Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Slippende koppeling bij openen gas

 
Schrijver Tom76
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 5 sept. 2020 23:11 
Hallo,
Ik heb ondertussen al 400km getoerd met de CX500 en hij rijdt fantastisch. Ik merk echter dat in de hogere versnellingen (vanaf 3de) dat wannneer ik bv aan 3000 toeren rijd, en dan plots vol gas geef, dat de motor hoog in toeren gaat, maar er niet echt power op het achterwiel komt. Mijn koppelingshendel gebruik ik uiteraard niet, maar het lijkt alsof de koppeling slipt. Ik heb de koppelingshendel al beter ingesteld. Er is nu ongeveer 1cm vrij spel aan het hendel.
Wat zou dit kunnen zijn? De koppelingsplaten toch?
In de lagere versnellingen trekt hij wel gewoon door.
Bedankt alvast voor jullie input
Tom

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 6 sept. 2020 09:46 
klopt, meestal 3e versnelling. Reden, in 1 en 2 kan het blok zijn vermogen kwijt aan achter wiel, en zal je niet veel merken dat er wat slip is. Echter in 3e versnelling kan het achterwiel winnen van het vermogen blok, er kan niet snel genoeg vermogen weg gezet worden, en dan kan de crukas het wel gaan winnen, en op het moment dat dan de platen gaan slippen, dan kan de koppeling het ook niet meer houden. Vergeet niet dat de platen in de olie liggen. Op de platen zitten groeven die de olie af moeten voeren. Om dat de platen zijn versleten, heb je minder druk op de platen staan, er kan minder snel olie worden afgevoerd door de groeven, en de platen zelf zijn ook nog eens glad, vervuild waardoor grip op de stalen voering platen ook minder wordt. Dit eventueel in combinatie met goed werkende olie kan de platen doen slippen. Er gaan verhalen rond dat als je de platen in thinner legt, om met remmen reiniger schoon maakt dat het weer goed is. Ik raad aan om de platen te vervangen. Dan ben je klaar, is het gelijk goed.

Als jij met koude motor hem in zijn 1 zet wil de motorfiets al weg trekken, terwijl je de koppeling in hebt. Soms ook lastig in zijn vrij te krijgen. Slippen in 3e versnelling. Dit zijn allemaal gevolgen van versleten, oude platen. Let op, koppelingskabel moet wel degelijk goed zijn, vervang deze eventueel ook bij het vervangen van de platen, je hebt de boel toch los. Tevens ga ik er van uit dat de centrale moer op de koppelingsas wel vast zit.
Kijk op mijn site marcobecker.nl voor onderdelen. Kijk op mijn you tube kanaal over uitleg koppeling.

Groetjes marco becker marcobecker@zonnet.nl
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 6 sept. 2020 09:51 
Verkeerde olie , of versleten platen , veren versleten geloof ik niet in.
Meestal is het goed kopen of verkeerde olie.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 6 sept. 2020 20:53 
Mooi verhaal, Marco. Soms wint het achterwiel het dus van het blok. Zou dit effect nog sneller optreden als je een bredere achterband hebt?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 6 sept. 2020 21:26 
Ik heb ooit op mijn CX500 precies hetzelfde gehad. Het leek alsof de koppeling het gas niet kon bijhouden. Maar na een paar minuten 'pakte' de motor het extra vermogen toch wel op. De oplossing? In de eerste plaats de3 juiste voorgeschreven olie, en daarna ook nog de kopplelingskabel vervangen. En het was een groot verschil !!

Harmony,
Hans.
( heeft nog wel de verhalen.... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Tom76
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 8 sept. 2020 12:17 
bedankt voor de reacties allemaal, ik vrees dus dat ik mijn koppeling ga moeten vervangen. zou het wel nog even uitstellen tot het slechter weer wordt (dan kan ik mijn garage kruipen ipv rond te rijden). kan het kwaad om zo nog even rond te toeren?
Tom

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 8 sept. 2020 16:26 
Of het kwaad kan? Ik denk het niet.... (maar ik denk ook wel eens verkeerd) ... Het slipt... rekening mee houden.

Ik zou eerst het goedkoopste, en makkelijkste proberen, met name de olie vervangen. Als tweede zou een andere koppelingskabel het probleem kunnen oplossen, en als het dan nog niet naar tevredenheid gaat, dan kun je altijd nog de platen gaan vervangen.....

Of als je per se om werk verlegen zit.....

Harmony,
Hans.
( eerst simpel, dan pas moeilijk doen ... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 8 sept. 2020 19:22 | Aangepast door: amsilverwing 
test
als de motor uitstaat
De koppelingskabel gewoon inknijpen dan rustig loslaten ,en beneden bij de koppeling
Zit de kabel aan een hefboom die moet je een klein beetje naar boven kunnen bewegen op de hand voor je druk voelt van de koppeling.
Dan is de kabel goed.

kan het kwaad om zo nog even rond te toeren
nee dat kan geen kwaat als je rustig je gas open draaid zal deze niet slippen.
van uit gaan dat er niets kapot is , alleen versleten.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Tom76
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 9 sept. 2020 12:09 
Hallo,

inzake mijn motorolie : ik heb deze gebruikt : Misteroil.be/nl-be/product 569/repsol moto 4t

dit zou geschikt moeten zijn voor een natte koppeling (API SL · JASO T 903:2011 MA & MA2). zou dit dan toch de verkeerde olie zijn?

ik doe ook nog eens de test met koppelingskabel.

mvg,

Tom

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 9 sept. 2020 17:38 
JASO T903: prestaties garanderen
Cruciaal voor het begrijpen van de unieke vereisten voor smeermiddelen voor motorfietsen en scooters is JASO T903, de wereldwijd erkende norm voor smeermiddelen voor 4-takt motorfietsen. JASO T903 werd in 1998 geïntroduceerd als reactie op het toegenomen gebruik van wrijvingsmodificatietechnologie voor verbeteringen in het brandstofverbruik in smeermiddelformuleringen voor personenauto's. De meeste wrijvingsmodificatoren zijn niet compatibel met de natte koppelingssystemen die veel voorkomen in motorfietsen en maakten nieuwe normen voor motorfietssmeermiddelen noodzakelijk om voldoende koppelingsprestaties te leveren.

Zo stelt JASO T903 twee prestatiecategorieën vast: MA voor motorfietsen met natte koppeling en MB voor motorfietsen met automatische transmissie (scooters).
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver MAST

Moderator 
#11 | Geplaatst: 9 sept. 2020 19:01 | Aangepast door: MAST 
De cx vind 10-W40 prima.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 9 sept. 2020 20:14 
voor meer info, kijk gerust op mijn you tube kanaal.
Daar heb ik veel uitleg over de koppeling staan.
Google bijvoorbeeld eens op: marco becker cx500 koppeling. en je hebt weer een avond plezier.
Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Tom76
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 9 sept. 2020 20:55 
Hallo,
Het is inderdaad 10W40 olie die ik heb. En wel degelijk MA2 dus voor natte koppeling.

Ik heb de test van amsilverwing ook nog gedaan en mijn koppeling stond nog te strak. Heb het aangepast en het lijkt al beter. Enkel wanneer ik echt volgas geef in hogere Vitesse dan slipt hij nog door...

Marco : ik bekijk zeker uw filmpjes. Heb er al veel van opgestoken

Bedankt allen

Tom

Schrijver norby
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 10 sept. 2020 17:11 
ah het woord vitesse, dan weten we dat je uit belgie komt!!!
nb

Schrijver Tom76
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 10 sept. 2020 20:14 
Inderdaad een Vlaming uit de streek rond Gent

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Slippende koppeling bij openen gas

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven