Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Spanningsregelaar vraag

 
Schrijver Bas V
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 2 maart 2021 18:27 | Aangepast door: Bas V 
Hoi!

In de winter mijn GL500 project afgerond. Nieuwe kabelboom met M-unit. Alles werkt en hij rijd super! Alleen...

Bij de eerste testrit viel me al op in de teller. 12V en was aflopend. Toch maar even laadspanning meten. Die is er niet.

De 3 gele draden geven netjes dynamo spanning (20V bij stationair en lopen richting 100v (weet niet exacte waarde) bij hogere toeren. Dat is dus goed.

2e verdachte is de zwarte sensing wire. Deze heb ik aangesloten op de geschakelde 12V van de m-unit (aux). Tevens direct aangesloten gehad op de +, maakt geen verschil, geen laadspanning.

Nou is de redelijk zekere conclusie dat mijn regelaar kapot is. Nu weet ik de verschillende kanalen wel te vinden voor een originele of imitatie CX/GL regelaar. Maar kan een universele regelaar ook? Ze doen toch eigenlijk allemaal hetzelfde?

Alvast bedankt!

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 2 maart 2021 19:19 
Bas ik zou dit niet bij de regelaar zoeken die gaan zelden kapot. Laadspanning is meestal te zoeken bij de stator spijtig genoeg. Heb je die vervangen ? M unit heb ik nog nooit geplaatst dus met wat geluk is het gewoon een foutje bij de aansluiting.

Als je kan doe eens deze stator test :

https://motofaction.org/motorcycles/honda-cx-gl/how-to-check-test-stator-honda-cx500/

En toon eens een foto van dat project !

Schrijver Bas V
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 2 maart 2021 19:49 
Die test heb ik gedaan. Stator geeft ook genoeg, en een gelijkmatige spanning af (op alle 3 de gele draden gelijke waardes)

Rode en zwart zitten aan plus van de accu en min naar frame. Zwarte sensing draad zit aan geschakelde 12v

Probleem is dat de 14,* V niet op de accu komt. De regelaar heeft geen output.

Ik gok toch dat de regelaar te heet is geworden, gezien de plek. De bocht is ingewrapt met hitte tape (dus veel minder stralingswarmte) en de regelaar zit in de rijwind:

regelaar

Schrijver Bas V
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 2 maart 2021 19:51 

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 2 maart 2021 20:13 
Hier zou ik ook denken dat het geen ideale locatie is qua warmte. Ik zou hem elders plaatsen maar is toch vreemd. Bij mij zit die gemonteerd onder de achterzit. Ik zou toch een type cx500 regulator zoeken ipv gewoon universeel alhoewel ik ook denk dat het geen kwaad kan. Anderen weten er mss meer over.

Wel een knap project!!

Schrijver Bas V
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 2 maart 2021 20:18 
Dankjewel!

Ik gok op een oude regelaar die net het laatste zetje heeft gehad door warmte. Ik ben een beetje eigenwijs. Volgende komt op dezelfde plek met een warmte schildje 🤣

Schrijver Bas V
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 2 maart 2021 20:33 
Oorzaak al gevonden. 30A zekering in de starter solenoid doorgefikt. Waarom is vraag 2 🤪

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 2 maart 2021 20:47 | Aangepast door: brinkcx 
Een moderne universele zoals bv SH775 kan prima werken, beter zelfs. Kost wel wat, de goedkope versies (vaak FA020 imitaties en zo) van het internet beter vermijden, kwaliteit te onzeker.

Als je een bekend goede "oude" hebt kan dat natuurlijk ook prima. De regelaar van een CX met Ti ontsteking is overigens iets zwaarder dan die van de CDI versies, gewoon omdat de stator wat meer vermogen kan leveren. Let op bekabeling en connectors, die geven wel vaker narigheid rond de regelaar, die dingen zelf zelden. En 't lijkt me ook wel een erg warm plaatsje, da's waar.

Plezier, Frans

Naschrift volgende dag : Oorzaak al gevonden terwijl ik nog zat te schrijven zie ik, mooi, da's dan ook weer opgelost
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Bas V
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 2 maart 2021 21:31 
Hier hoort volgens mij een andere zekering, een flat fuse zegt google.

Dit is een koper draadje?

zekering?

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 2 maart 2021 22:05 
Hier wordt vaak een 30A zwevende steekzekering gemonteerd. Origineel is het een platte 30A ,lijkt lood, van Honda.

Gr. Henk
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver MAST

Moderator 
#11 | Geplaatst: 3 maart 2021 09:56 
De originele van Honda: zweefzekering Marco Becker verkoopt ze.
Je kan, zoals Henk al zei, ook een zwevende steekzekering inbouwen. Zoiets: steekzekering houder. O.a. HIER te koop.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 3 maart 2021 12:47 | Aangepast door: Hansv 
Opgezocht wat een m-unit is.....
Ook een schematje gevonden. En ja, als je zoveel verbeterd....

Toch, standaard (vies woord, ik weet het) is de zwarte draad vanaf/naar de spannings regelaar 13,8 volt. Op het gevonden schema van de M-unit is deze draad echter aan massa geknoopt.
zie schema m-unit

En als die draad ook op een GL naar de sonsor ingang van de spanningsregelaar gaat (die de spanning op 13,8 wil houden om de accu te laden) tja, dan kan er wat gebeuren.

Harmony,
Hans.
( pakt soms het schema erbij, en ziet dan vreemde dingen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 3 maart 2021 17:15 
De werking van de zwarte draad aan de regelaar is op een GL500/650 gelijk aan die op de CX500. Standaard achter contactslot aangesloten op de zwarte bedrading daar. Zelf verbind ik 'm direct naar rood/wit aan de uitgang van de regelaar als al eens eerder hier besproken.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Spanningsregelaar vraag

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven