Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Einde seizoen / winterklaar maken

 
Schrijver stefan
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 20 nov. 2020 22:11 
Hoi. Ik heb afgelopen week het mooie weer benut om de moto nog even een mooi rondje te sturen. Nu lijkt het (gezien de afgelopen jaren) dat ik het motorrijseizoen hiermee heb afgesloten... (of er moet natuurlijk nog mooi weer (dwz 15 graden met zonnetje) langs komen).

Maar nu vraag ik mij af hoe ik de motor optimaal de winter door ga helpen. Eigenlijk deed ik er in het verleden niet veel aan. Nu denk ik echter, wat kan ik wèl doen. Ik dacht het volgende:

- banden wat extra op druk (beide 2,5 bar).
- accu aan de druppellader.
- metalen/chrome delen beschermen (motor staat weliswaar onder een afdakje maar dat is toch vrij 'open'). Dit heb ik echter nog nooit gedaan. Zou het een idee zijn om daarvoor een spuitbus vaseline of wd40 of zoiets 'overal' leeg te spuiten?
- tank volgemaakt met super (E5) benzine.
- carburateurs leeg laten lopen.

Wat ik niet doe: motor in de huiskamer zetten om 'm te vertroetelen.

Ik heb wel eens gehoord dat sommigen een oliewissel doen? Zou dat iets zijn?

Tja en wat nog meer? Ik ben benieuwd naar wat jullie doen.

Groet
Stefan

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 21 nov. 2020 12:32 
Hallo Stefan,

het meeste heb je wel zo te horen. Momenteel heb ik geen motoren die in de winterstop moeten, maar als ik ze wel heb doe ik er meestal weinig bijzonders aan anders dan idd tank vol (E-nul benzine), carbs leeg en ja, verse olie en meestal een vers oliefilter. De olie houdt bij normaal gebruik allerlei verbrandingsproducten en ander afval zwevend of in oplossing, als je dat laat staan gaat het neerslaan in de motor en mogelijk de onderdelen wat aantasten. Gewoon even warm rijden, verversen en weer even warm rijden, wegzetten. Beter vaker de CX ververst met huis-tuin-en-keuken olie dan lang doorgaan met dure (mijn mening, er zijn andere).

En die accu hoeft (als íe goed is) ook niet constant aan de druppellader. Mag wel hoor als je een goede lader hebt, maar ik gebruik tegenwoordig accu's die het ook wel drie maanden volhouden zonder als je ze vol geladen afkoppelt voor de winter (motobatt maar andere goede types zal ook wel gaan). Ze staan dan wel goed vorstvrij.

Plezier, Frans

(die ook met vriezend weer wel eens motor rijdt zolang er geen ijs of zout op de weg ligt)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 21 nov. 2020 15:41 
Ik heb mijn CX wel een paar keer weggezet, op de middenbok, met een krik onder het blok, zodat de banden de grond niet raakten.
Het zou platte kantjes op de band voorkomen, werd er gezegt....

Harmony,
Hans.
( maar ze zeggen zoveel..... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 21 nov. 2020 21:54 
Allemaal goede raadgevingen voor het wegzetten in de winter.
Nog even iets over de gevreesde "platte kantjes" aan de banden van Hans.
In de vorige eeuw zo rond de zeventiger jaren werden de eerste radiaal autobanden nog wel eens voorzien van polyester gordels. Als je die lang op de zelfde plek liet staan dan wilde daar inderdaad wel eens platte kanten aankomen door de vervorming. Soms werd dat weer opgelost door de auto met hard opgepompte banden in de oven bij een spuiter te zetten...... Ook een auto heel lang stil laten staan geeft wel eens putjes in de lagers. Dus zo nu en dan even verplaatsen.

Heden ten dage zijn de karkassen en gordels echter van kevlar, aramide of andere nylon soorten en kennen die problemen dus niet meer. De banden met iets overspanning wegzetten is voldoende om geen problemen te krijgen. Het voorkomt ook vaak zwaar duwen in het voorjaar.....
Gr,
Jaap

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 22 nov. 2020 15:10 
Een volle motobatt kan in de winter heel goed tegen vorst ze zeggen tot min 70 graden
Ik laat de accu gewoon in de motor zitten wel de Polen los maken.
En niet even in de winter starten zonder te gaan rijden dan krijg je condens in het blok.
En wat Frans vertelt verse olie is beter voor de stator met oude olie gaat de lak kappot van de stator.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver stefan
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 29 nov. 2020 18:49 
1 ding heb ik nog niet gehoord: gebruikt iemand iets om Chrome en lak te beschermen? Ik dacht aan vaseline of zoiets?

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Einde seizoen / winterklaar maken

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven