Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Lekke pakking

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Dorien
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 9 juni 2021 21:56 
Hi allemaal, newbe here Ik heb afgelopen week een Honda CX 500 E gekocht. Bouwjaar 1985. Nu lekt er wat olie langs de linkerkant van het blok. Kan iemand mij vertellen hoe deze pakking heet? En hoe vervang ik deze het makkelijkst?

Olie lekkage

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 9 juni 2021 22:12 
Hallo Dorien. Welkom op het CX forum.
Leuk dat je een CX500E hebt! Jammer dat er iets lekt...
Ik kan op de foto niet zo goed zien waar de lekkage vandaan kan komen. Het lijkt dat ik een klein blauwachtig spoor zie bij de rode pijl. Dat kan koelvloeistof zijn dat uit een gaatje van de waterpomp lekt. (Dat gaatje hoort er te zitten, dat het lekt niet).
Weet je iets meer over de geschiedenis van de motor? Heeft hij lang stil gestaan? Soms helpt het om de koelvloeistof te vernieuwen als het een beetje lekt via dat waterpomp gaatje.
Let wel op dat je koelvloeistof geschikt voor alu blokken gebruikt.
Succes.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Dorien
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 10 juni 2021 08:00 
Dankjewel Marcel! De motor heeft idd een tijdje stil gestaan voordat ik 'm kocht. Ik heb een duidelijker foto voor je. Het is echt een gelige dikkere smurrie die lekt. Ik vermoed zelf dus olie.

CX lekkage

Het gaat volgens mij om de pakking die de cilinderkamer (?) met de uitgang naar achteren verbindt. Hoe heet deze pakking?

PS: ik heb de foto toegevoegd volgens de handleiding op deze site, maar als ik ze open worden ze helaas niet groter. Met Ctrl + werkt het wel.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 10 juni 2021 08:15 | Aangepast door: JiMi 
Hallo en welkom. Bij je eerste foto dacht ik dat het ging om het achterdekselpakking omdat de punt van de rode pijl daar precies op stond. Maar na het zien van de tweede foto en wat uitvergroten lijkt het mij de linker koppakking te zijn gezien de bruine sporen op de cylinder.

Dus de koppakking. Die is op zich prima te vervangen zonder het blok te hoeven uit te bouwen. Je hebt wel een momentsleutel nodig en je moet na afloop kleppen stellen.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver MAST

Moderator 
#5 | Geplaatst: 10 juni 2021 10:50 
Hallo Dorien, op de 2e foto is het inderdaad beter te zien. Zoals JiMI al zegt, dat komt waarschijnlijk uit de cilinderkop pakking. Op you tube staan filmpjes van Marco Becker met uitleg over allerlei CX gerelateerde onderwerpen, zoals de koppakking vervangen. (KLIK)
Wat betreft het plaatsen van de foto, de originele foto die op flickr staat, is waarschijnlijk niet zo groot?
Je mag de originele foto anders wel naar mij mailen (klik op het envelopje bij mijn naam), dan kijk ik of ik hem erop kan zetten.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 10 juni 2021 12:40 
Ik zat nog te denken. Je ziet links op de zijkant v/d cylinder dat ronde gaatje zitten. Daar kan ook olie weglopen, maar dat is van de foto niet te beoordelen. @Dorien: komt de olie daar toevallig niet uit? Want dat zou reparatie een heel stuk makkelijker maken omdat de kop kan blijven zitten.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver coenox

Voorzitter 
#7 | Geplaatst: 10 juni 2021 15:05 
Dorien,

Heb je de olie op de peilstok gecheckt? Hoe ziet die eruit?

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Dorien
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 12 juni 2021 19:46 
Dank voor jullie reacties! IK heb even een en ander bekeken.

@Jimi: de vloeistof lijkt niet uit het gaatje te komen. Zie foto
Olie lekkage

@Coenox: De olie op de peilstok ziet er zo uit. Nodig om te vervangen of kan die nog even mee?
Peilstok

Ik heb nog drie andere vragen:
1. De vorige eigenaar heeft het stuur/de kroonplaat verlaagd. Ik wil deze nu weer terugzetten, want de motor zwabbert wat en stuurt niet lekker door de bochten. Nu vroeg ik mij af. Tot welk punt op de voorvork staat het stuur origineel? Moet ik hier moment toepassen bij het aandraaien van de bouten?
Voorvork
2. Ik begreep van de vorige eigenaar dat je de achtervering kunt aanpassen door er heel voorzichtig lucht in te blazen. Ik zie aan de onderkant een slangetje zitten, maar dat is gescheurd bij de ingang van het 'ventiel'. Ik kan verder op internet geen handleiding vinden hoe ik dit moet doen. Heeft iemand daar ervaring mee?
Achtervering
3. Iemand nog een (Haynes) werkplaatshandboek te koop van mijn type? CX 500 E uit 1985

Hoor graag van jullie!

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 12 juni 2021 20:05 | Aangepast door: Hans 
Lijkt toch echt de koppakking. Koelvloeistof komt uit een klein gaatje onder de waterpomp (tussen beide cilinders aan de achterzijde) als de mechanical seal lekt.
Inderdaad kan -als reeds opgemerkt- vervangen van de koelvloeistof soms de lekkage daarvan verhelpen.
Het gaatje waar jij op de foto op doelt is het wateraflaat gaatje om te voorkomen dat er bij regen water blijft staan rondom de bougie. Dat moet dus altijd open zijn.
Olie verversen bij een net aangeschafte motor is altijd aan te bevelen, net als vervanging van het oliefilter.
De bovenkant van de voorvork moet gelijk staan met de bovenste kroonplaat. Gewoon de schroeven van beide kroonplaten losdraaien, vorkpoten naar beneden duwen en de schroeven weer vastdraaien. Daar komt geen momentsleutel aan te pas.
Heb geen ervaring met de centrale schokdemper voor achter. Maar op de foto lijkt het alsof het frame en de achtervork kwistig met de kwast en zwarte lak is behandeld. Als dat is geweest om roest te camoufleren dan zal de schokdemper ongetwijfeld ook zijn aangetast, net als de framebevestiging waar hij in is gemonteerd. Als dat het geval is dan helpt vaak alleen vervangen, maar deze schokdemper is moeilijk te vinden en zijn vaak lek.
Dus niet er zo maar lucht in blazen, maar eerst de conditie (op dichtheid) + ophanging checken.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver MAST

Moderator 
#10 | Geplaatst: 12 juni 2021 22:00 
Hoi. Normaal zit er een slangetje met ventiel achter het rechter zijdeksel. Daarmee kan je de achterschokbreker op druk zetten. Volgens Haynes mag er van 0 tot 5 kg/cm2 druk in. In de voorschokbrekers mag 0.8-1,2 kg/cm2..
Bij cmsnl.com kan je exploded view tekeningen van alle onderdelen van de motor vinden.
Klik hier.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 12 juni 2021 22:43 
Dorien,

Als ik kijk denk ik dat het geen olie is.
Volgens mij is het benzine die lang doorgelopen heeft door een slecht afsluitende benzine kraan.
De kleur is veel te licht en het spoor begint op de buitenste bout van de inlaat aan de kant van de zijstandaard, voor zover ik op de foto kan zien.

Olie is donkerder en de sporen lijken niet te kloppen voor olie lekkage uit de pakking.

Ik zou het schoonmaken, en dan kijken waar het vandaan komt.

Zelf zou ik ook weer origineel luchtfilter plaatsen, maar dat moet ieder zelf weten.

De voorpoten horen zo hoog te zitten dat de bovenste beugel van de kroonplaat gelijk licht met de chromen veerpoot, de draaidop steekt meestal er boven uit.

Groet
Erik

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 13 juni 2021 13:27 
Ik kan me wel vinden in de analyse van erikcx. Dus schoonmaken en dan kijken waar het vandaan komt. Dan weet je het zeker.
Wat mij nog opvalt is dat ik de olie op de tissue er erg dun uit vind zien. Die is misschien vermengd met koelvloeistof of benzine.

Overigens het ronde gaatje langs de cylinder is inderdaad een wateraflaat zoals Hans zegt, maar reken maar dat daar olie uitkomt als de ronde keerring onder het deksel niet goed afsluit, en flink ook. Dan kun je daarna je broek in de was doen.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Dorien
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 14 juni 2021 22:16 
Bedankt voor de reacties weer! Ik ga de vloeistoffen vervangen, dBkillers in de dempers en het stuur terug op de normale positie. 's Kijken hoe hij dan rijdt!

Schrijver Dorien
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 28 juni 2021 20:51 
Updtae:
Omdat mijn uitlaten echt veel teveel herrie maakten heb ik naast dB-killers ook demperwol in mijn Megaton uitlaatdempers toegepast. De demperwol heb ik om de dB-killers gewikkeld en vastgezet en ik heb een laagje om het binnenwerk van de demper gewikkeld. Nu wordt de uitlaat super heet (komt stoom van af) en het blok loopt stationair niet mooi meer. Slaat af als ik geen gas geef, zelfs met de choke open. Wat is hier aan de hand? En wat kan ik eraan doen?

Schrijver MAST

Moderator 
#15 | Geplaatst: 28 juni 2021 22:50 
Hoi Dorien. Had je die problemen ook voordat je met de uitlaten aan de slag ging? Als de motor toen wel goed liep zou ik het zoeken in de aanpassingen die je gedaan hebt.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Lekke pakking

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ amsilverwing ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven