Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Vraag over slecht lopende motor.

 
Schrijver Leo Schaap
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 2 april 2021 17:45 
Hai. Ik ben Leo, en ben nieuw hier. Ik heb sinds kort een cx500c uit 79. Van jongs af aan altijd brommers en auto's van Honda gehad, en nu dus ook een motor. Mijn vriendin heeft sinds vorig jaar een 500e, dus nu hebben we allebei een cx

Mijn cx was helemaal standaard, en wil hem zelf gaan ombouwen naar iets wat ik visueel meer bij mij vind passen.
Nu loop ik tegen het volgende probleem aan.
Mijn motor start ongelooflijk snel (dat is niet het probleem uiteraard), loopt perfect stationair, als ik LANGZAAM gas geeft klimt hij in toeren, maar doet moeilijk rond de 2 tot 4000 toeren (op gehoor, want toerenteller doet het nog niet). Hij ploft dan wat, maar bij meer toeren gaat hij weer rap de lucht in. Als ik SNEL het gas open draait, dan slaat hij meteen uit.

Ik heb om te beginnen de bougies en bougiekapjes vervangen (de rubbers waren aardig verteerd). Wilde ook de kabels doen, maar die kun je niet los halen van de bobine. Ook heb ik de rechter bobine maar helemaal vervangen, omdat er aan de oude geknutseld was, dat kon je zien. Alleen heb ik nu feitelijk 2 linker bobines, weet niet of dat uitmaakt? Maar in ieder geval, hij doet nog exact hetzelfde.

Dus middengebied, moeilijk doen en ploffen, daarboven gaat hij er vandoor. Te snel gas vanuit stationair dan slaat hij af.

Iemand hier ervaring mee misschien?
Ik ben nu van plan de carburateurs eens van binnen te gaan bekijken, maar misschien is dat niet nodig?
Als iemand wat weet dan hoor ik het graag!

Bedankt alvast!
CX500C Deluxe

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 2 april 2021 22:22 | Aangepast door: erikcx 
Ha Leo,

Welkom hier, leuk dat er weer een stelletje CXers bij gekomen zijn!

Tja, dat kan een hoop oorzaken hebben... er is echt meer informatie nodig om het juiste antwoord te vinden.....
Heeft de motor goed gelopen?
En heb je er dingen aan veranderd (andere uitlaten, powerfilters oid)?

Dan de standaard zaken: zijn je stekkerverbindingen schoon? de stekkers kunnen oxideren, groen witte uitslag
Doet de stator het goed (gebruik de zoekfunktie boven in dit scherm: stator test) met de zoek funktie kan je veel informatie vinden.
Zitten de juiste sproeiers in je Carburateur? weer de zoekfunktie (<-- klik)
Zijn de weerstanden uit je bougie kappen gehaald? klik
Is je luchtfilter schoon?

Verder is het handig om aan te geven waar je in de buurt woont, als het bij mij in de buurt is kan ik komen kijken....

Succes!
Erik

Schrijver chantal

Bestuur 
#3 | Geplaatst: 3 april 2021 07:23 
hey leo, welkom hier.

Pakt hij gelijk allebei poten of gaat er 1 pas meedoen als hij polft? dan zou het aan cdi kunnen liggen, 2 linker bobinnes maakt volgens mij niet uit omdat die aangestuurd worden door de cdi. die van mij pakt ook niet altijd gelijk 2 poten en valt dan stil als ik te snel gas geef bij starten, na het ploffen pakt ze de 2de erbij en dan is het opgelost.... met de cdi die ik nu heb pakt ze ze vrijwel altijd gelijk.

groetjes chantal

Schrijver Leo Schaap
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 3 april 2021 09:30 
erikcx
Hai Erik. Tof dat er meteen mensen reageren!
Ik woon in Wateringen (Westland, randje Den Haag).
Op zich rijdt de motor ook wel. Ben er dik 100 km mee naar huis gereden toen ik hem kocht. Snelweg enz gaat prima. Als hij echt goed warm is lijkt het ook fractioneel beter te gaan.
Stekkertjes enz zijn netjes. Amper oxidatie.
Originele luchtfilterhuis verwijderd en vervangen door twee kleine filtertjes inderdaad, maar dat maakt nul verschil. Voor en na, zelfde reactie op het gas.
De stukken tussen carbs en cilinderkop ook vervangen, waren gebasten.
Volledig nieuwe bougiedoppen, dus heb daar niet naar de weerstanden gekeken, omdat ze 100% nieuw zijn.
Stator test? Dat zegt me nog niks, daar ga ik eens naar kijken.
Carbs heb ik er gisteren afgehaald, maar daar moet ik nog aan beginnen.

Ik zie ook Chantal reageren, en die vraagt of hij wel meteen op 2 cilinders loopt. Dat doet hij direct bij het starten goed, loopt perfect. Maar bij gas geven lijkt het dan alsof er 1 geen goede ontsteking meer krijgt of zo en daardoor verzuipt. Dus hij blijft dan hangen in toeren, beetje ploffen en moeilijk doen, beetje spelen met het gas, en dan gaat hij daar doorheen en klimt hij in de hoge toeren juist heel snel door.

Dat van die stator ga ik even opzoeken voordat ik aan de carburateurs begin. Bedankt alvast!
Wel fijn als mensen met je meedenken
CX500C Deluxe

Schrijver Leo Schaap
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 3 april 2021 09:32 
chantal
Hai Chantal. Bedankt voor je reactie! Ik weet niet of je ook mijn reactie op het bericht van Erik ziet, maar daar heb ik jouw vraag over het op 1 of 2 cilinders ook in meegenomen. Thanks!
CX500C Deluxe

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 3 april 2021 09:43 
hier is het schema voor de test.
https://cx500b-schuurvonst.webnode.nl/
en nog meer leesvoer
https://amsilverwing.webnode.nl/
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 3 april 2021 11:43 
Ha Leo,

Ik woon aan de andere kant van het land, bij Zutphen in de buurt, net te ver om even langs te komen....

Erik

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 3 april 2021 11:47 
den helder is ook net te ver weg
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Leo Schaap
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 3 april 2021 11:47 
amsilverwing
Thanks!
Dat zal nog een uitdaging worden. Voor mij dan.
De techniek van een motor kan in nog wel redelijk volgen als leek, maar electra ben ik echt niet goed in.
Ben wel in het bezit van een multimeter, maar hoe ga ik dit meten? Praktisch gezien dan. Neem aan dat dat met een lopende motor moet?
Wordt toch tijd dat ik me in de werking van electra ga verdiepen blijkbaar.
CX500C Deluxe

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 3 april 2021 12:15 
Nee de spanning moet er af dus geen lopende motor.
Onder het zadel zie je drie stekkers zitten een met drie gele draden, die is van de stator.
Een brede stekker, en een met twee draden.
Ook die los maken en de zijde die naar het blok gaat die moet je meten.
Volg het schema, die met de drie gele draden die kan je laten zitten want ik neem aan dat de accu gewoon wordt opgeladen.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Leo Schaap
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 3 april 2021 13:54 
amsilverwing
Daar heb ik wat aan, thanks!
Ja, de accu is prima.
CX500C Deluxe

Schrijver chantal

Bestuur 
#12 | Geplaatst: 3 april 2021 14:01 
amsilverwing:
Onder het zadel zie je drie stekkers zitten een met drie gele draden, die is van de stator.

die met 3 gele is toch richting dynamo? de brede met 2 stekkers is toch stator of heb ik het in mn hoofd verkeerd zitten ( kan makkerlijk hoor)

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 3 april 2021 15:18 | Aangepast door: amsilverwing 
chantal
de stator en rotor compl noemen ze een dynamo ,de stator is dat ding dat vast zit in je achterdeksel en de rotor is het vliegwiel dat vastzit aan je krukas.
hier een film,



donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver chantal

Bestuur 
#14 | Geplaatst: 4 april 2021 07:59 
ok dan zat dat niet goed in mn hoofd

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Vraag over slecht lopende motor.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven