Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Rem vibratie

 
Schrijver Sjorsie
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 5 april 2021 10:49 
Hallo mede CX-rijders!

Mijn eerste bericht hier, dus eerst even kort voorstellen; ik mag mijzelf sinds december 2020 de trotse eigenaar van mijn eerste motor noemen: een CX500 Custom uit 1981 (het USA/Franse model met één remklauw). Na vervanging van de 'gebruikelijke' inspectieonderwerpen (remblokken, -leidingen, olies, koelvloeistof, bougies en accu) ben ik nu aanbeland bij het oplossen van het volgende probleem:

Mijn gehele voorkant begint te trillen/vibreren/schudden als ik de voorrem bedien. Ik heb de remklauw uit elkaar gehaald en schoongemaakt (remzuiger had wel wat roest), heb de balhoofdlagers afgesteld en de anti-piepschim weer toegevoegd, maar de vibratie blijft. Volgens het Peters handboek zou het te maken kunnen hebben met versleten voorvorken. Maar ik wilde dit euvel toch eerst even aan de CX community voorleggen met de vraag of ik wellicht een andere oorzaak over het hoofd zie en de voorvorken ga demonteren. Dus: weet iemand hoe dit komt en hoe ik dit kan verhelpen?

Alvast dank voor de hulp!
CX500 Custom 1981 - (USA/Frans model)

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 5 april 2021 12:09 
Hallo Sjors,

welkom hier en het zal toch wel een keer mooi weer worden zonder lockdown dus eens zien wat we ervan kunnen zeggen.

Bij trillen op de snelheid waarmee wiel draait :

- De remklauw zelf: ook de pennen waarop die gemonteerd zit schoon gemaakt gesmeerd?

- De schijf : - goed schoonmaken, er kan een vette plek op zitten die je niet ziet. Ook blokken dan even opschuren.
- controleren op slingering (krom of verkeerd gemonteerd)
- probeer andere schijf als je er eentje kan lenen of "vinden" Bouten gelijkmatig met voorgeschreven koppel aanzetten

- Wiel en band: gecontroleerd op slingering, onrond en balans ?

Bij versleten of klemmende voorvork zal je dat vooral merken bij kleine hobbels of putjes in de weg, de vork veert dan niet in. Dat geeft geen constante trilling als je rustig remt op een goed effen wegdek. Als je de motor niet kent is het meestal toch wel een goed idee om de vorkpoten er eens uit te trekken en minstens de olie te verversen - als die er nog in zit Weet je gelijk of ze goed kunnen inveren. Onderhoud voorvork wordt nogal vaak verwaarloosd.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 5 april 2021 13:41 
Hallo Sjorsie. Welkom op het forum! Jammer dat je een probleem hebt met de cx. Als ik het zo lees vrees ik dat de remschijf krom is. Als je motor op de middenbok zet en zorgt dat het voorwiel los van de grond is, kan je handmatig je wiel een draai geven. Kijk dan naar de schijf of je die ziet bewegen (slingeren). Houd een schroevendraaier o.i.d goed vast tegen de voorvork net tegen de schijf. Als je het wiel dan draait en de afstand tussen schijf en schroevendraaier neemt toe weet je dat hij niet recht is.(of de schijf komt naar de schroevendraaier toe en remt iets af)
Hoe oud is de voorband? Zit die rondom goed in de velgrand?
Succes met de speurtocht.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 6 april 2021 16:45 | Aangepast door: Pschee01 
Ik heb precies zo'n motor maar dan van 1980. Op de Custom showroom twee keer te zien: één keer met mijn zoon erop, één keer met de datum 10/12/2006. Ook enkele schijf vóór en die rem doet het prima. Daarvoor heb ik er een gehad waarop ik aangereden ben. Voorwiel en -rem heb daarvan waarschijnlijk nog wel op de zolder liggen. Als je daar wat aan hebt, hoor ik het wel.

Peter van der Schee
Tilburg

PS - Mijn zoon is mij qua lengte inmiddels letterlijk boven het hoofd gestegen maar de motor heeft nog dezelfde afmetingen.

Schrijver Sjorsie
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 6 april 2021 22:15 
Hallo heren,

Dank voor het warme welkom en jullie uitgebreide reacties. Als het weer het toelaat (ik moet helaas op de stoep sleutelen) zal ik jullie voordragen oplossingen en oorzaken gaan onderzoeken! (Met als hoofdverdachte de remschijf.)

Om alvast terug te komen op een deel van jullie vragen:
- Schuifpennen remklauw: deze had ik inderdaad nog niet schoongemaakt. Het vet om deze in te smeren heb ik vandaag binnengekregen.
- Balans: voor zover ik weet zitten er geen loodjes op om de band in balans te brengen, kan ik er dan van uitgaan dat hij niet in balans is? Heeft iemand toevallig nog een tip om de balans te controleren, zonder de aanschaf van speciaal gereedschap?
- Leeftijd band: de banden zijn goed op leeftijd, maar zitten wel goed op de velgrand. Voor 89 en achter 83 als ik de codes goed heb begrepen. Dus de vervanging hiervan staat bovenaan de lijst.

@Peter, bedankt voor het aanbod! Ik zal contact met je opnemen als ik tot vervanging over moet gaan.

- Sjorsie
CX500 Custom 1981 - (USA/Frans model)

Schrijver MAST

Moderator 
#6 | Geplaatst: 6 april 2021 23:09 
83 en 89 is echt te oud. Niet mee rijden zou ik zeggen. Eerst die vervangen en dan verder zoeken naar de oorzaak van de vibratie, mocht dat zich nog voordoen met de nieuwe band(en).
Leeftijd van de band kan je aan de DOT code zien. bv 4989 is week 49 van 1989.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 7 april 2021 00:41 
Als de banden zo oud zijn heb je ook kans dat die stuiteren bij remmen, karkas intern onrond of los door lang stilstaan (!). Zoals MAST ook al zei niet mee gaan rijden 🚧

Geen loodjes zegt niets over balans. Je kan banden ook zelf statisch balanceren, los met de as op blokken/steunen. Dat kost wat tijd maar als je 't gedaan hebt weet je gelijk ook precies of de banden/velgen/wielen slingeren want je hebt er dan flink lang naar zitten kijken Kan ook prima binnen bij de kachel

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Sjorsie
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 26 aug. 2021 23:02 
Hallo heren!

Op basis van jullie suggesties heb ik gekeken naar de remschijf en die leek aanvankelijk recht. Toen ik de banden had vervangen, de schuifpennen nog eens had ingevet en de vibratie nog steeds aanwezig was, leek het mij toch een goed idee om een remschijf te lenen om te kijken of hij toch niet (onzichtbaar) krom was - en eureka! Het lag aan de remschijf!

Dus als het aanbod nog steeds staat Peter, dan neem ik graag de remschijf van jouw eerste CX over, als je die nog op zolder hebt liggen.

Groet,
Sjors
CX500 Custom 1981 - (USA/Frans model)

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Rem vibratie

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven