Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Temperatuur meter gaat van hoog naar laag naar hoog naar ....

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver jakob

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 4 okt. 2020 22:54 | Aangepast door: jakob 
Ik heb dit jaar hèèl weinig gereden met de 650E om 3 redenen: ik heb nog een hele leuke ander motorfiets, bijna geen toertochten en/of treffens EN een storing in de 650E.
Wat betreft de storing, voordat ik alles ga demonteren wil ik graag met de vakmannen/ vrouwen hier sparren wat het mogelijk kan zijn.

Mijn temperatuurmeter gaat na een stukje rijden ineens heel snel in het rood. Als ik bv de richtingaanwijzers aanzet zakt hij weer langzaam terug naar normaal. En zo herhaald het proces zich weer na een aantal kilometers. Voor mij een teken dat er waarschijnlijk een massa probleem is. Nu heb ik 2 vragen:
1) heb ik de juiste conclusie getrokken?
2) Zou het logisch zijn dat het (massa)probleem ergens nabij de cockpit zit?

voor de goede orde: verder geen elektra problemen (voor zover ik weet )

Gr. Jakob
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 4 okt. 2020 23:26 
Wordt het blok ook heet of blijft de temperatuur "normaal"?. In het dashboard van mijn 650 zit geen 7 Volt regelaar voor de temperatuurmeter maar ik heb een dashboard liggen waar die wel in zit. Misschien heb jij die ook en is er iets mis mee.
Aardeprobleem kan ook.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver jakob

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 4 okt. 2020 23:27 
Blok wordt niet warmer, het zit hem echt in de meter
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 5 okt. 2020 00:34 
Zelf geen E, maar kon 't toch niet laten dit ff na te kijken - geen 7V? Volgens de schema's heeft een 500E wel een 7V regelaar net als de oer-CX, maar de 650E inderdaad niet zie ik, weer wat geleerd. Die functie (constant voltage voor meting) hebben ze dan blijkbaar ik ondergebracht in de gecombineerde benzine/temp meter zelf. Netjes hoor.

Een contact probleem daar zou dus goed kunnen. Benzine meter wel normaal?

Plezier, Frans.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver jakob

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 5 okt. 2020 06:20 | Aangepast door: jakob 
Yep, de benzinemeter blijft het gewoon doen.
Als beiden "gevoed" worden door hetzelfde dan zou de "afvoer" ook hetzelfde zijn.
En dan zou een massaprobleem weer van het verdachtenlijstje gestreept kunnen worden.

Word er toch ergens een foute spanning gemeten? Als ik stroom ga gebruiken (knipperlicht aanzetten) zakt de brandstofmeter.
Dus waarschijnlijk zoeken in de (zoals Frans zegt) de combi benzine/ temp. meter?

Gr. Jakob
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver jakob

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 5 okt. 2020 15:50 
En ik word even flink gecorrigeerd door de wederhelft. Ik schijn bij een van de laatste ritten gezegd te hebben dat nu de brandstofmeter ook met de temperatuurmeter mee danst. Tja, ik durf haar niet tegen te spreken want ik weet het niet (meer).....
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 5 okt. 2020 16:13 
jakob:
Word er toch ergens een foute spanning gemeten? Als ik stroom ga gebruiken (knipperlicht aanzetten) zakt de brandstofmeter.

Welke meter zakt er, de brandstof- of de temperatuurmeter?
Of beide?
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver jakob

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 5 okt. 2020 16:33 
Bij het aanzetten van b.v de knipperlicht gaat de temperatuur meter weer geleidelijk aan terug naar zijn normale stand.
Het schommelen van de benzinemeter staat mij niet meer bij, laat staan wat hij doet als ik de knipperlichten aan doe

(kan het op dit moment niet controleren want ik heb de tank eraf. Membraam van de vacuum benzinekraan is stuk).
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver udent

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 5 okt. 2020 21:35 
Wat is de accuspanning bij lopende motor?
Kijk naar de massa's van accu t/m de combi meter(dashboard), evt een extra massa kabel even van combi naar accu maken.
Moet een massa probleem zijn, de groene kabels, gr Theo
theo cx ds

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 6 okt. 2020 19:19 
ik weet zo niet wat de oorzaak is.
Loop alle elektra aansluit punten langs.

Opmerking,
cx500e euro sport, en cx650e euro sport hebben 2 verschillende cock pitjes. De een met 7 volt blokje de andere heeft het iets anders zitten.
En dat maakt het lastig, want ik heb van die nu net niet genoeg kennis.
Wel dus op letten of je de 500 pakt of de 650, dus zoek naar de juiste.

Laten we nog even terug gaan naar het probleem.
Vreemd dat richting aan wijzer dit effect heeft.
Ik zie geen verband.
Eerder lijkt het er op dat ergens de meet draad tegen massa aan komt op de één of andere manier, en als dat gebeurd, dan slaat meter vol uit.

Dus ik zou het op dit moment niet weten.
Verzoek, vervang alles zekeringen onder het stuur kapje.
Loop alles punten na achter op cock pit.
meer kan ik er nu niet van maken.
groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver jakob

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 6 okt. 2020 22:34 | Aangepast door: jakob 
Dank voor alle input.
Cockpit helemaal open gemaakt en constateerde dat de 9-pins stekker wel hèèèèl gemakkelijk los te maken was.
Kans is groot dat dit de probleem veroorzaker is.

Volgens het handboek kan ik de hulpspanningsregelaar doormeten (specifiek voor de 650E) Heb nu alles open liggen, dus > meten = weten. Hiervoor moet ik de groen/ zwarte draad en een massa punt hebben.
In/ onder/ achter de cockpit geen hulspanningsregelaar te vinden met een groen/ zwarte draad eraan. Iemand een idee waar deze kan vinden?

Heb wat pakkingen en de membraam voor de vacuum brandstofkraan in bestelling. Als het binnen is en aangesloten kan ik een testrit maken en laat ik het weten of de storing verdwenen is.

Gr. Jakob
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 7 okt. 2020 13:50 | Aangepast door: amsilverwing 
aan de temperatuurmeter zit een draad y = geel deze draad gaat naar de 7 v regelaar.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 7 okt. 2020 14:43 | Aangepast door: brinkcx 
Volgens het enige schema dat ik kan vinden (in Engelstalige Hayes boek) voor de 500E en 650E :

- de 650 heeft GEEN 7v regelaar (500 E wel !) - klopt met Honda onderdelen boek en er valt dus ook niks bijzonders te meten. Geldt NIET voor andere 650's.

- van de meter zelf op de 650E gaat groen/zwart zo te zien in het (cockpit?)harnas naar zwart/bruin, apart in schema vermeld expliciet voor de 650E - dus geen 7V regelaar, direct aan geschakelde 12V.

- wel via die connector, als die gammel is krijg je idd zeker problemen

- aardig : groen/zwart komt niet voor als in de Honda lijst van kleur coderingen, mogelijk alleen stukje bij de meter vanwege externe fabrikant ?

Meer ga ik er niet van zeggen, anders moet ik eerst even een 650E gaan kopen om het in het echt te bekijken. Al dat boekjes papier is heel geduldig maar klopt zeker niet altijd, ook de schemaatjes van Honda zelf bevatten wel eens foutjes.

Plezier, Frans

(ik zal de draad kleuren lijst nog eens aan onze verheven webmaster sturen, kan dan bij de schema's op de site)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver jakob

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 7 okt. 2020 17:05 
altijd handig een draad kleuren lijst

Is er trouwens iemand die een draad kleuren schema heeft van de CX650E ?

Jakob
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 7 okt. 2020 17:28 | Aangepast door: amsilverwing 
Frans
ik heb drie verschillende types bedradingsschema.
De cx500 E-C en de cx650 E-D modellen.
En van de cx650 c ,modellen.
En een cx650 c zonder benzine meter.
Je hebt een schema waar er gewerkt word met een 7 v blokje.
En een schema g/bk gekoppeld zit aan de benz meter en g/b naar het thermostaat huis gaat
Dus zonder 7 v blokje
Deze is dan zonder 7v blokje.

Als je een storing hebt in je 12 volt dan zal denk ik de temperatuur meter zakken en niet naar het rode vlak gaan.
Wel als de draad die naar je thermostaat gaat contact maakt met aarde.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Temperatuur meter gaat van hoog naar laag naar hoog naar ....

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven