Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Start na stilstand

 
Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 22 maart 2021 21:27 
Beste CX-ers,

Deze zomer word ik 71 en dan weet je niet hoe lang je nog rijdt. Mijn 80-er Custom loopt na vervanging van de stator, plaatsing Ignitech + nieuwe bobines, bougiekabels en -kappen weer als vanouds. Misschien zelfs beter, in ieder geval zuiniger (1L op ca. 25km). Deze motor blijft bij de Baas tot één van beiden de geest geeft. Ik heb over de afgelopen jaren regelmatig aan dit forum bijgedragen maar nooit deze vraag gesteld.

Er doet zich één (half)probleem voor: moeizame start na een paar weken stilstand. Met de nieuwe ontsteking slaat de motor onmiddellijk aan, als hij recent nog gebruikt is. Na weken en soms ook enkele dagen stilstand moet ik eindeloos doorstarten voordat de zaak op gang komt. Het lijkt erop dat de carbs te weinig brandstof hebben. Bij mijn UK oldtimers geen enkel probleem: vlotteren tot de zaak overloopt. Je moet sowieso trappen, dus er kan geen accu leeglopen.

De CX heeft geen kick-starter en, voor zover ik weet, geen vlotter. Ik moet dus heel lang starten op de startmotor. Thuis geen probleem: als de motor lang stil heeft gestaan, zet ik de klemmen van de acculader op de + en - van de accu. Dan komt de zaak wel op gang. Op vakantie in Italië (week stil gestaan bij heet weer) ben ik weleens aangeduwd. Vind ik gênant: een CX hoort het te doen. Toch een soort Toyota of Mazda onder de motoren! Een paar honderd "ervaringsdeskundigen" weten meer dan ik. Wat doet men in zo'n geval?

Groet uit Tilburg,

Peter van der Schee

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 22 maart 2021 22:00 
Heel herkenbaar. Ik zorg er altijd voor dat ik de motor met lege carburateurs wegzet. Zodra ik hem na een paar weken stilstand weer in gebruik neem dan kraantje open en lekker verse benzine in de carburateurs laten lopen. Hij start dan heel snel.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver coenox

Voorzitter 
#3 | Geplaatst: 22 maart 2021 22:01 | Aangepast door: coenox 
Hoi Peter,

Indrukwekkend hoor, 1 op 25.

Vraag: laat je de carbs leeglopen voor of na de paar weken stilstand? Sommige exemplaren zijn gevoelig voor het verloop van de - kuch - moderne benzine.

Groeten Coen
(die hoopt nog tot lang na zijn 71ste te mogen rijden)

Edit: Jimmi en ik kwamen tegelijkertijd op dezelfde gedachte 😂
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 23 maart 2021 09:18 
Het slechte starten na een langere periode van stilstand was vroeger ook wel een probleem en is bij moderne benzines wel wat verergerd. Inderdaad niet bij een Matchless G3LS die ik had want door het vlotteren en overlopen van de Amal vlotterkamer komt daar heel veel verse benzine in. Bij een Keihin is vlotteren onmogelijk en daarom is het een goede methode om de vlotterkamers af te tappen wanneer je verwacht lang niet te rijden. Er is dan geen effect dat de vluchtigste fractie van de benzine uit de vlotterkamers verdampt en er alleen een zwaardere fractie die minder goed ontbrandt over blijft. Je kan natuurlijk ook even de vlotterkamers door laten lopen voordat je gaat starten. Eventueel bakje er onder en de benzine weer terug in de tank. Je ziet het ik denk om het milieu!
Groeten,
Jaap

Schrijver Andre Post
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 23 maart 2021 10:01 
Herkenbaar, langer staan betekent ook bij mijn CX langer starten.
Ook de omgevings temperatuur heeft een grote invloed.
Staat me niets bij dat dat 20 jaar geleden ook zo was, toen werd hij wel dagelijks gebruikt natuurlijk.
Ik heb ook nog een oude 2CV en een Mehari en die doen het ook na weken buiten stilstaan vrijwel direct.
Als het wat langer duurt komt dat door een brandstofpomp die leeg gelopen is.
Misschien zijn de choke veertjes wat aan de slappe kant en is het mengsel gewoon niet rijk genoeg.
CX500C, 20 jaar uitgesteld project rijd weer.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 23 maart 2021 10:33 | Aangepast door: brinkcx 
Ook hier bekend, lokale oplossing is kraantje op gepaste afstand van huis dichtdoen bij terugkomst. Dat werkt, de kunst is dan om 'm voor de deur te laten afslaan Als je te vroeg bent komen de buren wel helpen duwen voo r het laatste stukje (echt waar). Er blijft dan nog wel een beetje benzine in staan natuurlijk, als je de motor echt lang wegzet beter aftappen maar dat is zo'n gedoe, vooral voor rechts waar je gemakshalve niet bij de aftapschroef komt zonder risico de j*tten te branden.

Sommige mensen sluiten ook de bovenste ontluchting van de carburateurs af - heb ik ook tijdje zo gehad - dat werkt ook, maar geeft ander vermaak zoals stotteren bij regen en flat spots in de carburatie.

Verder alles normaal, plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 27 maart 2021 13:45 
Duidelijk dat ik niet als enige met dit probleem te kampen heb; dank voor jullie suggesties. Ik snap dat jullie allemaal adviseren de carbs leeg te rijden en dan de motor weg te zetten. En dan "kraantje open en lekker verse benzine in de carburateurs laten lopen". Gewoon op kracht van de startmotor? Lekker doorspoelen via een vlotter kan immers niet. Trek je de accu niet leeg op die manier?

Afgelopen winter heb ik de motor met "dure" 98 benzine volgetankt en daar een half kopje van een stabilisator in gemengd, speciaal bedoeld voor motoren die een winterslaap houden. De vlotterkamers niet leeg gemaakt. Ik kreeg de motor op de accu aan maar dat had wel enige voeten in aarde.

Groet uit Tilburg en een heel motorvriendelijk 2021 toegewenst. Ik wil dolgraag weer eens een paar CX-lotgenoten ontmoeten en op een terras een "espresso doppio" + makreelsalade gebruiken!

Peter van der Schee

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 27 maart 2021 14:21 
Gewoon met kraantje dicht en lege vlotterkamers weg zetten, voor start dan kraantje gewoon weer open en even wachten tot alles weer vol gelopen is. Da's alles

En wegzetten met "dure" benzine is een uitstekend idee. Wegzetten voor de winter met E10 gevuld is een slecht idee.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 27 maart 2021 22:34 
Ik rij 1/2 tot 1 Km op mijn carbs met de kraan dicht. Na even oefenen weet ik exact waar ik de benzine kraan dicht moet draaien om thuis te komen, lukt geregeld dat hij afslaat als ik er vanaf stap.
Volgende keer voor ik weg rij zet ik de benzinekraan open en start als de carbs vol zijn (na 10 seconde of zo).
Geen probleem met starten op deze manier.

Als ik vergeten ben de carbs leeg te rijden pak ik een schroevendraaier en laat de vlotterkamers leeglopen als de motor meer dan een week heeft stilgestaan.

Groet Erik

Schrijver beinhart

Bestuur 
#10 | Geplaatst: 28 maart 2021 13:14 
Pschee01:
een CX hoort het te doen. Toch een soort Toyota of Mazda onder de motoren!

dan eerder volkswagen...

maar inderdaad vuile benzine eruit laten lopen en schone benzine erin
of leegrijden, ik zet het kraantje ook een straat van te voren al uit.

groetjes werner (rij zelf hyundai)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver norby
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 31 maart 2021 19:20 
werner, ik ben er nog wel hoor, gr norby
nb

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Start na stilstand

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven