik heb dat met een boormachine en een stukje binnenkabel goed kunnen constateren.

Opgemerkt moet worden dat ik op veel tellers een dergelijke oplossing zoals hier getoond toegepast zag. Ik heb het dus alleen maar uit elkaar gehaald en weer gemonteerd om te kijken naar het hoe en waarom.

Rest me nog om te melden dat ondanks een paar druppeltjes olie mijn te trage teller, waarvan trouwens alles nog steeds goed vast zat, niet opgeknapt is. Dat zal dus een andere oorzaak hebben. Misschien toch een te zwak magneetje na lange tijd...
Gr,
Jaap

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 29 aug. 2020 18:38 
Ik heb er ook net een andere toerenteller onder zitten. Deze geeft te weinig toeren aan helaas. Bij fel optrekken komt hij niet boven de 6000 rpm uit. Dus ga ik kijken of ik er nog een heb die wel goed werkt en deze 'defecte' bekijken of ik kan ontdekken waarom hij te weinig aangeeft.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver MAST

Moderator 
#8 | Geplaatst: 1 sept. 2020 21:12 
De toerenteller die te weinig toeren aangaf heb ik weer omgeruild met de teller die er in zat. Die teller heb ik vastgezet op de manier zoals bij het verhaal van Jaime te zien is. De speling die er zat is weg en de teller lijkt het goed te doen.( nog niet mee gereden).
Het onderzoekje of er verschillen zijn te ontdekken leverde het volgende op: de ene teller loopt soepel op en valt heel snel weer terug.(met de hand draaiend aan het half ronde bolletje achter de teller).
De andere loopt mooi op maar vrij traag terug. De veertjes die het teruglopen regelen zien er gelijk uit maar er kan verschil in zitten qua veerkracht. (Kan ik niet meten).
Een ander ding kan nog zijn dat er verschil zit in hoe soepel het asje waar de naald op zit loopt.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 2 sept. 2020 09:12 | Aangepast door: Jaime Pescador 
Hallo Marcel,
Laten we hopen dat deze manier van repareren het functioneren een lange tijd goed houdt. Ben benieuwd naar de ervaringen.
Voor het achterhalen van de andere problemen moeten we toch denk ik bij een instrumentmaker te rade gaan. Voor mijn klassieke auto uit 1968 heb ik recentelijk mijn mijlenteller die ook heeeel traag opgang kwam en ook weer traag op nul kwam laten reviseren. De diagnose was dat het taatstlagertje van 0,4 mm waar de punt van de aangedreven tol in liep uitgelopen was. Nieuw lagertje gemaakt en nu moet hij het goed doen. Ik moet hem nog monteren maar het gewroet op mijn rug onder het dashboard heb ik nog even uitgesteld....
Het is jammer dat er voor motoren van onze generatie geen of nauwelijks reparateurs zijn.
Gr,
Jaap

Schrijver MAST

Moderator 
#10 | Geplaatst: 2 sept. 2020 14:24 
Jaime, in Rotterdam zou een instrumentmaker zitten die o.a toerentellers kan repareren.
KLIK HIER
Ik ben benieuwd of hij kan helpen, in 2016 is hij als zelfstandige verder gegaan na bij van Putten&Son/clocks and instruments te hebben gewerkt.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 2 sept. 2020 19:21 
Bedankt.
Dat is het adres waar ik mijn autoteller heb laten repareren. Het is zeer vakkundig gerepareerd heb ik de indruk. De kosten zijn een ander aspect. Voor mijn autoteller kostte het € 125 en dat is zeker de moeite waard in dat geval. Zal hem toch ook eens benaderen voor onze Honda-tellers.
Vandaag ben ik trouwens tegen het volgende probleem aangelopen: tijdens een rit stopte na circa 25km de snelheidsmeter ermee. Dacht dat de wartel van de kabel misschien losgelopen was maar helaas het blijkt ingewikkelder te zijn. De recent nieuw gemonteerde kabel draait gewoon rond tijdens het rijden maar de teller geeft niets aan. Echter via de boormachine werkt hij perfect!! Na demonteren van de cockpit alles bekeken maar niets bijzonders kunnen zien. Een raadsel dat ik nog niet opgelost heb....
Gr,
Jaap

Schrijver MAST

Moderator 
#12 | Geplaatst: 2 sept. 2020 19:41 
Zit de wijzer wel vast op het asje?
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Mark Bouwman
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 2 sept. 2020 21:14 
Ik had een soortgelijk probleem bij mijn CX500 en bij mij was het de retainer ring (part 44680-410-000) in het voorwiel, die de snelheidsopnemer aandrijft. De snelheidsopnemer pakte hem net wel/niet waardoor de kabel wel rond leek te gaan als ik het wiel draaide, maar toch reageerde de teller er niet op. Gebeurde bij mij spontaan tijdens het rijden en kon het fixen door de retainer ring iets te verbuigen.

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 2 sept. 2020 21:24 | Aangepast door: Jaime Pescador 
Met de boormachine-aandrijving reageert de meter direct en zonder de minste aarzeling of zo. Ik denk dat Mark zijn suggestie de moeite waard is om eens te bekijken. De kabel heb ik wel vernieuwd maar een kritische blik naar de meenemer in het wiel lijkt op zijn plaats. De kabel draait losgemaakt al rijdend wel rond maar hoe goed hij dat doet is moeilijk te beoordelen. De meenemer kan wel eens de boosdoener zijn. Ga ik bekijken.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 2 sept. 2020 22:05 
Ik gok (ook) op de meenemer in het voorwiel. Het lijkt heel erg op wat ik ooit eens mee heb gemaakt bij een blauwe CX, en later nog eens bij de rode.
Het verhaal staat in het tweede deel van DIT HOOFDSTUK van mijn motorlogboek.

Succes met de reparatie. Bij mij was het moeilijkste om het borg-boutje los te krijgen....

Harmony.
Hans.
( heeft dat soort problemen (helaas) niet meer )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Toerenteller CX650E

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven