Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Carbs CX650E schoongemaakt na remluchtprobleem

 
Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 13 nov. 2020 12:20 
Zoals jullie nu weten ben ik vanaf begin van dit jaar bezig met het weer helemaal in orde krijgen van een CX650E uit 1983. Deze motor heeft jaren stilgestaan.
Tijdens zo'n proces moet je wel eens een beroep doen op tussenoplossingen die je even uit de brand helpen omdat de gemonteerde delen problemen geven. Op de aanwezige carbs liep de motor wel maar gaf in het overneemgedeelte flinke knallen in de uitlaat.
Daarom week ik uit naar een set carbs van een Nederlandse CX van Kuip Willem, mijn sleutelmaat in ons CX-HOK. De mijne is trouwens een Canadees waar een acceleratiepomp op zit.
Op de geleende carbs liep de motor prachtig mooi.

Onlangs was toch de tijd gekomen om eens naar de oorspronkelijke carbs te kijken wat de problemen waren.
Ze waren licht vuil van binnen met wat harde aanslag onderin de vlotterkamers. Verder leek alles wel netjes in orde. Allereerst ben ik eens begonnen om te kijken of de acceleratiepomp het eigenlijk wel deed want wie weet wat dat voor complicaties zou kunnen geven. Al snel bleek dat de pomp niet volliep met benzine dus ook geen extra straaltje bij volgas. Alleen lucht.
In de desbetreffende vlotterkamer waar hij tegenaan gemonteerd is bleek een miniem gaatje te zitten voor het vullen van de pomp na twee of drie keer draaien met het gas. Dat gaatje zat dus dicht. Opengemaakt en even testen met een opstelling in de bankschroef. Om het te zien moet je dus in de venturi kijken en ja hoor...... ik kreeg de lading benzine recht in mijn gezicht. Gelukkig dat ik een bril op had.
Dit alles gaf echter zoals te verwachten geen enkele verbetering in het overneemgedeelte en de klappen in de uitlaat bleven.

Nu besloten om het echt grondig uit te zoeken en alle sproeiers e.d. losgedraaid. Dat zijn de sec.sproeier met 118 die in de naaldsproeierhouder zit die er ook uit kan. De primaire hoofdsproeier met 78 kan er ook zo uitgedraaid worden. Ook het gebogen plaatje in de klok verwijderd om te kijken naar de openingen daaronder.
Dit had ik al eens eerder gedaan en zag er ook nu allemaal goed uit. Nu eens verder gekeken onder het rubber dopje of ik de remluchtsproeier er uit kon krijgen. Dat lukte en de remluchtgaatjes waren allemaal mooi open. Echter het hoofdkanaal waar ze toegang toe hebben zat helemaal dicht met een hard soort sediment. Eerst met een draad uit een staalborstel open gemaakt en later helemaal met een speciaal prikkertje. Ook in de andere carburateur trof ik de identieke situatie aan. Hier ook gaatje opengemaakt.
Omdat alles nu zo gedemonteerd was heb ik toen besloten om de carbs een paar uur in de ultrasoonbak te gooien.

Nadat alles goed schoon was: afspoelen met water en daarna met WD40 inspuiten en afblazen.
Alles weer gemonteerd.

Tot mijn grote genoegen sloeg de motor gelijk aan en gaf geen knallen meer in de uitlaat door het te rijke mengsel in het overneemgedeelte dat erin kwam bij gebrek aan remlucht.
Kortom weer een probleem opgelost.
Hopelijk vinden jullie dit verhaal de moeite waard om te lezen.
Gr,
Jaap

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 13 nov. 2020 12:32 
Mooi verhaal. En weer wat gehoord / hgeleerd.
Niet dat ik een CX650E heb, maar toch ....

Harmony,
Hans.
( wel 650, maar geen CX650 )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 13 nov. 2020 13:22 
Hallo J,

Mooi beschreven, die gaatjes en kanaaltjes zijn altijd de lastigste als ze dicht zitten. Nou heb ik toevallig een andere 650 met mogelijk ook zo'n constipatie geval ,je kan niet bij de kanaaltjes komen... maar vorige week was ineens de fles met "ultrasoon reiniger voor carburateurs" leeg. Wat gebruik jij daarvoor? Ik kon zo snel even geen nieuwe vinden anders dan extreem duur (>25 Euro /liter).

Plezier, Frans

(en die 650 hier rijdt inmiddels, nou nog even nieuwe banden en nog wat van die kleinigheidjes)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 13 nov. 2020 15:36 
Hallo Frans,
Zelf heb ik geen ultrasoonbak maar bij een dicht bijzijnde, bevriende motorzaak kan ik altijd zo terecht. Ik heb geen flauw benul van wat zij daar gebruiken.
Succes,
Jaap

Schrijver MAST

Moderator 
#5 | Geplaatst: 13 nov. 2020 18:17 
Mooi verhaal Jaap! Wat bedoel je met remlucht? Ik ga ook eens kijken naar die sproeier/gaatjes want mijn 650 ploft ook soms.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 13 nov. 2020 18:49 | Aangepast door: Jaime Pescador 
Beste Marcel,

Hieronder een uitleg van de werking van remluchtsproeiers.

remluchtsproeiers

betekenis & definitie

Apparaat (sproeier) om te voorkomen dat in verhouding tot de hoeveelheid lucht een te grote hoeveelheid benzine wordt afgegeven, wanneer de luchtsnelheid in de carburateur toeneemt b.v. bij het gasgeven naar deellastgebied. Hierbij maakt men gebruik van een mengbuis, een rechtopstaand pijpje, sproeier, waarin in de zijwand talloze gaatjes zijn geboord. De benzine staat in het pijpje tot een bepaalde hoogte, overeenstemmend met het niveau in de vlotterkamer.

Neemt de luchtsnelheid toe en gaat de motor sneller draaien, dan wordt er sterk aan de sproeier gezogen, daalt het niveau in de mengbuis en komen de gaatjes in de zijwand vrij, waardoor met de benzine nu ook lucht wordt meegezogen. Het mengsel wordt dan armer en de samenstelling van het mengsel blijft daardoor vrij constant.

Nog even over jouw ploffende CX650.
In mijn geval had ik natuurlijk een geweldige vergelijkingsmogelijkheid. Op de carbs van Wim draaide hij perfect. Geen enkele plof: niet bij gasgeven en ook niet bij gas loslaten. Dus geen reden om naar lekkages te zoeken in inlaat- en uitlaatsysteem.
Dat kan bij jou natuurlijk nog altijd meespelen.
In ieder geval is het goed om alle sproeiers eens na te lopen en ook de vaak vergeten remluchtsproeiers omdat die net wat verder verstopt onder een rubbertje zitten en je het idee hebt dat ze er moeilijk uit te draaien zijn. Bij mij ging dat met een goed passende schroevendraaier heel makkelijk.
Succes,
Jaap

Schrijver jakob

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 16 dec. 2020 22:38 | Aangepast door: jakob 
Jaap,

Kun je aangeven welk nr de remluchtsproeier is? Hieronder zit toch verder niets?
(Hieronder in de link een schema van de carb)

https://myalbum.com/album/MFwci9WTmQgd

Gr Jakob
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Carbs CX650E schoongemaakt na remluchtprobleem

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven