Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /   
 

Hedgehog DOS - Scrambler

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver NickHeijman
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 31 okt. 2020 14:37 | Aangepast door: NickHeijman 
Goedendag allemaal,

Hierbij mijn CX500 1980 scrambler project.

De to-do lijst:

Blok:
- stralen
- spuiten (beige/zwart)
- startmotor overhaal
- stator overhaal
- cyl.kop overhaal

Frame:
- Strippen
- Subframe maken
- Zit maken
- Nieuwe vering
- Voorvork opfrissen
- Velgen opfrissen en spuiten
- CDI & B-box houder maken

Electra:
- Nieuwe kabelboom maken
- B-box installeren (hoort bij de kabelboom maken)
- Nieuwe stuur controls
- Gelijkrichter checken (anders een nieuwe)
- CDI oem behouden
- Nieuwe koplamp
- Nieuwe richting aanwijzers
- Nieuw rem/rij licht achter

Tank:
- Strippen
- Uitdeuken/plamuren
- Spuiten

Uiteraard allemaal kleine puntjes op de i echter de to-do is alles in grote lijken.

Foto's volgen van het process.

Groeten,
Nick

UPDATES:

Nummer 1:
Blok openmaken en eens kijken wat we aantreffen.
Nadat ik de motor in onderdelen heb gekocht en thuis in de garage uitgestalt heb zat ik redelijk op de schopstoel. HOE ZAL HET BLOK ERUIT ZIEN??????

Nou daar ging ik dan, dopje 8, 10 en 12 in de aanslag, bak voor de olie en een dop 19 om het blok te laten rond draaien.
Inderdaad eerst eens het blok laten draaien, dopje eraf nummer 19 erop en zo soepel als een klontje boter in een goed warme pan ging ze rond.

BIG SMILE!

Daarna de olie plug eruit (er liep nog een prima liter uit het blok), olie filter eraf (die zag er proper uit!) en de carters los maken en de schade bekijken.

De ketting:
In top vorm en recent vervangen.

Stator:
In top vorm en ook recent vervangen.

Daarna de koppen eraf, dit ging soepeltjes en ook daar geen beren op de weg.

Algehele eerste indruk, dat het een mooi blok is (wat ketting inslag schade van de oude ketting maar echt minimaal) schone zuigers, mooie kleppen en geen olie/koelvloeistof gemengd.
Ook de pakkingen zagen er vrij nieuw uit.

Zie foto's:





Nummer 2:

Nu alles uit elkaar ligt, schoon gemaakt is kan ik de boel laten stralen bij een kennis.
Alles afdoppen was nog even wat werk maar het is gelukt.

Nu is het een kleur kiezen, verf (VHT lak), pakkingen en keringen bestellen zodat het blok er straks netjes bij staat.

Zie foto's:


Nummer 3:

Een van de twee cylinders had naar mijn idee toch wat aanslag en last van het stilstaan. De uitlaat kleppen gestraald, gecheckt op scheuren en daarna weer gemonteerd en gelapt.
Hoedjes vervangen en de boel weer in elkaar gezet.

Nummer 4:

Spuiten van het blok in delen.
Eerst heb ik het blok in zijn geheel in de primer gezet, dit was goed te doen en net zo makkelijk.

Daarna heb ik het middelblok gespoten in de kleur Beige, zo ook de koppen en deze heb ik in de oven afgebakken.
De klep deksels en cyl.kop deksels worden zwart ook van VHT.

Dat ziet er dan zo uit, zie foto's:









Nummer 5:
Het frame, ja dat is en blijft toch altijd een ding. Iets wat net als het blok, moet kloppen.
Ik zie veel MONOSHOCK conversies, eventueel de achterbrug verstevigen. Dit was mijn plan ook, echter de vrouw klopte op mijn schouder en zei: Je gaat toch niet weer een 1 zitter bouwen hea !! Ik wil achterop kunnen. Daarom ook de titel, Scrambler. Want het word in deze een twee zitter met behoud van DUO SHOCKS.

Wel heb ik het volledige achterwerk eraf geknald, want het sub-frame maak ik volledig nieuw in lijn met de tank en daarbij ook nieuwe montage punten voor de vering.

Zie hier het frame voor en na het slijpen en ook mijn nieuwe veren set. (Het oranje word nog zwart of beide)







Nummer 6:
We zijn weer een paar dagen/weken verder, intussen ben ik druk bezig met een BMW K75 voor een klant en tussendoor pak ik de CX aan.
Het was echt even aan kloten met het subframe. Veel meten, waterpas zetten van het blok en zorgen dat alles op maat is.

Dat is gelukt, althans dat vind ik zelf! Eerst wilde ik voor een mono-shock gaan maar aangezien mijn vriendin eens mee wilt ben ik voor duo shock gegaan. Anders heb ik een achterbrug en veer nodig zo sterk dat heel de motor uit proportie valt.

Hierbij de foto's van het subframe!




Honda CX500 - '80

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 31 okt. 2020 21:05 
Hallo Nick, dat is een flinke 'to do' lijst! Heb je er ook wat foto's bij? Hoe de cx nu is en tijdens de ombouw?
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 31 okt. 2020 23:09 
Jij bent wel weer zoet voorlopig Niks vervelen in quarantaine !

Als je toch stator en cylinder koppen overhaalt dan beter ook nokkenasketting, waterpomp keerring op de lijst zetten. En ik zou de OEM CDI vervangen door een Ignitech (of vergelijkbaar), dan hoeft je ook geen (dure/niet te krijgen) CDI stator te vinden.

Plezier (moet lukken!), Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver NickHeijman
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 1 nov. 2020 11:13 | Aangepast door: NickHeijman 
Hi Mast, Brinkcx,

Bedankt voor de aanmoediging, ik zal het nodig hebben hihi.

Zo staat de motor er nu bij (heb hem in onderdelen gekocht hahaha)

Blok en frame

Frame

Het is zeker een TO-DO list en hoef me niet te vervelen. Foto's volgen snel, ik had nog geen super goed licht in de garage en heb wat foto's gemaakt van het blok welke nu in de verf staat allen het eind resultaat staat nog niet strak op de foto.

Wat ik tot nu to heb gedaan zal ik updaten in de originele post met foto's.

Wat betreft de CDI, ik weet dat in 2005 de stator vervangen is, deze ziet er nog goed en netjes uit zover ik het kan zien. Ook de CDI opnemer blokjes zijn toen vervangen.
Het blok heeft 3-4 jaar stil gestaan en niet veel KM's gelopen sinds 2005. Ik neem de gok dat dat deel goed is en bespaar het geld voor de IGNITECH CDI.

Vragen zal ik nog wel hebben gedurende het process.

Thanks !
Honda CX500 - '80

Schrijver coenox

Voorzitter 
#5 | Geplaatst: 1 nov. 2020 16:36 
Ik volg
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver NickHeijman
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 5 nov. 2020 15:41 
coenox
Yeah!!!

Heb al wat foto's geüpload, zie bestaande post.
Honda CX500 - '80

Schrijver coenox

Voorzitter 
#7 | Geplaatst: 5 nov. 2020 20:38 
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 6 nov. 2020 19:54 | Aangepast door: JiMi 
Hoi,

Mooi project!

"wat ketting inslag schade van de oude ketting maar echt minimaal"
Dat is een teken dat het blok redelijk tot goed onderhouden is. In ieder geval niet slecht onderhouden. Dat is een goed teken.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver NickHeijman
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 7 nov. 2020 15:36 
JiMi
Thanks Jimi!

Zeker goed onderhouden, de cardan as ziet er puik uit. Ook de kop pakkingen, zuigers en kleppen zagen er uit als recent onderhouden.

Ik vervang preventief de pakkingen en o-ringen, daar het blok 3 jaar stil heeft gestaan.

Ben benieuwd wat jullie er straks van gaan vinden.

Cheers en goed weekend.

Nick
Honda CX500 - '80

Schrijver NickHeijman
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 26 nov. 2020 16:31 
Nieuwe update online!

Morgen zal ik de nieuwe update over de voorgang online zetten.

Cheers,
Nick
Honda CX500 - '80

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 26 nov. 2020 22:03 
Je weet het wel spannend te maken
Maar ik kom morgen weer even kijken.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 27 nov. 2020 17:24 
Verbouwen vind ik wat zonde... maar ben wel heel benieuwd, zoveel zorg en aandacht!

Schrijver NickHeijman
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 1 dec. 2020 19:17 
JiMi:
Je weet het wel spannend te maken

JiMi

Excuus ik had wat vertraging op de lijn haha, nu de foto's geplaatst van de laatste update - Het subframe!

Een nieuwe tank van een CG125 replica tank, hoop dat het past bij de vormen en lijnen van de motor. In gedachte wel, nu zien hoe de praktijk uitwerkt.

certifiable:
Verbouwen vind ik wat zonde... maar ben wel heel benieuwd, zoveel zorg en aandacht!

certifiable

Snap ik en ben ik het deels mee eens. Als je een in zo goed als top staat motor sloopt voor een project zou ik zeggen zonde!
Gelukkig heb ik een zogenoemde BARN find gevonden. Een volledige motor in onderdelen, waar de helft van mist dat wel.
Ik mis diverse bouten, kappen en weet ik het wat.

Wat is er wel, een blok, frame, velgen, vork, tank en carb set. Ik denk dat ik er dan wel ben hahaha.

Bedankt voor de reactie, zeker met zorg en aandacht.

Probeer regelmatig te updaten als het lukt met de foto;s

Cheers,
Nick
Honda CX500 - '80

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 2 dec. 2020 09:51 
Mooi werk. Vind het altijd wel knap hoe mensen dat goed uitgelijnd krijgen met al die gekke bochten e.d.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver NickHeijman
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 2 dec. 2020 11:56 
JiMi
Bedankt, het koste me een avond of 4-5 om alles goed te krijgen.
Onder mijn huidige tank/nieuwe tank komt de B-box, CDI en alle bekabeling. Hiervoor most ik alles ook goed hebben onder de tank voordat ik deze kon uitlijnen op het frame.
Daarna het subframe uitlijnen en hechten.

100x nameten en uit eindelijk is alles gelukt zoals ik het voor ogen had. Het zal allemaal vast makkelijker kunnen, echter dit werkte voor mij goed.

Tot de volgende update
Honda CX500 - '80

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /
 Hedgehog DOS - Scrambler

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven